Skip to main content

Nets förklarar betalningar

Är det en bra idé att erbjuda kunder att betala i sin egen valuta?

Currency conversion in the store (DCC)
Publicerad: 19.04.2022
N/A min lästid

Överväger du att erbjuda dina kunder att betala i sin egen valuta, men är osäker på om det vore en bra affär för dig? Ett stort antal butiker, hotell och restauranger erbjuder i dagsläget sina utländska kunder att få omvandlat betalningen till sin egen valuta i köpsituationen. Detta kallas för DCC, en förkortning av Dynamic Currency Conversion. Många kunder tycker att det är smart, men vissa har nog också hört rykten om att det är ofördelaktigt då växelkursen är fastlåses i köpsituationen. Men är DCC ett egentligen dåligt eller utgör det snarare bra service?Det tittar jag närmare på det i detta blogginlägg...

Vad är DCC och vilka fördelar kan det ha för kunden?

Dynamic Currency Conversion (DCC) är en lösning för valutakonvertering som gör att du kan erbjuda dina utländska kunder att i betalterminalen välja mellan att betala i sin egen valuta, eller den lokala valutan. För dina kunder är de huvudsakliga fördelarna att de kan se de kan se det exakta köpbeloppet i sin lokala valuta. Detta gör det enklare för de att jämföra priser på en vara med priset i hemlandet.

Valutaomvandling - är det en bra affär för dig och dina kunder?

Reser du utomlands som svensk turist är valutaomräkning i köpsituationen med största sannolikhet en dålig affär, eftersom den svenska ekonomin är stark och växelkursen därför inte fluktuerar så mycket. Men om du som företagare i Sverige har många utländska kunder i din butik, så kan lösningen visa sig vara en gynnsam affär för både dig och dina kunder.

25% föredrar att betala i egen valuta

Om möjligheten presenteras för de, föredrar ca en fjärdedel av alla utländska turister i Sverige att betala i sin egen valuta - och ser det som en bra service om du erbjuder det. Du kan dessutom kan du dra nytta av att erbjuda valutaomräkningen själv eftersom du kan behålla växlingsavgiften.

Därför bör du överväga att erbjuda dina kunder valutaväxling så att du kan ge en bra service och tjäna lite extra. Har du många utländska kunder som betalar i sin egen valuta kan det du tjänar på växlingsavgiften till och med täcka dina transaktionskostnader.

Jag skulle därför rekommendera att du skaffar DCC på din terminal, så att du kan ge en bra kundupplevelse till de som vill betala i sin egen valuta. När din terminal väl är konfigurerad för DCC körs allt av sig självt.

Matilda Hagström
Matilda Hagström
Digital Marketing Assistant, Nets A/S