Skip to main content

Tips och trix

Förvandla dina recensioner till försäljning - 5 tips

5 tips to turn customer reviews into profit
Publicerad: 20.07.2021
N/A min lästid

Recensioner är inte längre bara «bra att ha». Idag kan recensioner, både bra och dåliga, ha en direkt påverkan på din butiks omsättning.

Man kan nästan inte tillskriva recensioner för mycket värde, eftersom potentiella nya kunder ofta litar lika mycket på online-recensioner som de förlitar sig på åsikterna från familj och vänner. Undersökningar har visat att oavsett om recensionerna är bra eller dåliga, kan bara det att ha kundrecensioner öka butikens omsättning. Därför har vi sammanställt fem tips på hur du kan förbättra din butiks rykte online.

Det här blogginlägget skapades i samarbete med Discover® Global Network.

Den ursprungliga, engelska artikeln kan du läsa här.

1. Be om recensioner

Din butik verkar mer attraktiv om den har många recensioner. Faktum är att en undersökning har visat att 92 procent av konsumenterna är ovilliga att köpa något från ett företag om det inte har några recensioner. Men det räcker inte att hoppas att dina kunder kommer att lämna en recension av din butik, du måste själv be dem göra det.

Oavsett hur du väljer att be dina kunder om en recension är det viktigt att du frågar. Bland de tillfrågade i en undersökning svarar nämligen två tredjedelar att de har blivit ombedda att lämna en recension, varav 76 procent faktiskt också lämnat en recension.

2. Lär dig av recensionerna

Det kan kännas tufft att behöva läsa dåliga recensioner. Men om du sätter dig in i kundens perspektiv och försöker förstå kundens utgångspunkt för att lämna recensionen, samt inser vikten av recensioner, kan det också komma något bra ur en mindre bra recension.

Läs igenom recensionerna noggrant. Läs dem inte som beröm eller kritik, utan läs dem för att förstå vad din butik gör bra och inte minst vad den kan göra bättre. Inte helt överraskande är människor mer benägna att lämna en recension efter en dålig upplevelse än efter en bra. De negativa recensionerna gör å andra sidan att dina positiva recensioner står starkare, och de kan ge dig viktig kunskap om din butik.

Du bör vara särskilt uppmärksam på återkommande klagomål och se till att förutse de faktorer som konsumenterna bryr sig om. Kunder kan till exempel bli missnöjda om en butik inte accepterar betalningar med den betalningsform som kunden föredrar. Så många som 54 procent av Discover®-kortinnehavarna som reser internationellt har skyllt på butiksägaren när deras kort avvisats.

3. Svara på alla recensioner

Oavsett om en recension är positiv eller negativ ska du ta dig tid att svara på den och ge kunden ett ordentligt och grundligt svar.

Efter att ha granskat tiotusentals recensioner och svar på TripAdvisor, visade en ny undersökning att bara det faktum att ett företag svarade på recensioner hade en positiv effekt på företagets betyg.

4. Förfalska aldrig recensioner

Konsumenterna blir skeptiska om recensionerna är alltför bra och hela 68 procent ifrågasätter om alltför positiva recensioner verkligen är äkta. Tyvärr har de anledning att tvivla, eftersom undersökningar uppskattar att antalet falska recensioner på till exempel Amazon är hela 30 procent.

Att lämna falska recensioner för din egen produkt kan i slutänden slå tillbaka. Många sidor förbjuder anonyma recensioner och dessutom har de intelligenta algoritmer för att genomskåda falska recensioner.

Och kom ihåg att dina kunder kommer att tycka att recensionerna är mer trovärdiga om det emellanåt också finns några kritiska recensioner. En undersökning drog slutsatsen att sannolikheten för köp är högst när ett butiksbetyg ligger i intervallet 4,0–4,7, varefter det minskar igen när recensionerna närmar sig 5,0.

5. Svara på recensioner

Recensioner talar inte bara om kvaliteten på din produktför andra, de berättar också något om dig och ditt företag.

Läs därför recensioner noggrant och se dem som gratis, användbar feedback. Använd dem till att bygga upp kundrelationer och för att generera nya idéer som du kan bygga vidare på.

När du har tackat dina kunder för deras input ska du se till att de ser att du vidtar åtgärder och att det inte bara är tomma ord. Om du har ändrat något till det bättre tack vare en kunds förslag, se till att göra kunden uppmärksam om det.

Matilda Hagström
Matilda Hagström
Digital Marketing Assistant, Nets A/S