Skip to main content

Nets förklarar betalningar

Vilka betalkort skall du acceptera och varför?

Card payment in flower shop
Publicerad: 30.01.2024
N/A min lästid

Det kan vara komplicerat att förstå skillnaden mellan alla olika betalkort som finns och besluta vilka man bör acceptera i sin butik eller webbshop. Men en sak är säker: oavsett om du bedriver verksamhet i fysisk butik eller online måste du kunna ta emot kortbetalningar.

Enligt Nordic Payment Report föredrar omkring 90 % av nordiska konsumenter att betala med kort i fysiska butiker. Vikten av att acceptera kortbetalningar är därmed stor - frågan är bara vilka betalkort man ska välja att acceptera.

För att du ska förstå skillnaden mellan olika kortsystem ger vi dig därför historiken bakom de vanligaste korttyperna och vilka kunder som förväntas vilja betala med vilket kort. Denna information kan vara användbar när du ska besluta om vilka kort du ska acceptera i din butik eller webbshop.

 

Visa

Visa grundades redan 1958 i USA när Bank of America lanserade ’BankAmericard’, det första kortet någonsin med en så kallad revolverande kreditfunktion (revolving credit feature). 1976 när kortet började expandera internationellt bytte det namn till Visa som det heter än idag.

Idag finns Visa i mer än 200 länder och så många som 4,1 miljarder Visa-kort har utfärdats världen över.

Visa-kortet finns i en mängd olika versioner, både som kreditkort och betalkort och i form av varumärkessamarbeten med andra kort såsom UnionPay.

 

Mastercard

Mastercard är ett globalt teknikföretag verksamt inom betalningsbranschen som grundades år 1966.

Idag är Mastercard verksamt i 210 länder och totalt har 3 miljarder Mastercard- och Maestro-märkta kort utfärdats över hela världen. På över 90 miljoner ställen kan man betala med Mastercard och i 2021 genomfördes hela 112 miljarder Mastercard-transaktioner.

Mastercard arbetar för att ansluta och driva en inkluderande digital ekonomi som gynnar alla oavsett var de befinner sig genom att göra transaktionerna säkra, enkla, smarta och tillgängliga.

 

Diners Club International

Diners Clubs historia sträcker sig tillbaka till 1950 då en man vid namn Frank McNamara åt middag på en restaurang i New York och råkade glömma sina pengar hemma i en annan kostym. Han kunde därför inte betala för sig så hans fru tvingades komma och rädda honom. Efter det bestämde han sig för att han aldrig mer skulle behöva skämmas och grundade därmed Diners Club. Idag ges Diners Club International ut i över 55 länder.

Idag är Diners Club ett globalt erkänt varumärke som tillgodoser betalningsbehoven hos utvalda och välbärgade konsumenter. Diners Club erbjuder tillgång till mer än 1 000 flygplatslounger över hela världen och ger företag och entreprenörer ett komplett utbud av kostnadshanteringslösningar. Diners Club kan användas i mer än 200 länder, i miljontals butiker och i mer än 1,3 miljoner bankomater.

 

UnionPay

UnionPay är ett kinesiskt kortsystem som etablerades i Kina år 2002. UnionPay International är idag ett dotterbolag till China UnionPay som etablerades 2012 för att kortsystemet skulle expandera utanför Kina. UnionPay International kan användas i 181 länder världen över och till dags dato utfärdas det i 77 länder och regioner med totalt 190 miljoner kort utanför Kinas landsgränser.

Kortet finns både som ett enskilt UnionPay standardkort och i form av ett co-brandat kort med till exempel Visa och Mastercard.

 

JCB

JCB är ett globalt betalningsvarumärke och en ledande kreditkortsutgivare samt inlösare i Japan. JCB startade sin kortverksamhet i Japan 1961 och har sedan år 1981 expanderat över hela världen.

JCB kan användas i 39 miljoner butiker och i över en miljon bankomater över hela världen. JCB-kort utfärdas nu i många länder, inklusive Japan, Taiwan, Korea, Thailand, Indien och Vietnam, och har över 146 miljoner kort-medlemmar. Som en del av sin internationella tillväxtstrategi arbetar JCB tillsammans med Nets för att företag i hela Norden med kortavtal via Nets ska kunna acceptera  betalningar JCB-kort.

Det finns flera typer av JCB-kort, allt ifrån standard- till premiumkort såsom silver och guld, inklusive kundklubbkort och företagskort. Alla kort är märkta med den lätt igenkännliga JCB-logotypen och kan användas i butiker med kortavtal från Nets. 

 

Discover

Discover är ett kreditkortsmärke som utfärdades för första gången 1985 i USA. Discover var det första kortet i USA med ett cashback-bonusprogram på köp. Cashback-bonusen är en procentandel av köpsbeloppet som återbetalas till kortinnehavarens efter köp. Storleken på bonusen beror därför på storleken på köpet som görs med kortet. 

Det finns olika typer av Discover-kort som passar för olika ändamål, alltifrån vardagsköp till resor. Utöver det kan Discover-kort hittas sammärkta med ett brett utbud av nationella kortmärken som BC Card från Sydkorea, RuPay från Indien, Elo från Brasilien, Troy från Turkiet och Verve från Nigeria.

 

Hur skaffar man ett kortavtal?

Nu när du kanske har blivit övertygad om att du ska låta dina kunder betala med kort och har en bättre idé om vilka kort som är relevanta för din butik eller webbshop, är nästa steg att få ett kortavtal. Nets erbjuder kortavtal, även kallat inlösenavtal eller inlösen, för samtliga ovanstående korttyper – allt du behöver göra är att ringa till oss. Du når oss på 08-527 525 12, måndag till fredag mellan 08.00 till 17.00. 

Louise Fibiger Ravnkilde
Louise Fibiger Ravnkilde
Senior Digital Content & Communications Manager, Nets A/S