Skip to main content

Tips och trix

Är Instagram den bästa marknadsföringsplattformen?

Is Instagram the best marketing platform?
Publicerad: 17.08.2022
N/A min lästid

Det är ingen hemlighet att mycket av dagens marknadsföring sker online. Små företag utan egen hemsida anser ofta att Facebook är den bästa kommunikationsplattformen för att marknadsföra sina butiker - är du likadan bör du överväga att även öka ditt fokus på Instagram. I detta blogginlägg kommer vi att diskutera fördelarna med att använda Instagram i sin marknadsföring, tipsa dig om hur du kommer i gång samt låta dig inspireras av hur några av Nets kunder använder sina Instagram-konton för att kommunicera med sina kunder.

Varför bör mitt företag använda Instagram?

Under de senaste åren har det skett en enorm ökning av användningen av Instagram i affärssyfte. 58% av användarna på Instagram visar större intresse för ett varumärke efter att ha sett det i en Instagram Story och 90% följer minst ett företag på plattformen. Detta är på grund av det stigande antalet influencers som använder plattformen och att små butiksägare använder detta som sin huvudsakliga försäljnings- och marknadsföringskanal. Instagram inger en känsla av äkthet och skapar starkare kontakt till kunderna, då direktmeddelandefunktionen används av allt fler för att komma i kontakt med företag.

Ett exempel på ett företag som använder Instagram som marknadsföringskanal är Nets kund Gröndals Camping & Stugor. På sin Instagramprofil varierar de mellan att publicera bilder, videos och Instagram stories från sin camping på Öland. På så sätt använder de Instagram till att inspirera sina följare och profilbesökare till att besöka campingen. 

Spana in Nets kund @grondalscamping på Instagram 

Vilka möjligheter har jag med Instagram?

Instagram är en app som är enkel att använda och som ger dig möjlighet att visa upp din vardag för allmänheten. Detta kan du göra genom att publicera inlägg, stories eller reels – alternativen är många på denna plattform. På så sätt kan dina kunder, och andra intresserade, följa din resa och lära känna dig och din butik. 

På Instagram har inpirations- och varumärkesprofiler alltmer slagits samman och detta kan du använda till din fördel. Människor, och särskilt de yngre generationerna, undersöker lika mycket på Instagram som de gör på Google när det är något de är ute efter. Tips på bra restauranger? Kolla Instagram. Snygga nya kläder? Kolla Instagram. Utan att man vet ordet av det så slutar scrollandet med att man hamnar på en Instagramprofil tillhörande en liten butik vars bilder man tycker är fina, vilket slutar med att man vill besöka den butiken. Instagram är således ett sätt för butiker och andra verksamheter att locka till sig nya kunder. 

Nets kund STYLE är en frisörsalong i Östersund som använder Instagram till att publicera före-och efterbilder på klippningar och styling av kunders hår, utförda av frisörerna i deras salong. Kunder i behov av ett frisörbesök kan därmed bli inspirerade att besöka just deras salong. Utöver detta ger denna Instagramprofil tips hur man som företag kan anordna tävlingar på Instagram för att engagera sin följarskara och öka sitt följarantal. 

Låt dig inspireras av Nets kund @stylebysl.se på Instagram

Vilken typ av innehåll är viktigast på Instagram?

Studier har visat att de flesta tenderar att leta efter visuellt innehåll för att samla så mycket information som möjligt om produkten innan de fattar sitt köpbeslut. Dessutom vill de ha informationen från en autentisk och pålitlig källa – ofta från människor som är lika de själva. Genom att använda Instagram för att publicera bilder på dina produkter som dina kunder har tagit skapar du en känsla av autencitet, vilket hjälper dig att framstå som ännu mer pålitlig för dina framtida kunder.

På Nets kund Moogio Uppsalas Instagram publicerar de bilder på sina markiser och solskydd som de satt upp hos sina kunder. Genom att dela med sig av tidigare utförda arbeten hos ett stort antal kunder skapar de trovärdighet hos följarna - samt inspirerar framtida kunder i valet av markis. 

Kika in på Nets kund @moogiouppsala på Instagram för att se hur de arbetar med visuellt innehåll

Hur kommer jag igång med Instagram för mitt företag?

Kanske använder du Instagram privat, men har ännu inte skapat en profil för ditt företag. Om så är fallet har du två alternativ. Antingen kan du välja att omvandla ditt nuvarande konto till ett företagskonto, eller så kan du registrera ett nytt konto och göra det till ett företagskonto. Du skapar ett företagskonto genom att klicka på inställningar -> konto och sedan trycka på ”byt till professionellt konto”.

Med ett företagskonto på Instagram så har du tillgång till mer insikt än på ett vanligt konto. Med hjälp av det inbyggda insiktsverktyget kan du hålla koll på vilken tid dina följare är mest aktiva, se räckvidden för dina inlägg och samla ännu mer information om din målgrupp – till exempel ålder och vilka länder de kommer ifrån. Utöver det kan du också köra annonskampanjer direkt på plattformen.

Du kan läsa mer om hur du skapar ett företagskonto på Instagrams företagssida (länk).

Hur ser framtiden ut för Instagramanvändandet?

Under pandemin började många mindre företag att publicera sina öppettider på Instagram. Detta var för att hålla kunderna informerade under tiden då restriktioner och bemanning varierade. Denna trend kommer troligtvis att fortsätta, exempelvis i mindre städer. Denna typ av dagliga uppdateringar är också fördelaktig för andra typer av information till kunder, såsom för att promovera tillfälliga kampanjer eller för att informera kunderna om att lagersaldot är lågt för de populära varorna och därmed uppmuntra dem att skynda sig ner till butiken för att handla.

Nets kund 1923 Tunnbröd & Deli uppdaterar sin profil kontinuerligt med inspirerande och aptitretande bilder från sin delikatessbutik. De är ett bra exempel på hur man kan använda Instagram till att ge dagliga uppdateringar om bl.a. sina öppettider och vilka rätter som finns på menyn på ett enkelt och tillgängligt sätt. 

Besök Nets kund @1923_tunnbrod_o_deli på Instagram 

Vi hoppas att detta blogginlägg gav dig inblick i vilka möjligheter Instagram erbjuder som marknadsföringskanal och att du blev inspirerad av hur Nets kunder använder sin Instagram till att kommunicera och marknadsföra sina verksamheter. Kom i gång med Instagram redan idag så att du och dina kunder kan njuta av den äkthet och direkta kommunikation som plattformen har att erbjuda. 

Matilda Hagström
Matilda Hagström
Digital Marketing Assistant, Nets A/S