Skip to main content

Tips och trix

Från «Tittar bara» till «Just köpt»: Fem tips för att sälja mer i din butik

From Just looking to Just bought
Publicerad: 10.05.2021
N/A min lästid

Varje gång en kund lämnar din butik tomhänt har du förlorat potentiell omsättning. För att undvika det har jag sammanställt fem enkla tips som kan få besökare i din butik att lämna den som betalande kunder.

Detta blogginlägg är publicerat i samarbete med Discover® Global Network. Originalartikeln på engelska kan du läsa här.

1. Tänk som kunden

Gå in i din butik som om du var kund – vad ser du? Hur har du det? Är butiken välkomnande med iögonfallande varor precis vid ingången? Blir du inspirerad att röra varorna, eller är de så korrekt utställda så att du inte vågar gå fram till dem? Hur din kund upplever din butik kan vara skillnaden mellan om kunden bara tittar och ifall de handlar. Var därför uppmärksam på inredningen, belysningen och vägen till kassan. Prova att placera varor till lägre pris vid kassan – det är ett perfekt sättet att inspirera till impulsköp.

2. Påbörja ett samtal

Ju längre tid kunderna stannar i din butik, desto mer sannolikt är det att de köper något. Att uppmuntra kunder att ta sig tid medan de tittar runt i din butik kan öka din försäljning med hela 40 procent. Se till att alla som kommer in i din butik känner sig välkomna. Lär känna dina kunder så att du kan rekommendera varor som matchar deras behov. Påbörja naturliga samtal, snarare än försäljningstal, och utbilda din personal i att veta skillnaden mellan dessa två.

3. Kör med tidsbegränsade erbjudanden

Tidsbegränsade erbjudanden behöver inte framstå som ”billiga”. Om de körs på rätt sätt är de ett bra sätt att väcka kundernas intresse och göra det lite mer brådskande att köpa. Tidsbegränsade erbjudanden kan faktiskt också stärka ditt varumärke – 75 procent av konsumenterna säger nämligen att sådana erbjudanden förbättrar deras uppfattning om ett företag.

4. Visa upp dina fem stjärnor

Har dina produkter fått lysande recensioner? Använd dem. Positiv feedback från andra kunder bygger förtroende och genererar försäljning. Hela 93 procent av konsumenterna säger att recensioner online påverkar deras köpbeslut.

5. Låt dina kunder betala på det sätt de föredrar

Vi har alla ett sätt att betala som vi föredrar. Se till att acceptera de betalningsformer som dina kunder vill använda. Om du accepterar flera betalningssätt, både olika kort och mobilbetalningar, kan det leda till mer försäljning och större köp. Visa sedan vilka betallösningar du accepterar med tydliga skyltar vid kassan, eftersom det skapar trygghet för dina kunder, samtidigt som du visar dem att du har gjort ditt för att göra betalningsupplevelsen så smidig som möjligt.

Matilda Hagström
Matilda Hagström
Digital Marketing Assistant, Nets A/S