Idag finns det en mängd olika digitala marknadsföringsstrategier att använda. E-postmarknadsföring, sökmotoroptimering och annonsering via sociala medier är några av dem. Något som det däremot pratas väldigt lite om är användargenererat innehåll!
I denna artikel tänkte därför Albin Sandberg – SEO-specialist på den digitala marknadsföringsbyrån Adsight – berätta mer om hur och varför du bör använda användargenererat innehåll som en del av din digitala marknadsföring.
Användargenererat innehåll (från engelskans user-generated content / UGC) är en term som används för att beskriva digitalt innehåll som skapats av konsumenter. Det kan exempelvis handla om recensioner, filmer, artiklar, bilder, Facebook- eller Instagram-inlägg, tweets och allt däremellan.
Källa: Coca-Cola
Du kommer säkerligen ihåg när läskgiganten Coca-Cola lanserade sina personliga dryckesflaskor i en kampanj som gick under namnet ”Share a Coke”. Något som resulterade i att alla ville få tag på en Coca-Colaflaska med sitt namn.
För att få ytterligare spridning bad man dessutom konsumenterna att dela med sig av bilder på sociala medier när de avnjöt sin personliga Colaflaska. Resultatet? Miljontals delningar och sålda läskedrycker! Ett praktexempel på hur man kan nyttja användargenererat innehåll.
Det finns många anledningar att nyttja användargenererat innehåll i sin digitala marknadsföring. Nedan har jag samlat en handfull av dem:
Konsumenter litar på användargenererat innehåll
En av anledningarna till att användargenererat innehåll fungerar så pass bra, är för att konsumenter litar på vad andra konsumenter säger. Att konsumenter litar mer på varandra än vad företag själva kommunicerar är heller inte konstigt med tanke på hur det kan se ut ibland:
Källa: BrightSide
Något som också har fastställts i flertalet undersökningar:
Källa: Walls.io
Användargenererat innehåll leder till ökat engagemang
Om det är något som Coca-Colas kampanj Share a Coke bevisade, så är det att användargenererat innehåll leder till ett ökat engagemang. När kunder upptäcker att de kan göra sin röst hörd eller få sin bild exponerad för tusentals människor vill de också dra sitt strå till stacken!
Användargenererat innehåll leder till förbättrad social proofDetta hänger ihop med ovanstående punkt. Folk är intresserad av sådant som den stora massan pratar om. Ifall vi ser att många pratar om en särskild produkt eller ett särskilt företag på sociala medier blir vi direkt intresserade och vill veta mer.
Användargenererat innehåll leder till fler webbplatsbesökare
Vad gör människor när de ständigt läser om en särskild produkt eller ett särskilt företag på t.ex. sociala medier? De besöker deras hemsida såklart! Användargenererat innehåll är således ett utmärkt sätt att driva mer trafik till din webbplats.
Användargenererat innehåll påverkar din SEO
Sist men inte minst kan användargenererat innehåll vara positivt för din sökmotoroptimering. Dels för att innehållet kan användas för att regelbundet uppdatera din webbplats, vilket sökmotorerna älskar!
Det har också visat sig att användargenererat innehåll många gånger resulterar i ökad dwell time (den tid som besökare stannar på din webbplats). Något som kan påverka dina placeringar positivt.
Nu när du har bättre förståelse för vad användargenererat innehåll är, samt varför det är så effektivt, tänkte jag berätta mer om hur du kan använda det för att både driva mer trafik till din webbplats men också öka antalet konverteringar:
Källa: Reco
Två företag som är ett bevis för detta är SEMrush och HubSpot. Förutom att de båda två säljer marknadsföringsverktyg har de ytterligare en sak gemensamt – de låter deras användare bidra med artiklar till deras bloggar. Resultatet? De är idag två av nätets största bloggar inom ämnet digital marknadsföring.
Ett företag som är ett bevis för detta är den svenska klockgiganten Daniel Wellington. Förutom att framgångsrikt använt sig av influencer marketing har man sedan starten bett sina kunder att dela bilder under hashtagen #danielwellington på sociala medier:
Något som än så länge har resulterat i att drygt två miljoner människor har delat bilder med hashtagen. Där kan vi snacka om både ökat engagemang och social proof, samt antal webbplatsbesökare och antal försäljningar.