Skip to main content

Marknadsinsikter

Nordic Payment Report 2022 av Nets

Nordic Payment Report 2022 Hero image
Publicerad: 01.10.2022
N/A min lästid

Förra året publicerade vi Nordic Payment Report 2020, där vi tittade på hur vi spenderade våra pengar under 2020. I år har vi tagit det ett steg längre –förutom 2021 har vi i denna upplaga även inkluderat första halvåret av 2022 i rapporten. Därmed kan vi nu se de kortsiktiga effekterna av pandemin och börja få en bild av hur framtiden kommer att se ut.

I rapporten kan du både läsa om betalningar på en övergripande nivå, samt ta del av djupdykningar inom flera olika handelskategorier, som livsmedelsbutiker, restauranger och transport. Utöver detta tittar vi på framtiden inom biometriska betalningar och digitala kvitton.

Rapporten täcker inte bara Sverige - den omfattar även Finland, Norge och Danmark och du kan därför jämföra utvecklingen i dessa länder under det senaste året. 

Äntligen bättre tider

Under 2021 och första halvåret i år fick fysiska butiker en comeback efter pandemins negativa påverkan. Även om svenskar generellt är nöjda med att handla online, är det därmed tydligt att man har saknat att handla i en fysisk butik – framför allt kläder och skor. Enligt rapporten är de främsta anledningarna till att handla i fysiska butiker att man kan se, känna och få en överblick över produkterna samt få personlig service.

De fysiska livsmedelsbutikerna i Sverige hade ett mycket bra år under 2020, då konsumenter i princip enbart åt hemma. Pandemin gjorde dock även att människor blev vana vid att handla dagligvaror på nätet, vilket bidragit till ett delvis förändrat konsumentbeteende.

Restauranger och caféer kände verkligen av effekterna av pandemin, med kraftigt negativa tillväxtsiffror i samtliga nordiska länder. Det är därför inte särskilt förvånande att både restauranger, men framför allt barer, har upplevt den största omsättningsökningen – huvudsakligen under första halvåret 2022.

Vi ser också tydligt i rapporten att trots att trenden för att arbeta hemma varit stark och troligtvis kommer att fortsätta ett tag, så har vi börjat resa alltmer till kontoret – och inte minst resa längre både hemma och utomlands.

Hej då kontanter!

De föregående två åren har bidragit till ett paradigmskifte inom betalningar. Kontanter är för första gången i historien inte det näst populäraste betalsättet i Norden. Samtidigt dundrar mobila betalningar fram i hög hastighet.

Kontanter har under denna period minskat kraftigt, samtidigt som mobila betalningar dundrat fram i hög hastighet. Inte ens inom restaurang- eller café-kategorin, som historiskt sett varit en stark kontantmiljö, är kontanter längre det största betalsättet. Sverige ligger i frontlinjen vad gäller lägst kontantanvändning i världen. Det är numera högst onödigt att som turist ta ut kontanter i Sverige, och detta skiljer sig väldigt mycket från andra länder utanför Norden där du kan riskera att inte kunna ta dig från flygplatsen till hotellet utan kontanter.

Kort är fortfarande den populäraste betalningsmetoden bland konsumenter i Sverige och i Norden är vi bäst i världen vad gäller infrastruktur som underlättar kortbetalningar. En faktor som driver på kortanvändningen är att bonuspoäng och andra lojalitetslösningar i större utsträckning är kopplade till betalkorten.

Användningen av kontaktlösa kortbetalningar har ökat kraftigt under de senaste åren i hela Norden. Sverige var sena med en allmänt bred användning av kontaktlösa betalningar, men under senaste åren börjar vi komma i kapp grannländerna. Andelen kontaktlösa betalningar av samtliga kortbetalningar har ökat drastiskt sedan 2020 och ligger nu på omkring 80 % i Sverige.

Matilda Hagström
Matilda Hagström
Digital Marketing Assistant, Nets A/S