År efter år pratas det om olika branschers gaseller. Bolag som visar på snabb och imponerande tillväxt. Stolta ägare och grundare får ta emot priser och beröm, men varför just en gasell? Snabbast är den inte, det är pilgrimsfalken som kan nå en hastighet på uppemot 325 km/h. Geparden däremot fascinerar mig mera, och den äter dessutom gaseller, så det känns som rätt val.
Jag beslutade mig för att ta reda på vem som är den svenska e-handelns gepard. Nets egen siffer-maestro och Excel-kung Fredrik tog fram en lista som visade på utvecklingen för alla nätbutiker hos Nets som omsatt mer än 20.000 den senaste året. Då får vi en topplista över de butiker som under en tolv månaders period har ökat omsättningen mest.
Företaget som tar hem första priset är www.meetagain.se som arrangerar konferenser och möten. Jag ringde upp Meetagain och fick prata med Ewa-Karin, som är en av bolagets grundare.
Ewa-Karin, grattis till första priset - ni har vuxit med 2758% de sista tolv månaderna. Event och bokningsbranschen har det tufft. Ni gör tydligen rätt sak, men vad är det ni gör?
Vi tar marknadsandelar från våra branschkollegor och vi lyssnar på våra kunder. Tänk dig skillnaden mellan SAS och Norwegian. Hos SAS köper du flygbiljett, bagagehantering, service av en flygvärdinna och flera tilläggstjänster. Hos Norwegian köper du istället till det du vill ha, och får möjligheten att välja bort tjänster. Valmöjligheterna uppskattas av våra kunder.
Vad är det mer som kan tänkas ligga bakom denna imponerande tillväxt?
Vi tar båda betalt med faktura och kort, men många av våra kunder utomlands betalar helst med kort och det har påverkat omsättningen positivt.
Har ni fokus på en bestämt målgrupp och varför?
I Stockholm finns det ett stort event med kanske 18.000 delegater en gång per år, eller kanske bara en gång varje annat år. Det är för sällan så istället fokuserar vi på events med färre deltagare. Det betyder att vi har vuxit i en bransch som annars har det väldigt svårt.
Ewa-Karin grattis till första priset, lycka till framöver och tack för samtalet!
Tack! Och kul att ni uppmärksammar detta.
Det går alltså att få din e-handel att växa och detta är den svenska e-handels gepard, i alla fall sett med våra ögon. Ta gärna tillfället i akt och kommentera om du med din butik har uppnått lika fina resultat, alternativt kan du hjälpa oss att hylla Meetagain genom att dela detta inlägg.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.