Skip to main content

Tips och trix

Så får du kunderna från soffan till butiken

Get your customers from their couch to your store
Publicerad: 14.11.2022
N/A min lästid

Kunder har blivit väldigt vana vid att handla online och det kan vara svårt att veta hur man ska kunna övertyga dem att komma tillbaka till sin fysiska butik. Jag menar, hur kan du argumentera mot bekvämligheten med att chilla i soffan, titta på Netflix och shoppa samtidigt?

Vi kan dock se i årets Nets Nordic Payment Report att konsumenter fortfarande ser många anledningar till att besöka fysiska butiker. Medan konsumenterna under pandemin började föredra näthandel, glöms inte shoppingupplevelserna i butik bort och det finns aspekter där fysiska butiker till och med föredras framför webbutiker. Nedanför har vi därför listat 5 tips på hur du kan vända trenden och få tillbaka dina kunder till din butik. 

1. Erbjud ett exklusivt erbjudande för fysisk butik

För att få upp de lata shopparna från soffan (vi dömer inte, vi har alla varit där) måste du erbjuda dem något de inte kan få av att stanna hemma och skrolla genom produkter online. Specialerbjudanden och begränsade erbjudanden som endast erbjuds kunder som besöker butiken kan hjälpa dig att få dina kunder att komma tillbaka till din butik. 

Om du har en egen webbshop kan du använda den till att annonsera ett erbjudande som endast gäller i butik. Om du inte har en webbshop kan du i stället använda sociala medier och nyhetsbrev för att annonsera ditt erbjudande. 

2. Ha ett event i butiken

Människor älskar att delta i speciella events, eftersom det får dem att känna sig exklusiva. Vi ser ofta sociala medier-influencers och kändisar gå på evenemang som dessa, och vi måste erkänna – det ser ganska roligt och fancy ut. Det är denna känsla som konsumenter och särskilt dina kunder också vill ha: att få känna sig speciella.

Folk vill delta i evenemang som väcker deras nyfikenhet. Du behöver inte heller lägga en förmögenhet på att arrangera ett event. Evenemang med en avslappnad atmosfär är oftast lättare för folk att delta i, särskilt om de hålls på en vardag. Du kan till exempel anordna en tävling, så att deltagarna i eventet känner att de får något tillbaka. Du kan också överväga att samarbeta med andra lokala företag för att arrangera evenemanget och dra nytta av att introducera ditt företag för nya människor.

3. Ge kunderna en anledning att besöka dig

Dagens snabbföränderliga konsumentkultur har gynnat e-handeln, särskilt på grund av dess bekvämligheter. Fysiska butiksmiljöer har dock vissa fördelar som online inte kan konkurrera med. Att köpa online kan vara praktiskt, men ibland är konsumentens behov just nu och inte inom 2 till 3 arbetsdagar. I fysiska butiker kan du även se, känna på och prova produkterna innan köp - eller till och med känna hur den doftar. Enligt Nordic Payment Report 2022 är möjligheten till att se och känna på varan innan köp den viktigaste anledningen till att handla i fysiska butiker. Detta är tyvärr inte möjligat att göra online (ännu) - vilket du kan använda till din fördel i en fysisk butiksmiljö.

Du kan visa upp butiksmiljön och dina tillgängliga produkter för dina kunder genom sociala medier och öppna upp för diskussion omkring produktfunktioner och olika alternativ och uppmuntra dem att komma till din butik för att kolla in dem personligen. Du kan också  och visa vilka nya produkter som finns i butiken – och som är redo att hämtas innan de ens är tillgängliga online.

Läs mer här om hur du kan använda Instagram som marknadsföringsverktyg.

4. Anordna en tävling 

Tävling? Priser? Vem skulle inte älska det? Som vi ser på sociala medier väcker tävlingar vanligtvis intresse hos en bred publik av konsumenter, och ännu mer hos befintliga kunder. Önskan om att vinna tävlingen i butiken kan uppmuntra konsumenter att personligen besöka butiken och . 

Dessutom kan en tävling, vars pris är kopplat till att besöka butiken personligen, motivera kunderna att besöka din butik fler gånger. Genom att ha priset kopplat till den fysiska butiken kan du knyta en närmare kontakt med vinnaren och ge personlig service, vilket kan kickstarta en ny kundrelation och öka ditt företagsword-of-mouth.

5. Erbjud kunderna en extraordinär upplevelse

Skapa en butiksmiljö som är trevlig, spännande och unik. Trevliga omgivningar uppmuntrar kunderna att lägga upp inlägg om din butik på sina sociala medier – den moderna kanalen för word-of-mouth. Om du kan erbjuda något unikt och speciellt i den fysiska butiken som den potentiella kunden inte kan få genom att endast besöka webbutiken ger det dig något som sticker ut från konkurrenterna och kan få folk att resa till din butik.

Ett annat sätt att förbättra shopping- eller serviceupplevelsen är att ge en liten present till butiksbesökarna. Det kan vara en kopp kaffe eller te, en liten godisbit, eller kanske en liten present vid köp. Du kan också ge extra värde till dina kunder genom service. Att betjäna kunder online kan vara bekvämt för båda parter, men det finns ett stort värde i personlig kontakt och individuell service, för att inte tala om hur det kan påverka kvaliteten på dina kundrelationer.

Dessa saker behöver inte vara dyra i värde eller ta för mycket extra tid, men små detaljer som denna förbättrar kundernas upplevelse, ger dem en positiv syn på ditt företag och ger dem en avsikt att komma tillbaka igen.

Matilda Hagström
Matilda Hagström
Digital Marketing Assistant, Nets A/S