Sedan några år tillbaka sitter jag med i juryn för Jetshop Awards, i år tillsammans med Carin Blom,Sïmon Saneback, och ordförande Arne Andersson. Det är ett fantastiskt roligt och givande arbete att ställa olika sajter mot varandra ochbrottas med de övriga kamraterna i juryn. Årets kandidater gör helt klart ett gott arbete med sina siter men det finnsnågra generella förbättringsområden. Det här är de tre råd jag vill ge efter att ha bedömt alla 24 nomineringar:
För den som är lite mer intresserad av hur jag har bedömt i de olika kategorierna delar jag med mig av några av de intryck som jag samlade på mig från mitt eget juryarbete. Fokus i dessa kommentarer är framförallt på förbättringsområdena och på flera ställen är bedömningsgrunden uppenbart subjektiv. Dessutom har det gått en tid sedan vi gjorde bedömningen så det är fullt möjligt att det ser annorlunda ut på siterna idag. Priserna delades ut på Scandinavian E-business Camp SEBC15 i Göteborg den 21 maj.
24.se har en funktionell desktop site men designen i mobilen lämnar mer att önska. 2015 måste siten fungera väl och vara snygg även i mobilen.
Chiquelle lyckas överföra känslan till mobilen men något på bekostnad av funktionalitet. Till exempel är förstasidan fyra olika bilder som leder till samma sida. Här borde det vara kategorival istället.
Johnells lyckas också att överföra känslan från desktop till mobilt. Men däremot blir effektiviteten lidande när första vyn enbart lyfter fram information om varumärket Polo. I mobilen ställs andra krav varför man borde komma direkt in i butiken.
Sailracing ger ett fantastiskt intryck på desktop men jag blir lite besviken när jag går till den mobila lösningen. Som inte är någon mobil lösning utan helt enkelt är desktoplösningen. Tyvärr blir det underkänt på grund av detta.
Bästa design står jämnt mellan Johnells och Chiquelle men min vinnare är Johnells. Juryns vinnare är Johnells.
En snygg site och proffsig site. Lookbooks med snygga bilder för inspiration men det saknas produktlänkar till kläderna på bilderna. Bra och genomtänkta menyer som gör det enkelt att hitta. En sökning på "croptop" ger noll träffar medan "crop top" ger 22 stycken - här kan det finnas affärer att hämta. I mobilen är texten väldigt liten på sina ställen. När bilder som innehåller text återvinns från desktopversionen blir det många gånger för liten text.
Det här är en site som inriktad på funktion före design. Med tanke på det finns det några saker som behöver rättas till. När jag lägger en vara i varukorgen är det svårt att uppfatta om det har skett. Varukorgen ligger utanför bild och det finns ingen animering eller liknande som markerar att varan är lagd i varukorgen. Sajten är inte mobilanpassad - det håller inte i nådens år 2015, mina vänner! Man kan också ana att de har en hel del kunder från Norge, Finland och Danmark. Här behöver man fundera på alternativa lösningar för att presentera nödvändig information om exempelvis frakt och liknande.
En sajt som drivs av modefantaster och det märks. De skapar outfits som går enkelt att köpa och de sprider en glädje kring modet. Samtidigt slarvas det en del med språket på sina ställen men det kan jag acceptera när man samtidigt lägger ut mobilnumret till alla anställda modeälskare. I kassan ligger varukorgen under fold så det enda jag ser är produkter för merförsäljning.
Här är det tydligt att mycket handlar om att profilera varumärket Nygårdsanna. Lite lookbookstil över siten men det går att få ett mer e-handelsklassiskt utseende om jag väljer "by item". I checkouten finns det några tveksamheter, till exempel en knapp för att konsumenten ska kunna dölja ett extra adressfält. Dessvärre fungerar inte knappen vilket gör det ännu mer förvirrande. kanske också tveksamt med knapparna för att välja land eller EU. Den enda skillnaden den gör är att frakten blir 13 kr billigare till Norge och Schweiz. Om det är så att mycket av försäljningen sker internationellt skulle jag överväga att lägga till åtminstone EUR på siten. Totalt sett en fin sajt som känns genomarbetat och har en tydligt design. Tur för de som är nominerade i Bästa design att Nygårdsanna inte var med i den kategorin.
Min vinnare i denna kategori är Nygårdsanna knappt före Chiquelle. Juryns vinnare är Chiquelle.
24.se har en effektiv och funktionell sida där det är lätt att hitta. En karusell på startsidan med kampanjer och därunder kommer ett gäng erbjudanden. Återigen faller 24.se på en allt för avskalad mobil butik. För att hitta en optisk kabel behöver jag klicka på 3 menyer som var och en fyller hela skärmen. Ingen skön upplevelse. Butiken har ansträngt sig hårt för att bygga förtroende hos kunden genom att visa logotyper för till exempel Pricerunners köpskydd och Trygg E-handel. Däremot använder 24.se fortfarande Visas gamla logotyp. Läge att läsa min bloggpost om just detta kanske? Snyggt med nedräkning till deadline för dagens leverans och extra plus för tydligheten med fraktkostnaden, villkor för fri frakt och öppet köp. Checkouten håller klassiskt Jetshopsnitt. Frågetecken för att fältet för personnummer ligger kvar - även om det inte är obligatoriskt - vid kortbetalning. Om jag klickar i fältet för alternativ adress och sedan klickar ur det får jag upp felmeddelande om att jag inte fyllt i alternativ adress. Denna situation uppstår säkert inte ofta men visar på att det är nyttigt att testa sin egen webbshop emellanåt.
ICA Hemma vann den här kategorin redan förra året. I grunden är det fortfarande samma site men den har utvecklats fint och försiktigt. Hos Ica Hemma kan du hämta ut varan kostnadsfritt i en ICA Maxi-butik medan det småsnålt nog kostar 19 kr att hämta hos någon av ICAs övriga butiker. Inte heller så bra att skicka iväg den kund som klickar på "ICA tar ansvar" till ICAs sajt. Den kunden riskerar ICA Hemma att tappa. I Checkouten finns det automatiskt adresshämtning med person- eller telefonnummer. Varför är Postpaket förvalt och inte utlämning i butik? Rimligen finns det en chans att kunden även handlar lite mat när man hämtar ut paketet. En stabil sajt som gör var den ska och som vårdar ICAs varumärke.
För några månader sedan var jag på Webbhusets magentodag i Göteborg och före mig talade Johan Ottoson från Liseberg. Det verkade solklart att Liseberg har påbörjat en mycket intressant digital resa. Till exempel finns det idéer om att alla köer ska vara virtuella i framtiden. När jag tittar på sajten så märks de att de mycket gärna vill uppmuntra till webbköp. Uppmaningar att köpa, eller ladda, ett Lisebergspass finns nästan överallt och köper du entrébiljett och åkpass på nätet så ingår det förtur till tre attraktioner. Men det är bara årskort, åkpass och andra biljetter som kan köpas just via webshop.liseberg.se. Det innebär att jag behöver använda mig av flera externa bokningsflöden om jag vill boka boende och biljetter - detta kan bli otydligt ibland. Webbutiken är uppdelad i två delar; Privat och Företag. Tyvärr erbjuds inte företagen möjligheten att köpa pass eller biljetter på siten. Här krävs ett samtal eller e-post. Alternativt kan företaget vara lite busigt och göra köpen på privatsidorna - det dyker nämligen upp en kryssruta för "företagsbeställning" på privatsidan. I kassan finns det några förbättringsområden. Knapparna för att öka antalet av en viss produkt fungerar inte. Om det är avsikten är det en bättre användarupplevelse att dölja dom. Mobilsidan upplever jag som strippas först innan jag upptäcker den kryptiska menyraden "Gå till kategori". Därunder döljer sig mycket av det som jag saknade. Här måste det bli tydligare.
För den som är angelägen om att underlätta sin vistelse på Liseberg finns alla möjligheter på Lisebergs webbplats. Det behöver bara bli lite enklare och snabbare.
Peo Olssons Shirtstore tillhör veteranerna inom svensk e-handel - verksamheten drogs igång 2003. Webbutiken har varit nominerad flera gånger och vann också välförtjänt 2012 i denna kategori. Shirtstore fokuserar i första hand på funktionalitet och har mindre inslag av inspiration. All viktig information om fraktpriser, leveranstider och öppet köp är lättillgänglig. Sökfunktionen gör vad den ska och det är lätt att hitta bland 5.000 produkter men varför är layouten annorlunda när sökresultatet presenteras - mycket waste of space där. Dessutom laddar sajten lite långsamt. Det här är en stabil site som gör det den ska och det gäller även mobilversionen. Det märks att folket bakom Shirtstore är erfarna e-handelsmänniskor. Möjligen skulle jag önska att siten satsade mer på en egen ton i sin kommunikation och ökade inslaget av inspiration.
Min vinnare i denna kategori är ICA Hemma. Juryns vinnare är Ica Hemma.
Jag fastnar nästan direkt när jag kommer in på Brynässhoppen. Klickar på en banner som meddelar att det är stor rea och längst ner i hörnet på bannern står det "Till rean...". Hur jag än klickar så kommer jag ingenstans. Tills jag jag scrollar... Någon har använt samma banner på reasidan som används på första sidan för att locka in kunderna till reasidan. Det är en funktionell webshop som riktar sig till skaran av brynäsfans. Här drivs försäljningen av varumärket Brynäs och ingenting annat. Här finns det några enkla saker att göra för att underlätta för fansen att hitta. Inför en tydligare kategoriuppdelning, när jag letade efter iphoneskal var sökfältet min enda chans (låt mig också skicka sökningen med hjälp av enter istället för behöva klicka på förstoringsglaset).
Jetshops kassa ger en bra avslutning på köpet och det är extra roligt att se att Brynässhoppen erbjuder möjligheten att hämta i butik.
Åh vilken skön USA-känsla på siten när det börjar med en klassisk "fiska-efter-epost-adress-banner". Här blir jag extramotiverad eftersom jag får en rabattkod på 10% i utbyte. Däremot kan jag inte kopiera rabattkoden utan får hoppas att det kommer ett email med koden. Alternativt öva upp min guldfiskhjärna till att komma ihåg 21ku361x tills jag kommit till kassan. På sajten möts jag av lite information som ska få mig att förstå vem jag har att göra med: "Sveriges största och bästa LEGO-butik i Örebro!" Mitt omedelbara råd här är att skippa Örebro. Vad är det för fel på Örebro kanske ni undrar? Absolut ingenting men det tar lite udden av det lite tyngre "Sveriges största och bästa LEGO-butik". Låt lokalpatriotismen vila.
Ur en legoamatörs ögon ser det oerhört välsorterat ut. Tappat bort huvudet till Jack Sparrow-figuren? Inga problem, det köper du här för 19 kronor. Glädjen kring produkterna syns på fler ställen. Till exempel kan du se Dogge Doggelito när han gör reklam för butiken. Gränsen för fri frakt lyfts fram på flera ställen. Men eftersom gränsen är hela 1.500 kronor blir iallafall jag lite avskräckt. Kanske det vore bättre att lyfta fram enhetsfrakten som är relativt blygsamma 49 kronor? Lite synd att bloggen inte ligger i webbutiken utan man skickas iväg från butiken. Innehållet i bloggen avslöjar passionen som finns kring lego. Till exempel hittar du inlägg från höjdhopparen och OS-medaljören Stefan Holm - varför göms det i en extern blogg? Mobilversionen har en banner med ett erbjudande men länken fungerar inte. Hela mobilsajten består av kategoriblock som inte känns genomtänkt. Här finns - som hos många fler - mycket kvar att göra.
Minfot.se är ett familjeägt e-handelsföretag från Båstad som firar 4-årsjubileum i år. Här får jag direkt ett erbjudande - min epostadress mot 10%. Mycket bra. Här kan jag kopiera texten men varför inte också skriva att ni skickar koden till min epost? Tyvärr kom detta erbjudande upp fler gånger, håll istället ordning på om jag redan anmält mig. Trots att denna butik handlar om nått så tråkigt som fötter känns det genast lite inspirerande för här har de valt ut bilder med omsorg. Här finns en blogg och de är aktiva på sin facebooksida vilket visar för en passion för fötter (vilket antagligen betyder att de aldrig träffat mina fötter...). Tydliga villkor för köpet högst upp på sidan är också ett plus.
Kassan gör som vanligt ett stabilt jobb - inga konstigheter. Här skulle jag gärna handla OM jag var fotintresserad. Mobilsiten håller inte riktigt måttet. Här borde minfot.se hämta inspiration från de lite större webbutikerna. Kolla in Sportamore eller kanske Footway. Det är extraplus för möjligheten att hämta direkt på lagret i Borås.
Snygg design och rätt tydligt att här ska det byggas varumärke. Det första som händer är att jag måste välja land. Jag väljer Sverige men trots det ligger det kvar en uppmaning i högra hörnet "Choose your country". Jag provar att välja Sverige några gånger till men uppmaning ligger kvar. Bläddrar runt bland nyheterna och börjar leta efter ett par badbyxor. På de tre första står det "Lagerstatus: Kommer snart". Jag har ingen möjlighet att få besked när de finns i lager. Tveksamt att lägga in nyheter innan de finns i lager utan bättre besked än "kommer snart".
På förstasidan puffas det för 20% rabatt på solglasögon. När jag klickar mig vidare finns ingen ytterligare information om rabatten. Är det ett rabatterat pris som visas eller hur fungerar det? Inte förrän jag tagit mig ända till kassan dras rabatten av lite i smyg. Kanske borde Salming också fundera på att lägga valet dam/herr på ett övegripande plan. Som det är nu måste jag välja herr under varje kategori som jag går in under. Kassan erbjuder utöver kortbetalning och PayPal även betalning via Salming Faktura. Detta är en väldigt bra site som jag tror kommer fixa till barnsjukdomarna rätt omgående.
Min vinnare i denna kategori är Klossbutiken. Juryns vinnare är Salming.
Det här är butiken som dom som älskar musik och film enligt texten på förstasidan. Och det markeras bland annat genom 17 utropstecken utspridda över startsidan. Detta plus en hel del slarvfel med språket drar ner första intrycket. 2013 vann butiken Prisjakts kategori Årets Nykomling med motiveringen "Snabb och god service med en nätbutik som är lättnavigerad ledde hela vägen till seger i år." Jag kan mycket väl tänka mig att det fortfarande stämmer, ägarna Robert och Peter verkar brinna för sina produkter och för sin fysiska butik i Uppsala.
Ett annat Uppsala-företag är köksbutiken Bohman & Wiberg som drivs av två systrar. En tydlig egen profil på siten och kategorier som gör det enkelt att hitta ger ett fint intryck. Lagersaldon och möjligheten till att hämta ut varorna i butik gör det enkelt för Uppsalaborna att handla. Förbättringsområden? Mer inspiration från ägarna bakom butiken skulle kunna särskilja butiken ytterligare i detta tuffa och hårt konkurrensutsatta segmentet. Dessutom saknar flera av produkterna jag tittade på produktbeskrivningar.
Detta är en butik för konstnärer och hobbypysslare. Tydliga kategorier och stort sortiment - ett sätt för IN-EX att visa upp sitt sortiment. På plussidan kan nämnas möjligheten att hämta varan fraktfritt i butiken i Göteborg. Någon personlighet kan inte anas på sidan - då får man vända sig till butikens facebooksida där det delas ut råd, inspiration och åsikter.
Novastar
Ett familjeföretag med egen design och produktion av barnkläder. Inspirerande bilder och video finns redan på startsidan. Här saknas möjligen grundläggande information om fraktkostnader och leveranstider på förstasidan. Eftersom företaget också har återförsäljare - både fysiska och digitala butiker - kan man se detta som deras flagship store på nätet. Det finns ett avsnitt om grundarna som innehåller lite dramatik. Detta borde Novastar ta till vara bättre. Lyft fram grundarna och berätta den intressanta storyn lite bättre.
Min vinnare i denna kategori är Novastar. Juryns vinnare är Novastar.
Jag har jobbat med betalningar inom e-handel i 15 år och har haft många olika roller under den tiden. Nu arbetar jag som e-handelsexpert på Nets. Bland annat så föreläser jag om e-handel, modererar evenemang och deltar i paneldiskussioner. Jag gör mycket omvärldsbevakning av e-handel och delar gärna av mig av mina fynd på Twitter och LinkedIn, så följ mig gärna där. Vill du höra av dig till mig med tips, åsikter eller kritik så kommentera i bloggen eller så mejlar du mig på pmull@nets.eu. Texta eller ring på 0709-370 420.
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.