Skip to main content

Tips och trix

5 tips till detaljhandeln: så lockar du tillbaka kunderna till din butik

5 tips for retail recovery
Publicerad: 19.10.2022
N/A min lästid

Butiker runtom i landet är angelägna om att kunderna ska komma tillbaka. Frågan är hur man lockar folk att börja besöka och handla i butik igen nu när många vant sig vid onlineshopping. I takt med att social distansering och pandemibegränsningar lättat upp på många platser i världen och att människor återvänder till kontorsjobb och resor, har konsumtionen i detaljhandeln börjat ta fart igen.

Att satsa på marknadsföring, acceptera nya alternativa betalsätt samt erbjuda lojalitetsprogram till sina kunder är några effektiva sätt att öka antalet besökare i sina butiker.

Men hur kan man som företag på bästa sätt locka tillbaka kunderna till sin butik? I detta blogginlägg presenterar vi fem tips på strategier som alla återförsäljare och handlare bör överväga i denna nya verklighet.

De fem tipsen kan sammanfattas som följande:

  1. Marknadsför dig mot dina nuvarande kunder

  2. Satsa på att bygga kundlojalitet

  3. Gör köpsprocessen snabb och enkel

  4. Erbjud möjligheten att testa produkter innan köp

  5. Utöka butikens öppettider

Detta blogginlägg är publicerat i samarbete med Discover® Global Network. Den engelska orginalartikeln från Discover (som publicerades 30:e aug 2022) kan du läsa här

1. Marknadsför dig mot dina nuvarande kunder

Kunder har sina favoritbutiker, och lojala kunder bör uppmärksammas av företag och marknadsföring bör riktas specifikt mot dessa, eftersom de kan agera förespråkare för ett varumärke och marknadsföra det vidare till likasinnade individer.

Förutom att lita på vänner och familj, vänder sig konsumenter ofta till onlinerecensioner - antingen för att lämna egna kommentarer eller för att söka vägledning. En undersökning visar att hela 84 % av kunderna värderar och litar lika mycket på onlinerecensioner som personliga rekommendationer, så kallat 'word-of-mouth'.

2. Satsa på att bygga kundlojalitet

Vilka kunder gillar inte att göra en bra affär? Att erbjuda specialrabatter eller lojalitetsprogram för butiksbesökare, och uppmuntra de som shoppar online att också besöka den fysiska butiken är bra tillvägagångssätt för att öka kundernas genomsnittliga köpvärde.

Lojalitetsprogram både belönar redan existerande kunder och lockar nya kunder att handla. Att erbjuda kuponger eller gåvor till kunder i den fysiska butiken är ett annat sätt att öka andelen butiksbesökare och  värdet på deras genomsnittliga köp. 

3. Gör köpsprocessen snabb och enkel

Dagens kunder har bråttom och vill undvika en långvarig kassaupplevelse. Oavsett om det är den mest hektiska shoppingdagen på året eller om det är lågsäsong är det avgörande att du som butiksägare gör betalningsprocessen smidig för kunden. Detta leder till mer nöjda kunder.  

Att ha kunniga medarbetare och att erbjuda mobilalternativ, även i butik, kan hjälpa till att minimera långa väntetider i kassaprocessen och är ett utmärkt sätt att få lojala kunder. Dessutom kan personlig service bygga kundlojalitet och öka det genomsnittliga köpvärdet. 

4. Erbjud möjligheten att testa produkter innan köp

Rabatter är fantastiska, men kunder älskar också att få smaka, lukta och testa produkter innan de köper dem. Att erbjuda kunder möjlighet att prova produkten, till exempel genom att erbjuda smakprov, kan addera spänning och en känsla av engagemang i shoppingupplevelsen. Det är denna praktiska aspekt av köpupplevelsen i butik som människor har längtat efter under pandemin. Huvudmålet med detta är att säkerställa kundnöjdhet.

5. Utöka butikens öppettider

Kunder har varierande scheman och hektiska liv, och medan vissa människor gillar att handla när det är som mest liv och rörelse, föredrar andra att komma när butikerna har färre besökare. Att utöka öppettiderna eller marknadsföra ytterligare tider som gör att människor kan välja att handla i butik när det passar dem, är ett kraftfullt sätt att öka antalet besökare. Detta kan innebära att företag måste anställa mer personal för att täcka längre tider eller överväga att investera i tekniker som självutchecknings och självscanning.

Matilda Hagström
Matilda Hagström
Digital Marketing Assistant, Nets A/S