AUG vs JUL: Tillbaka till vardagen och rutinerna 

Market Insights

I dessa månatliga utgåvor av Nets business-barometer ger vi dig en uppdatering på hur handeln i Sverige utvecklat sig från månad till månad i olika branscher, med reservation för att detta baseras på data från Nets kunder i Sverige och därmed inte nödvändigtvis är en representation av Sverige på nationell nivå. Vi är glada att kunna ge dig en överblick över senaste månadens utveckling på den svenska marknaden, sett utifrån data från Nets kunder.


MÅNATLIGT GENOMSNITT

↓ 9,2 %

 Mellan juli och augusti ser vi en minskning av genomsnittlig omsättning (-9,2 %), vilket främst pådrivits av en minskning av privata korts omsättning (-10,5 %). Att omsättningen med företagskort ökat (+14,1 %) kan därmed också tänkas vara naturligt, då augusti för många innebär att semestern är över och vardagen är här igen.

Det är även tydligt om vi jämför total omsättning med svenska kort (-6,2 %) och internationella kort (-23,2 %) i augusti, att fler turister besökte Sverige i juli än i augusti. I augusti kom ungefär en tredjedel av turisterna från Norge.

Aug omsättning

Det är tydligt att vi i augusti månad har prioriterat saker som blivit satta på paus under semestern. Kategorin ’Sjukvård och hälsa’ (+36,9 %) har stått för den största ökningen, och inom denna kategori har omsättningen i e-handelns stigit med hela 54,5 % i jämförelse med juli 2022. Inom samma tema har även ’Wellness, skönhetssalonger och barberare’ ökat med 31,0 % mellan juli och augusti.

Det är även tydligt hur sommaren och semestern började gå mot sitt slut, då kategorierna ’Hotell’ (-23,0 %) och ’Underhållning och attraktioner’ (-20,4 %) minskat i omsättning. Gör vi däremot en historisk jämförelse med augusti 2021, har hotellkategorin stigit med 32,5 % och underhållning och attraktioner med 9,7 %. Detta kan tänkas naturligt då 2021 var präglat av en pandemi, färre turister besökte Sverige och människor höll sig hemma mer i allmänhet.

Mellan juli och augusti har kategorin ’Barer och vinbutiker’ minskat kraftigast (-43,2 %) i omsättning, både bland svenska (-42,4 %) och internationella kort (-48,0 %). Detta kan också tänkas ha att göra med att många gått tillbaka till jobbet i augusti samt att färre internationella besökare befunnit sig här. Positivt dock är att omsättningen i bar-och vinbutikskategorin stigit i jämförelse med augusti 2021 (13,1 %), vilket även detta indikerar en positiv utveckling från föregående år.

Dessa siffror (baserat på data från Nets kunder) kan sammantaget tolkas som att svenskarna använt sina pengar på sin hälsa och diverse skönhetsbehandlingar eller frisörbesök i augusti. Detta kan tänkas ha att göra med att många återgått till jobbet och vardagsrutinerna. Slutligen kan vi konstatera att trots att augusti präglats av minskad turism om man jämför med juli, så ligger vi bättre till i många kategorier om man jämför med samma period för ett år sedan.

 

Matilda Hagström

Matilda Hagström

Matilda jobbar som Digital Marketing Assistant i Nets med fokus på att anpassa innehåll för Sverige. Detta innefattar allt ifrån blogginlägg och innehåll på vår hemsida, till kommunikation med kunder och partners.

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer än

Bli den första som kommenterar inlägget.