Det skrivs en hel del om identitetsstölder på nätet just nu, men lite mindre om hur du som har webbutik kan drabbas av bedrägerier på nätet - och hur du kan förbereda dig. Här är våra tips för att upptäcka och förebygga bedrägerier:
Ett enkelt exempel på bedrägeri är när en person köper någonting med ett stulet kreditkort, men det kan också vara när någon hävdar att han eller hon inte har använt kortet eller inte har fått några varor och därför inte vill betala för dem.
Först och främst gäller det att lära känna sina kunder – titta på historiken och försök identifiera hur ett ”normalt” köp ser ut genom att titta på vad en ”normal” kund köper, vilka belopp det brukar handla om, när på dygnet de handlar osv.
Tänk också på att någonting som ser för bra ut för att vara sant förmodligen också är det - och värt en extrakontroll. Om du ser en avvikande transaktion gäller det att titta närmare på kunden. Ett enkelt sätt att börja är att kontrollera så att namn och adress stämmer överens. Att kontakta kunden och ställa frågor är också ett bra sätt att bilda sig en uppfattning – kanske finns det en rimlig anledning till att köpa 20 bärbara datorer.
Det är inte alltid så lätt att sätta sig in i sina kunders köpvanor. För att öka säkerheten kan du lägga till 3D Secure på dina kreditkorttransaktioner. Du kan också investera i ett antibedrägeriverktyg, antingen direkt i din webbutik eller via din betalväxel. Ett antibedrägerisystem undersöker som regel flera olika parametrar för att upptäcka misstänkta betalningar.