Nets blogg om e-handel

Framtidens betalningar: låt fantasin flöda

Skriven av Jesper Kildegaard Poulsen, Nets Innovation Hub | 31 oktober 2019

Vad kommer att känneteckna framtidens betalningar? Enligt Jesper Kildegaard Poulsen, head of creation lab och innovation hub på Nets, kommer vi snart att tänka i helt nya banor. Läs mer för att få en blick in i framtiden.

Framtidens betalningar är ett spännande ämne. I princip är det bara fantasin som sätter gränser. Vem hade till exempel kunnat förutse betalsätt som MobilePay, Swish och Apple Pay för 10 år sedan? När vi pratar om framtiden är det viktigt att skilja mellan två olika tidsaspekter – nära och avlägsen framtid. Här försöker vi ge dig en bättre bild av båda. Men ju längre in i framtiden vi blickar, desto svårare blir det att få en klar bild och ge exakta förutsägelser.

Mobila betalsätt används snart för majoriteten av betalningarna

På kort sikt kan vi säga med enormt stor säkerhet att mobila betalsätt kommer att användas för huvuddelen av nättransaktionerna. Det är lätt att tro att betalsätt som MobilePay, Swish och den norska motsvarigheten Vipps är något som alla använder, men i själva verket är de här betalsätten inte så vanliga som många tror. Användarna är ofta konservativa när det gäller betalningar. Även om enklare och snabbare alternativ utvecklas väljer många att hålla fast vid det välkända, till exempel att ange kortuppgifter manuellt vid köp på nätet. Därför är den outnyttjade potentialen fortfarande stor. Mobila betalsätt kommer att växa sig betydligt större än de är i dag. Om ett par år utgör den här typen av lösningar majoriteten av alla e-handelstransaktioner i Norden.

Snart kan du betala med ansiktet

Lite längre in i framtiden, men ändå inte alltför långt fram, genomför vi betalningar med hjälp av ansiktsigenkänning. Det kan låta som en futuristisk betalningsmetod, men tekniken finns redan. Ansiktsigenkänning kommer att införas i de första butikerna inom bara ett par år. Den stora frågan är hur butikerna implementerar tekniken och hur ansiktsigenkänning kommer att påverka dynamiken mellan fysiska butiker och e-handel. Det är något som bara tiden kan utvisa.

Det tar tid att ändra konsumtionsvanor

Om vi tittar närmare på vad som väntar i en mer avlägsen framtid är en av de intressantaste frågorna i vilken omfattning det överhuvudtaget går att göra betalningen smidigare och snabbare än de redan är. Se till exempel på Apple Pay. Köpet genomförs med mycket liten insats från konsumenten. Eller en betalningslösning som Easy, som sparar betalnings- och adressuppgifter så att det går att genomföra köpet med några få klick. Kan ett köp bli så mycket smidigare och snabbare än så?

Det är viktigt att komma ihåg att det måste finnas någon form av friktion i köpupplevelsen, ett motstånd. De flesta konsumenter skulle känna sig otrygga om betalningen inte innehöll några steg alls, om man bara behövde klicka på en vara för att köpa den. 

Därför tror vi inte att just snabbhet och enkelhet nödvändigtvis blir de största fokusområdena på lång sikt. Vi tror istället att köpprocessen hamnar i fokus när framtidens betalsätt ska utvecklas. Betalsätt som känner kunden och som kan rekommendera, eller avråda, från köp baserat på konsumentens unika historik, behov, intressen, fysik, mentalitet och andra faktorer. En extra dimension till att handla på nätet. 

Det betalsätt som kan ge konsumenten detta extra kommer att vinna transaktionerna. I övrigt är det bara att låta fantasin flöda. Tänk tillbaka på ditt senaste nätköp. Vad hade kunnat förbättra kvaliteten på din upplevelse som kund, såväl före som under och efter köpet? Det är den stora frågan.

Den här artikeln publicerades första gången i Svensk E-handel 2019 – en heltäckande rapport om e-handelns utveckling i Sverige och Norden. Ladda ned rapporten kostnadsfritt: