Influencer marketing inom e-handel

Med sociala mediers framfart de senaste åren har möjligheterna för digital marknadsföring blivit allt fler, och utvecklas fortfarande hela tiden. Influencer marketing är en av de nyare formerna av marknadsföring, något som anammats inte minst inom e-handel – men vad är egentligen fördelarna, och vad ska man akta sig för som e-handlare?   

Sociala medier-profiler med en stor följarskara och hög påverkan, eller influencers för att beskriva fenomenet med ett ord – är idag ett vanligt inslag i marknadsföringsstrategin för många e-handlare. Ett varumärke kan samarbeta med influencers på ett flertal olika sätt; det beror på vem influencern är, vilken målgrupp företaget vill rikta sig mot och vad man vill åstadkomma med samarbetet. Ett av de vanligaste sättet är att låta influencern rekommendera en produkt eller tjänst i deras kanaler, och presentera ett erbjudande till följarna i samband med detta.

Vilka är fördelarna med att använda influencers?

När man använder influencers för att marknadsföra sin webshop finns det ett flertal saker att tänka på för att den ska vara framgångsrik. För ett antal år sedan var influencers en tacksam marknadsföringskanal, då betalningen oftast bestod av produkter – till skillnad från idag när de alla största profilerna kan tjäna miljoner.

Det gäller dock knappast majoriteten, utan du kan som företag fortfarande tjäna på att annonsera via en influencer istället för traditionella mediekanaler som tidning eller TV som tar betydligt mer betalt (än så länge). Du behöver inte heller anlita de största profilerna, utan det finns en uppsjö av mindre profiler som inte tar lika mycket betalt, men fortfarande är relevanta för din målgrupp.

Anpassa efter bransch och målgrupp

När du arbetar med influencer marketing är det av yttersta vikt att du anpassar dig efter din webbutiks målgrupp, och väljer de influencers som har den publik du vill rikta dig mot. Fördelen med att använda influencers är att konsumenter tenderar att lättare ta till sig rekommendationer från någon de tycker om, och reklamen upplevs mer genuin än t.ex. en säljande tidningsannons. Förutsättningen för detta är att samarbeta med en influencer som passar din produkt (och tvärtom) för att det ska vara trovärdigt - och följarna överhuvudtaget ska bli intresserade. Relevans är nyckelordet i dessa sammanhang. Att använda sig av en influencer som inte matchar produkten eller varumärket kan ge motsatt effekt, och istället få följarna att bli irriterade och bojkotta någon (eller båda) av parterna inblandade.

Att tänka på inför ett influencer-samarbete

  • Ta reda på vilka lagar och regler som gäller – all form av reklam måste följa Marknadsföringslagen. Oavsett om reklamen görs i text, bild eller rörligt material måste det framgå att det är reklam och vem som är avsändare – företaget och influencern bör komma överens tillsammans om hur det ska göras.  Detta är viktigt inte bara för att slippa avgifter, utan konsumenter är vid det här laget vana vid den här typen av markadsföring, och föredrar när reklam tydligt märks ut för att minska missförstånd.  
  • Ha en tydlig plan för samarbetet - vad är målet? Öka försäljningen, få fler prenumeranter till nyhetsbrevet eller en större synlighet? Definiera tydliga och mätbara KPI:er för att ha ett mål att arbeta efter, och lätt kunna följa upp resultaten.
  • Har du dålig koll på vem du kan samarbeta med, hur marknadsföringen ska utformas eller hur du kan följa upp kampanjen kan du använda dig av ett influencernätverk som hjälper dig genom processen, idag finns det en uppsjö av den typen av företag med olika specialiteter. 

New call-to-action

Amanda Ring

Amanda Ring

Amanda jobbade tidigare som marknadsassistent på DIBS (numera Nets) vid sidan om sina studier och har därefter jobbat inom e-handel och digital marknadsföring.

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer än

Bli den första som kommenterar inlägget.