Så tar du emot mobila betalningar

Vi ser att trenden går mot att allt fler vill betala med sin mobil, hellre än med sitt fysiska betalkort, när de handlar – både i fysiska butiker och online.

Men hur fungerar egentligen en mobilbetalning? Vad omfattar egentligen termen ’Wallet’? Och hur kan du ta emot betalningar med mobilen i din butik? Läs vidare och lär det mer om det temat i detta blogginlägg.

Vad är en Wallet?

En ’wallet’ är en app på mobilen som fungerar som en digital plånbok som du registrerar dina betalkort i. När du har dina kort i en wallet kan du betala med din mobil i både fysiska butiker och online. Populära wallets i Sverige inkluderar Apple Pay, Google Pay och Swish.

Kontaktlösa betalningar med bankkort använder samma teknik

När dina kunder betalar med Apple Pay eller Google Pay i din fysiska butik fungerar det på samma sätt som vid kontaktlösa kortbetalningar – det är samma teknik som kopplar ihop mobilen med terminalen. Tekniken kallas för NFC (Near Field Communication) och kan endast användas på av Apple Pay på iPhone och av Google Pay på Android. Därför måste Swish använda QR-koder för att kopplar iPhone eller Android-telefoner till en betalterminal.

NFC-tekniken möjliggör kontaktlösa mobilbetalningar som gör att dina kunder endast behöver hålla sin mobiltelefon över terminalen, vilket också kallas för att blippa, för att snabbt och enkelt genomföra ett köp utan att behöva ta fram sitt betalkort. För att ta emot mobilbetalningar behöver du som handlare därför inte göra något speciellt, så länge du har en betalterminal i din butik.

Är vi på väg att bli världsmästare i mobilbetalningar?

I Sverige trivs vi med kontaktlösa betalningar. Andelen kontaktlösa betalningar med mobil eller kort uppgick till hela 70 procent under 2021.Detta innebär därmed en stigning från 2020, då andelen var 60 procent. 

Coronapandemin var en pådrivande kraft i denna uppåtstigande utveckling, då konsumenterna varit extra noga med att undvika fysisk kontakt med betalterminaler för att begränsa smittspridningen. Dessutom är Gen Z (personer i åldrarna 18-24 år) pådrivande i denna utveckling, då denna generation till stor del föredrar mobila betalningar framför kortbetalningar. Enligt nyligen publicerade siffror föredrar hela 77% av Gen Z konsumenter i Storbrittanien mobila 'wallets' framför fysiska plånböcker.2 Liknande situation finns sannorlikt återspeglad bland konsumenter på den svenska marknaden. 

Om Sverige blir världsledande i mobilbetalningar får tiden utvisa. Skiftet från att betala kontaktlöst med betalkort till att göra samma med mobilen har åtminstone visat sig vara enkelt och naturligt för svenska konsumenter.

 

1) https://www.nets.eu/Media-and-press/news/Pages/8-out-of-10-card-payments-now-contactless-in-the-Nordics.aspx 

2) https://www.paymentscardsandmobile.com/77-of-gen-z-are-ditching-physical-wallets-for-mobile-wallets/?utm_medium=email&utm_campaign=Payments%20Cards%20%20Mobile%20Daily%20Insights%2030th%20May%202022&utm_content=Payments%20Cards%20%20Mobile%20Daily%20Insights%2030th%20May%202022+CID_28a7315bfac441b977e1b51da5df5b19&utm_source=Daily%20Insights&utm_term=77%20of%20Gen%20Z%20are%20ditching%20physical%20wallets%20for%20mobile%20wallets 

 

Matilda Hagström

Matilda Hagström

Matilda jobbar som Digital Marketing Assistant i Nets med fokus på att anpassa innehåll för Sverige. Detta innefattar allt ifrån blogginlägg och innehåll på vår hemsida, till kommunikation med kunder och partners.

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer än

Bli den första som kommenterar inlägget.