Inspelat webinar:

Marknadsplatser – från giganter till nischspelare

- Så hittar du din strategi för att nå ut via rätt marknadsplats

Stora internationella marknadsplatser målas ofta upp som ett hot mot lokala nätbutiker eftersom de ger konsumenterna tillgång till all världens produkter till pressade priser. Men hur många svenskar handlar regelbundet från marknadsplatser och hur stor betydelse har de egentligen? 

Samtidigt som marknadsplatser som Amazon och CDON erbjuder ett enormt utbud av artiklar öppnar allt fler svenska detaljhandlare som Stadium och Åhléns upp för andra varumärken att sälja hos dem – och blir på så sätt en mer nischad marknadsplats med kurerat innehåll.

 Vilka möjligheter finns det för e-handlare att nå ut via marknadsplatser och hur ska man välja mellan de stora och breda alternativen jämfört med lokala mer nischade alternativ?

Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets tar avstamp i insikter från Nets rapport Svensk E-handel 2021 och Christer Pettersson, e-commerce manger på Hultafors Group, diskuterar fördelar och nackdelar med de olika marknadsplatserna och ger tips kring hur man som e-handlare kan sätta sin strategi för att hitta rätt balans av ökad exponering och samtidigt inte tumma för mycket på marginalerna.

Om Christer och Patrik

Christer Pettersson har arbetat med e-handel, digital försäljning och digitalt innehåll i mer än 15 år på företag som Eniro, IDG, Arvato och Apollo Travel Group. För närvarande jobbar Christer som E-commerce Manager på Hultafors Group. Christer är även aktiv som föreläsare och författare, bland annat till böckerna ”Gräv guld i dina egna kanaler” och ”SEO för alla”.

Patrik Müller är en flitigt anlitad föreläsare, rådgivare och framtidsspanare inom nordisk e-handel. Han jobbar som e-handelsexpert på Nets och kommenterar även e-handelsfrågor i press och tv. Patrik har noggrant följt e-handelns utveckling sedan 2000.

 

Christer och Patrik