Rapporten
Svensk E-handel 2021
Vad svenskarna köper, hur de betalaroch vad de vill ha.
Rapporten Svensk E-handel 2021 är här, fullspäckad med användbara insikter om konsumenternas köpbeteenden som kan hjälpa webbutiker att sälja mer – både lokalt och utomlands. I årets rapport finns en hel del intressanta och överraskande resultat:
Ladda ner rapporten för att bland annat få reda på...
Om svenskarna är redo att gå på event, eller om vi har anpassat oss till ett liv hemma? (Försäljningen av evenemangsbiljetter har ökat med 447%!)
Om vi återvänder till gymmet eller köper hämtmat istället (en av dessa växte
med
12% – den andra med 50%)
Om reseindustrin kommer att återhämta sig ekonomiskt – och vilket transportsätt som fortsatte att minska med 50%
Om svenskarna fortsatt spela spel på nätet nu när vi kan gå ut igen. (Du kommer att bli förvånad...)
Om mormor verkligen lyssnar på Spotify igen, eller bara ignorerar dig? 447%!)
Om svenskarna är redo att gå på event, eller om vi har anpassat oss till ett liv hemma? (Försäljningen av evenemangsbiljetter har ökat med 447%!)
Om vi återvänder till gymmet eller köper hämtmat istället (en av dessa växte
med
12% – den andra med 50%)
Om reseindustrin kommer att återhämta sig ekonomiskt – och vilket transportsätt som fortsatte att minska med 50%
Om svenskarna fortsatt spela spel på nätet nu när vi kan gå ut igen. (Du kommer att bli förvånad...)
Om mormor verkligen lyssnar på Spotify igen, eller bara ignorerar dig? 447%!)
Ladda ner Svensk E-handel 2021
Svensk E-handel 2021 är här.
Vad väntar du på? Ladda ner den nu!
Look at you go!
The 2021 Swedish eCommerce Report is here.
Well, what are you waiting for? Download it now!
Se hur du mäter dig mot konkurrenterna
Stilla nyfikenheten – se hur du presterar jämförtmed alla andra
E-handeln ökade med 10% jämfört med föregående år – en bra prestation för ett år med nedstängningar och restriktioner! Men även om regionen som helhet presterade bra, fanns det tydliga vinnare och förlorare. Hur gick det för dig?
Ange först vilken e-handelskategori du tillhör.
Berätta hur bra du tror att du presterade 2021 jämfört med 2020 för att ta reda på om du är en vinnare – eller hamnar under genomsnittet.
Jag tappade mer än 10% av försäljningen
Bättre lycka nästa gång...
Aj! Även om försäljningen av varor minskade i år upplevde de flesta butiker bara en minskning med 5% från föregående år.
Jag tappade cirka 5%
Du ligger i nivå med den övriga marknaden
Häng inte läpp för det. De flesta butiker tappade 5% i år jämfört med e-handelsboomen 2020.
Min försäljning ökade.
Du är en vinnare!
Grattis! Du gick emot oddsen och växte där de flesta andra butiker istället tappade försäljning – med 5% för att vara exakt.
Berätta hur bra du tror att du presterade 2021 jämfört med 2020 för att ta reda på om du är en vinnare – eller hamnar under genomsnittet.
Min försäljning minskade i år.
Bättre lycka nästa gång...
Försäljningen av tjänster på nätet i Sverige ökade med 24% – så om du gick med förlust har du kommit lite på efterkälken!
Min försäljning varken ökade eller minskade.
Inte illa. Inte bra heller, men inte illa.
Det är åtminstone ingen förlust. Ändå ökade de flesta tjänster på nätet med 24% i Sverige.
Min försäljning ökade.
Du är en vinnare!
Ser bra ut! Om din försäljning ökade med 25% eller mer är du en av ledarna i gänget – den genomsnittliga ökningen var 24%.
Berätta hur bra du tror att du presterade 2021 jämfört med 2020 för att ta reda på om du är en vinnare – eller hamnar under genomsnittet.
Min försäljning var densamma.
Oops...
Med tanke på hur reseindustrin blomstrade 2020 är det här riktigt dåliga nyheter. I genomsnitt ökade resetjänsterna med 67%. Du måste vara i kryssningsbranschen.
Jag ökade försäljningen med nästan 70%
På banan igen!
Det är dags för comeback! Försäljningen av resor på nätet är tillbaka med full kraft i år, med ett genomsnitt på 67% i ökad försäljning.
Min försäljning ökade med långt över 70%
En riktig vinnare.
Det må ha verkat omöjligt att lyckas med under en pandemi, men se på dig nu! Grattis! I genomsnitt ökade resebranschen med 67%.
Berätta hur bra du tror att du presterade 2021 jämfört med 2020 för att ta reda på om du är en vinnare – eller hamnar under genomsnittet.
Jag tappade mer än 10% av försäljningen
Bättre lycka nästa gång...
Aj! Även om försäljningen av varor minskade i år upplevde de flesta butiker bara en minskning med 5% från föregående år.
Jag tappade cirka 5%
Du ligger i nivå med den övriga marknaden
Häng inte läpp för det. De flesta butiker tappade 5% i år jämfört med e-handelsboomen 2020.
Min försäljning ökade.
Du är en vinnare!
Grattis! Du gick emot oddsen och växte där de flesta andra butiker istället tappade försäljning – med 5% för att vara exakt.
Jag tappade mer än 10% av försäljningen
Bättre lycka nästa gång...
Aj! Även om försäljningen av varor minskade i år upplevde de flesta butiker bara en minskning med 5% från föregående år.
Jag tappade cirka 5%
Du ligger i nivå med den övriga marknaden
Häng inte läpp för det. De flesta butiker tappade 5% i år jämfört med e-handelsboomen 2020.
Min försäljning ökade.
Du är en vinnare!
Grattis! Du gick emot oddsen och växte där de flesta andra butiker istället tappade försäljning – med 5% för att vara exakt.
Berätta hur bra du tror att du presterade 2021 jämfört med 2020 för att ta reda på om du är en vinnare – eller hamnar under genomsnittet.
I saw my sales increase.xxxxx
You’re a winner!
Looking good! If you saw an increase of 25% or more, you’re leading the pack - most services only saw 24% extra sales.
My sales stayed the same.
Not bad. Not good either, but not bad.
At least it’s not a loss, right? Still, most ecommerce services in Sweden saw an increase of 24%.
I lost sales this year.
Better luck next time…
eCommerce services in Sweden rose by 24% - so if you’re seeing losses you’re behind the pack!
Min försäljning minskade i år.
Bättre lycka nästa gång...
Försäljningen av tjänster på nätet i Sverige ökade med 24% – så om du gick med förlust har du kommit lite på efterkälken!
Min försäljning varken ökade eller minskade.
Inte illa. Inte bra heller, men inte illa.
Det är åtminstone ingen förlust. Ändå ökade de flesta tjänster på nätet med 24% i Sverige.
Min försäljning ökade.
Du är en vinnare!
Ser bra ut! Om din försäljning ökade med 25% eller mer är du en av ledarna i gänget – den genomsnittliga ökningen var 24%.
Berätta hur bra du tror att du presterade 2021 jämfört med 2020 för att ta reda på om du är en vinnare – eller hamnar under genomsnittet.
Oops...
Med tanke på hur reseindustrin blomstrade 2020 är det här riktigt dåliga nyheter. I genomsnitt ökade resetjänsterna med 67%. Du måste vara i kryssningsbranschen.
På banan igen!
Det är dags för comeback! Försäljningen av resor på nätet är tillbaka med full kraft i år, med ett genomsnitt på 67% i ökad försäljning.
En riktig vinnare.
Det må ha verkat omöjligt att lyckas med under en pandemi, men se på dig nu! Grattis! I genomsnitt ökade resebranschen med 67%.
Min försäljning var densamma.
Oops...
Med tanke på hur reseindustrin blomstrade 2020 är det här riktigt dåliga nyheter. I genomsnitt ökade resetjänsterna med 67%. Du måste vara i kryssningsbranschen.
Jag ökade försäljningen med nästan 70%
På banan igen!
Det är dags för comeback! Försäljningen av resor på nätet är tillbaka med full kraft i år, med ett genomsnitt på 67% i ökad försäljning.
Min försäljning ökade med långt över 70%
En riktig vinnare.
Det må ha verkat omöjligt att lyckas med under en pandemi, men se på dig nu! Grattis! I genomsnitt ökade resebranschen med 67%.
I våra ögon är ni alla vinnare!
Att ständigt sträva efter förbättring är en vinnarmentalitet – och se: här är du!
2021 års e-handelsrapport är utformad för att hjälpa dig analysera, lära och förbättra. Med en djupdykning i hur varje bransch presterade inom varje kategori kan du se om dina förluster verkligen var så illa, eller hur långt före du ligger. Det var väl inte din bransch som minskade med 7 miljarder kronor hoppas vi?
Bygg upp en stark webbutik
Vi hjälper dig att pumpa försäljningssiffrornaVi förstår. Ingen är perfekt, men dina kunder förväntar sig det!
Att bygga upp en stark webbutik är ungefär som att bygga upp en stark kropp – bara lite mindre svettigt.
Vi har några supertips som ger dig den styrka du behöver för att få grymma resultat. Klicka på dem nedan och #LevDittBästaLiv.
Är det lätt, så är det rätt
17% av kunderna övergav sin varukorg på grund av svårigheter med att registrera personuppgifter, förstå processen eller att de helt enkelt inte kunde få processen att fungera. Gör försäljningen så smidig och okomplicerad som möjligt för dina kunder.
Snabba reps = snabb framgång
Trots att 54% av svenskarna inte tyckte att det kändes säkert att lagra sina uppgifter hos butiker på nätet, så gjorde majoriteten det ändå – vilket visar att konsumenterna värderar säkerhet lika mycket som snabbhet!
Hoppa inte över yogaträningen –
bli flexibel
"Jag älskar den butiken. De är så oflexibla” ... sa ingen någonsin. Vår rapport visar att av alla som övergav sina varukorgar så gjorde 13% det för att de inte kunde betala på det sätt de ville.
Pusta ut – e-handelsrapporten är här
Läs hemligheterna bakom ökade vinster.
Att vara långsam, komplicerad och oflexibel är aldrig populärt – så varför utsätta dina kunder för det? Rapporten Svensk E-handel 2021 har de insikter du behöver för att undvika kritiska misstag som du kanske inte ens har tänkt på – däribland en riktig baddare som kan kosta dig 25% av kunderna. Ta reda på vad det är genom att ladda ner rapporten.
Enkla vinster
inom e-handel
Förändringar du kan göra redan idag för snabb effekt
Framgångsrik försäljning på nätet är aldrig lätt ... eller?
Vår rapport visade att det finns några snabba och enkla åtgärder som webbutiker kan göra för att omedelbart öka sin relevans hos konsumenterna.
Välj vilka mål du vill uppnå och klicka på korten nedan
Skapa ett skräddarsytt betalningsflöde med lokala betalningsalternativ, bra översättningar och lokal valuta – det är vad dina internationella konkurrenter gör!
Inkludera information om fraktkostnader tidigt i beställningsprocessen, se till att din webbutik är enkel och tydlig och var flexibel med betalningsalternativ för att blidka 55% av konsumenterna.
Priset är inte den viktigaste faktorn – en bekväm köpupplevelse väger tyngre. 62% av de tillfrågade ansåg att bekvämligheten var viktigare än priset.
Ibland behöver dina kunder en produkt direkt, men vill betala först efter leverans – något som 53% av konsumenterna har nämnt som en fördel.
Sälj kläder! Kläder är den klara vinnaren när det gäller nätköp, med en ökning på 2,6 miljarder kronor.
Det kanske är bäst se över försäljningen av hemelektronik i år – svenskarna minskade sina inköp med 36% i förtjänst, vilket motsvarar 7 miljarder kronor i förlust.
Kortbetalning är fortfarande det flest har använt (64%) – men både Swish och faktura är viktiga betalsätt som använts av 52% respektive 46%.
Diversifiera och utöka ditt utbud – 52% av konsumenterna angav att de shoppar internationellt när en viss produkt saknas på den lokala marknaden.
Woah! Du kan inte hantera sanningen!
Eller kan du det? Skriv in din mailadress så ger vi dig kunskapen du söker. Av oss får du tillgång till en massa exklusivt innehåll som detaljerad statistik, nyhetsbrev, tips och tricks och gratis resurser för att göra ditt liv lite enklare och din webbutik mer framgångsrik. Det är helt kostnadsfritt – skriv bara in din mailadress för att komma igång.
Vill du veta mer?
Utöver de tips vi har listat här innehåller vår e-handelsrapport en hel del annan kunskap som du garanterat kommer ha nytta av. Om du vill hitta de bästa sätten att driva modern e-handel, som stöds av fakta och statistik, bör du ta del av våra tips & tricks redan idag. Helt gratis!
Du vann på hemmaplan, ta nu hem mästerskapet
Ingenting säger "jag är bättre än du" mer än en trofé – och troféer delas bara ut till mästare. Om du verkligen vill vinna gäller det att blicka bortom din hemmaplan.
Att sälja internationellt är det naturliga nästa steget för mästare, och vi är här för att hjälpa dig att göra det. Ladda ner våra e-handelstips för att få de bästa tipsen för att sälja utomlands.
Väx via nya kundsegment
Väx i takt med silversurfarnaVill du få din webbutik att växa? Klart att du vill! Finns det potentiella kunder som du inte når ut till? Klart att det finns!
Pandemin har introducerat e-handeln till nya åldersgrupper, och det med besked. Bland de äldre åldersgrupperna är e-handeln nu väl etablerad: 87% av 50-64-åringarna och 76% av 65-79-åringarna har handlat på nätet under den senaste månaden – en enorm ökning från 2020.
Detta är stora nyheter för din webbutik eftersom det är en snabbt växande och till stor del oupptäckt marknad med hög disponibel inkomst. Här är ett par sätt att tilltala dessa konsumenter.
- Fokusera på förbättrad användarvänlighet och interaktionsdesign.
- Äldre åldersgrupper är mer benägna att streama TV och musik nu än någonsin tidigare.
- Prenumerationer på produkter och tjänster är praktiska lösningar för denna nya demografi.
- Denna åldersgrupp prioriterar inte ett lågt pris.
- Bekvämlighet och enkelhet är avgörande för denna åldersgrupp.
- Äldre åldersgrupper tycker att det är viktigare än andra att få betala på det sätt de vill.
VAD BETYDER ALLT DETTA?
Förenkla design och process
Erbjuda abonnemangsbaserade tjänster
Aktivera flera betalsätt
Högre försäljning
Lojala och återkommande kunder
Ökat intresse bland alla åldersgrupper och nationaliteter
Gör dig redo att slåss mot den stora bossen
Var kommer det där mullret ifrån?Det kommer djupt inifrån Amazonas... det kan bara vara e-handelns sista boss – den internationella marknadsplatsen. Alla dina år av utbildning, erfarenhet och analytiska rapporter har lett upp till detta ögonblick. Allt avgörs med en enda fråga:
Är du beredd?
Vi frågade nästan 3 000 konsumenter om vad de tycker om stora internationella marknadsplatser som Amazon, och vad de ser för fördelar och nackdelar jämfört med oberoende webbutiker – så att du kan hitta strategier som hjälper dig att stå emot konkurrensen på bästa sätt.
Du kan vinna mot stora marknadsplatser, men vägen dit kan vara snårig. Ta del av informationen nedan för att ta upp kampen och
visa dem vem som är den riktiga bossen här!
Endast 26% av männen och 15% av kvinnorna handlar på internationella marknadsplatser.
20% av svenska konsumenter säger att de aldrig köper från marknadsplatser.
Endast 18% har handlat på Amazon under de senaste 6 månaderna, men 68% av dem menar att de sannolikt kommer att göra detta igen.
Just nu är lojaliteten för marknadsplatser låg – endast 4% av de svenska konsumenterna handlar där regelbundet.
46% av dem som köper från marknadsplatser gör det på grund av det breda produktutbudet – endast 32% på grund av priset och 11% på grund av fraktmöjligheter.
Vid köp från en större marknadsplats oroar sig 35% av svenskarna över låg kvalitet och 27% över service.
22% av svenskarna oroar sig över arbetarnas villkor på marknadsplatser som Amazon.
1 av 3 svenskar har uppgett att den främsta anledningen till att de inte handlar i lokala butiker är det begränsade produktutbudet.
Nyckeln till
din framgång...
Amazon vinner på utbud, inte pris eller service.
Marknadsplatser som Amazon har tagit marknadsandelar över hela världen med sina låga prisnivåer och löften om snabba leveranser – men det här är inget som svenskarna bryr sig om.
Lokala företag kan erbjuda bättre service, priser och produkter för att stå emot konkurrensen.
I Sverige görs inköp på Amazon främst av nyfikenhet, inte vana.
27% av svenskarna säger sig handla från mindre aktörer i protest mot de stora marknadsplatserna – och sedan 2020 har bara 4% gjort det sistnämnda till en vana.
Med andra ord har lokala företag ett försprång – de behöver bara upprätthålla det.
Små företag behöver inte innebära små marginaler.
Årets bästa nyheter – det är dags att höja priserna! Konsumenterna är inte så prismedvetna som man kan tro. Det är bara viktigt för 27%, men majoriteten av svenskarna vill framför allt ha ett varierat utbud.
Så utöka ditt produktsortiment genom att samarbeta med flera varumärken och höj priserna – svenskarna betalar gärna!
Du må ha besegrat den största bossen
men det finns mer äventyr att ta del av i 2021 års e-handelsrapport. Den är fullproppad med strategier, statistik och trender som du kan använda till din fördel när du konkurrerar med marknadsplatser som Amazon.
Ladda ner vår rapport och få reda på:
- Vad får svenskarna att handla på Amazon?
- Hur troligt är det att de kommer tillbaka?
- Vad gör dem frustrerade?
- Vad skulle få dem att välja din butik framför Amazon?
Ta dig till nästa nivå med Nets Easy!
Har du allt du behöver för att ta bossen en andra gång? Du kanske behöver höja nivån en aning – ladda ner e-handelsrapporten för att komma igång!