De sju viktigaste fokusområdena för din butik i en digital framtid

Är din butik redo för den nya generationen och deras förväntningar när det gäller shopping? Övergången till ett större kundfokus började för decennier sedan när många butiker började anpassa sina produkter efter det personliga engagemanget hos deras kunder.

Shoppingupplevelsen har utvecklats mycket sedan dess – och utmaningen med att uppfylla kundernas förväntningar har aldrig varit större. Det är särskilt de nya e-handelsplattformarna som haft en inverkan eftersom de har gjort kunderna vana vid att kunna handla var som helst och när som helst. ”Där butiken och konsumenten möts – den platsen är avgörande, och när vi går över till de digitala plattformarna blir det ännu viktigare”, förklarar Amy Parsons, Senior Vice President för Global Operations på Discover® Global Network. ”Som näringsidkare måste du sätta kunden främst och du måste förstå vad kunden letar efter så att du kan uppfylla kundens önskemål”, fortsätter hon.

Ett generationsskifte till det digitala

Vår digitala kompetens har utvecklats och på samma sätt har våra förväntningar förändrats. Allteftersom Generation Z (de som är födda efter 1996) har blivit vuxna konsumenter ställer de, tillsammans med generationen före dem, generation Y (de som är födda från mitten av 1980-talet och 10 år framåt) högre krav på shoppingupplevelsen.


De sju viktigaste fokusområdena i den digitala framtiden

Enligt Amy Parsons finns det sju områden där du som näringsidkare bör ha extra fokus för att uppfylla kundernas krav. Inom vart och ett av de sju områdena är utvecklingen av ny teknik och digitaliseringen av ​betalningar i dag avgörande när det gäller att attrahera och behålla den nya generationen kunder.

Låt oss gå igenom de sju fokusområdena.

1. Hastighet

Snabbare nedladdningar och sökningar med ett enkelt klick har blivit en del av vår vardag och det har skapats förväntningar om att vi också ska kunna betala enkelt och snabbt när vi handlar. Enligt en ny undersökning ser ungefär hälften av ​både Generation Z och Generation Y en enkel betalningslösning i en fysisk butik som ett sätt att få dem att komma tillbaka till butiken igen. Detsamma gäller webbutiker, där 59 procent av kunderna säger att de är mindre benägna att handla i samma webbutik igen om de har upplevt att betalningsupplevelsen var dålig.

2. Bekvämlighet

Särskilt de yngre generationerna uppskattar åtgärder som underlättar deras shoppingupplevelse online. En undersökning har visat att recensioner, livesupport i butiken, tydlig lagerstatus, ett statusfält över köpprocessen och möjligheten att enkelt lägga till en produkt i kundvagnen bidrar till att öka försäljningen i en webbutik.

3. Kontroll

Att erbjuda dina kunder att de kan använda den betalningsmetod de själva föredrar är också viktigt för köpupplevelsen. Förutom att se till att de betalningsformer de föredrar accepteras föredrar mer än två tredjedelar av både Generation Z och Generation Y att handla i fysiska butiker med otraditionella betalningssätt, som till exempel självscanning, där de själva har kontroll över betalningsprocessen.

4. Tillhörighet

Konsumenterna håller sig inte längre till att handla i en enda butik – inte ens när de befinner sig inne i en butik. Faktum är att mer än en tredjedel av Generation Z och Generation Y har varit i en fysisk butik samtidigt som de köpt något i butikens webbutik. Därför är det viktigt att erbjuda möjligheten att dina kunder enkelt kan handla både online och i din fysiska butik. ”Kunderna skiljer inte på den fysiska butiken och onlinebutiken och därför måste shoppingupplevelsen fungera i båda”, tillägger Amy Parsons.

5. Värde

Som du säkert vet är priset på en vara bara en liten del av det totala värdet som du ger dina kunder. Det är – minst – lika viktigt att vara serviceinriktad, lyhörd och bygga upp lojalitetsprogram för att leva upp till kundernas förväntningar. Och det är inte kunder som vinner på lojalitetsprogrammen, du som näringsidkare kan också använda dem för att få viktig kunskap om dina kunder.

6. Bedrägeri

Bedrägerier med varor som köpts online och returnerats i en butik har, tillsammans med lojalitetspoäng- och kupongbedrägerier, ökat avsevärt. För att bli av med dessa typer av bedrägerier krävs det investeringar i nya system och säkerhetsåtgärder online som du som näringsidkare kan använda – särskilt i takt med konsumenternas allt högre krav på snabba och enkla betalningar. 

7. Förtroende

Var och en av ovanstående delar av betalningssituationen är viktig. Men något som är ännu viktigare är att de tillsammans gör att kunderna bygger upp ett förtroende för dig och därmed är det mer troligt att de kommer tillbaka till din butik. Du kan också öka dina kunders förtroende genom att vara öppen om de recensioner din butik har fått. 

8. Uppfyll förväntningarna

Förståelse av konsumenternas förväntningar börjar med förståelse för hur digitaliseringen har förändrat konsumenternas liv. Och genom att använda den förståelsen kan du som näringsidkare bättre leva upp till förväntningarna hos den ständigt växande, yngre generationen konsumenter.

”Vi kan göra saker idag som vi inte kunde föreställa oss att kunna göra för bara tio år sedan”, säger Amy Parsons. ”Nu är det väldigt, väldigt viktigt för alla näringsidkare att de funderar på hur de uppfyller de nya generationernas förväntningar.”

Det här blogginlägget skapades i samarbete med Discover® Global Network. Den ursprungliga, engelska artikeln kan du läsa här: https://insights.discoverglobalnetwork.com/insights/7-key-elements-for-merchant-payments-in-digital-future

Louise Fibiger Ravnkilde

Louise Fibiger Ravnkilde

Louise är Content & Communications Manager på Nets och producerar innehåll kring betalningar till Nets digitala plattformar.

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer än

Bli den första som kommenterar inlägget.