Ett stort antal butiker, hotell och restauranger erbjuder i dagsläget sina utländska kunder att få omvandlat betalningen till sin egen valuta i köpsituationen. Detta kallas för DCC, en förkortning av Dynamic Currency Conversion. Många kunder tycker att det är smart, men vissa har nog också hört rykten om att det är ofördelaktigt
då växelkursen är fastlåses i köpsituationen. Men är DCC ett egentligen dåligt eller utgör det snarare bra service?Det tittar jag närmare på det i detta blogginlägg...
Dynamic Currency Conversion (DCC) är en lösning för valutakonvertering som gör att du kan erbjuda dina utländska kunder att i betalterminalen välja mellan att betala i sin egen valuta, eller den lokala valutan. För dina kunder är de huvudsakliga fördelarna att de kan se de kan se det exakta köpsbeloppet i sin lokala valuta. Detta gör det enklare för de att jämföra priser på en vara med priset i hemlandet.
Reser du utomlands som svensk turist är valutaomräkning i köpsituationen med största sannolikhet en dålig affär, eftersom den svenska ekonomin är stark och växelkursen därför inte fluktuerar så mycket. Men om du som företagare i Sverige har många utländska kunder i din butik, så kan lösningen visa sig vara en gynnsam affär för både dig och dina kunder.
Om möjligheten presenteras för de, föredrar ca en fjärdedel av alla utländska turister i Sverige att betala i sin egen valuta - och ser det som en bra service om du erbjuder det. Du kan dessutom kan du dra nytta av att erbjuda valutaomräkningen själv eftersom du kan behålla växlingsavgiften.
Därför bör du överväga att erbjuda dina kunder valutaväxling så att du kan ge en bra service och tjäna lite extra. Har du många utländska kunder som betalar i sin egen valuta kan det du tjänar på växlingsavgiften till och med täcka dina transaktionskostnader.
Jag skulle därför rekommendera att du skaffar DCC på din terminal, så att du kan ge en bra kundupplevelse till de som vill betala i sin egen valuta. När din terminal väl är konfigurerad för DCC körs allt av sig självt.
Matilda jobbar som Digital Marketing Assistant i Nets med fokus på att anpassa innehåll för Sverige. Detta innefattar allt ifrån blogginlägg och innehåll på vår hemsida, till kommunikation med kunder och partners.
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.