Google är fullt av möjligheter att göra ditt företag mer synligt på relaterade sökningar med hjälp av SEO (sökmotoroptimering). Dessa möjligheter avtar dock långsamt med tiden, och i framtiden kommer ett fåtal företag äga nästan alla nyckelord i sin bransch. Som SEO-specialist kommer jag i den här artikeln att berätta varför.
Men för att göra det måste vi djupdyka i SEO för att förstå hur det fungerar.
95 % av söktrafiken går inte vidare till sida 2, och 70,4 % av klicken går till de första 5 resultaten. Detta betyder att det i princip är värdelöst att vara på andra sidan på Google. [1]
Google tillåter som mest 10 sökresultat på förstasidan, men ibland ännu färre när företag betalar för de översta och nedersta annonsresultaten.
Nu när du har fått grunderna kan vi gå in mer i detalj på varför Googles sökruta kommer att vara begränsad till ett fåtal utvalda företag i de flesta branscher. Men först ska vi gräva lite djupare i sajtens auktoritet.
Saken med auktoritet är att det är uppenbart att de äldre mer etablerade sajterna ligger långt före nya konkurrenter i detta spel. De större företagen kommer också alltid att ha mer resurser att generera både innehåll och länkar online. I det långa loppet kommer detta att resultera i att ett fåtal branschledare äger topprankningen för de flesta sökord inom en bransch. Det betyder att om vi tittar på statistiken som nämns i början av inlägget så går mindre än 5 % av all trafik på Google till småföretag.
SEO idag är precis som bitcoin 2014, det är redan värt mycket, men det kommer att bli ännu mer värdefullt inom en snar framtid. Anledningen till detta beror på Googles växande popularitet när ’millennials’ söker efter att uppfylla sina behov online istället för att förlita sig på kontakter som den äldre generationen gör.
Om du gör en SEO-strategi för din webbplats nu kan du vara väl förberedd för framtiden och till och med slå jättarna på lång sikt. Detta har gjorts flera gånger redan av hungriga entreprenörer som varit mer engagerade i SEO än Fortune 500-företagen. Dessa entreprenörer har satsat på att producera en otroligt stor mängd innehåll och att skapa tunga ’backlinking’-strategier.
Jo, just nu kan man det.
Men, Googles annonsering är föremål för CPC-inflation (den stigande kostnaden för annonsering på Google). CPC-inflationen i en bransch kan lätt öka med 100 % från år till år, vilket i sin tur innebär att endast de mest väletablerade företagen med god kontroll över sin CAC (customer acquisition cost) och CLV (customer lifetime value) kommer att kunna tjäna pengar på Google-annonsering. Små företag har mycket att göra och fokuserar därför lite mindre på enstaka siffror - vilket gör det svårare att tjäna pengar på annonsering. [3]
Om du är i en bransch där trenden för franchising och affärskedjor är uppåtgående bör du förbereda ditt företag för kamp just nu. Som tur är så är SEO fortfarande en del av marknadsföringen som underskattas eftersom många inte förstår att Google-sökning alltid är kopplat till ett behov. Detta gör att Google fortsatt är en av de mest värdefulla marknadsföringskanalerna.
Henrik Park är en SEO-specialist från Norge som har grundat SEO-byrån Marketin.no. Han har hjälpt flertalet företag att bli de mest synliga på Google i sin bransch.
Dessa inlägg om SEO
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.