SEO kan ibland verka krångligare än det är, vilket gör att många mindre webbutiker därför hoppar över sökordsoptimering - något som inte är att rekommendera. Att kunderna hittar till din webshop är grundläggande, utan kunder i butiken står man också utan omsättning. Att arbeta aktivt med SEO är ett sätt att åtgärda detta.
Dennis Stammerjohan är SEO-konsult och teamleader hos Waimea Digital i Danmark. Han har under sin tid agerat rådgivare för ett flertal webbutiker – stora som små. Här pekar Dennis ut 5 typiska brister inom SEO som han menar att alla kan optimera enkelt.
Det klassiska uttrycket ”tala som samma språk som dina kunder” kan appliceras här – visst kan Google förstå synonymer, men det är inte självklart att du kommer öka din ranking om du inte använder de faktiska söktermerna som dina kunder använder.
Här vill jag poängtera hur viktigt det är att man har koll på sina kunders sökbeteenden i sin bransch. Det kan därför vara en god idé att göra en sökordsanalys, där du kartlägger vad dina kunder söker efter.
Ett exempel kan vara att många skulle nog kalla en ”powerbank” för en ”power bank” på sin hemsida – men om det är flest sökningar på sökordet i ett ord, så är det en klar fördel att använda just det ordet. Nedan ser du en skärmdump från Googles eget verktyg ”Keyword Planner” som visar att det är betydligt fler sökningar på ”powerbank” än samma sökning uppdelat i två ord.
Det är självklart viktigt ha fokus på sökord när du designar din webbutik, men glöm inte bort att du också måste ha texter i din webshop – och gärna så många som möjligt. Google väger in flera saker i helhetsbedömningen för att avgöra vad en sida handlar om – till exempel:
Många har koll på URL, titel, rubrik och bilder men glömmer bort att lägga ned tid på brödtexten. Det är synd med tanke på hur viktigt det är - och samtidigt så enkelt. Tidigare skrev man för sökmotorerna, som var det mått SEO hanterades med rent innehållsmässigt. Idag måste du tänka om - och skriva till användaren. Det gäller att skriva engagerande texter som får kunden att vilja stanna kvar på din site och utföra en handling – och i längden ett köp.
Det vi i facktermer kallar ”duplicate content”, är URL:er med samma innehåll. Det kan förekomma på olika sätt och är svårt att konkretisera utan att gå för djupt in i alla olika slag av duplicate content som finns.
Många webbutiksägare tror att duplicate content endast handlar om att alltid skriva unikt innehåll och inte återanvända produkttexter m.m. från leverantörer som andra webshoppar använder. Det är självklart också korrekt, men det är bara en av de många olika typer av duplicate content som finns. Men det är långt ifrån den enda, och du går inte säker bara för att du undviker just det. Tänk till exempel på att inte köra "copy/paste" på dina egna texter på siten, utan försök att hitta flera formuleringar.
Det är ett faktum att bilder ger trafik. Dessvärre glömmer vi ofta att många konsumenter använder bildsök och hamnar på en hemsida den vägen. Bilder är oerhört viktigt för dig som har webbutik eftersom de kan leda till konverteringar – och det är faktiskt inte speciellt svårt att synas i en bildsökning på konkreta sökord.
Däremot kommer du inte synas om du inte utnyttjar de grundläggande delarna av optimering, - så glöm inte:
Webbutiker publicerar ofta nya produktsidor och tar bort eller ändrar sådana som är utdaterade. Det behöver inte vara något negativt, så länge man kommer ihåg att omdirigera den döda sidan till en uppdaterad.
Det kan finnas ingående länkar till den döda sidan både internt och externt, det kan också vara någon som har lagt till sidan bland sina bokmärken. Detta och liknande scenarion bör du prioritera att åtgärda direkt. Både av hänsyn till dina besökare, men också till sökmotorerna. Besökarna riskerar annars att hamna på en 404-sida - detsamma gör sökmotorerna. Därtill kan sidan tappa i länkvärde, som också utgör en otroligt viktig parameter i Googles algoritmer och därmed din placering i sökresultatet.
Du bör alltid använda funktionen 301 redirect, som dirigerar om en gammal URL till en ny (eller till den som är mest relevant), och gör att webbservern berättar för browsern att sidan är permanent flyttad från en plats till en annan. Beroende på hur stor webbsite och hur ofta du publicerar eller gör ändringar, bör du inspektera din site efter 404-fel regelbundet – alltså döda sidor på din domän.