Henriette Høj Gharib hade ett nyfött barn när hon var mitt uppe i förberedelserna med att lansera sitt företag – en streamingtjänst med ljudböcker och e-böcker för barn.
Hon hade gedigen arbetslivserfarenhet från en karriär med flera tunga tjänster bakom sig, till exempel som kommersiell chef på Nordisk Film med ansvar för streamingtjänster. Men hon hade aldrig tidigare haft möten med kunder och partners med en skrikande bebis som kompanjon.
Vi intervjuade Henriette för vår e-bok Tre entreprenörer – inspireras av eldsjälarna som följde drömmen. Tillsammans med två andra vassa kvinnor berättar hon om sina viktigaste upplevelser och erfarenheter kring att starta företag – och de upp- och nedgångar som hör till.
Om du vill läsa fler intervjuer finns de samlade i denna e-bok.
I det här blogginlägget publicerar vi ett utdrag av intervjun med Henriette Høj Gharib. Bland annat berättar hon om euforin i att säga upp sig för att kasta sig ut som entreprenör, men också varför det är viktigt att kunna hantera osäkerhet när man startar företag.
Jag kommer ihåg den där dagen i mars 2017 när jag sa upp mig som kommersiell chef på Nordisk Film. Jag kände mig helt euforisk. Jag hade väntat länge på att kunna säga upp mig, men det var mycket som skulle falla på plats först. Det är en stor investering att bygga upp en app, speciellt när den ska fungera för prenumerationstjänster.
Det var en stor lättnad att slippa smyga med det jag höll på med. Idén till Fairytell hade vuxit fram i mitt huvud under en lång tid, så jag kunde helt enkelt inte tänka mig att gå tillbaka till att vara anställd.
I början hade jag ju fortfarande lön från mitt gamla arbete och när jag hade sagt upp mig fick jag a-kassa. Jag hade också lite sparade pengar, men de går åt fort när man stoppar in pengar i ett nystartat företag. Man måste ha pengar både till fasta utgifter och till att starta upp företaget. Min man och jag har två barn och förskolorna i Köpenhamns kommun är inte direkt billiga. För närvarande lånar vi pengar till våra fasta utgifter. Det är skitsurt, för att vara helt ärlig, men vi måste göra så just nu.
Man måste lära sig att leva med ovissheten. Det är faktiskt en konst. Man vet aldrig med kunderna, de kan plötsligt säga upp samarbetet, eller låta bli att betala räkningarna i tid. Jag har nog blivit mer cynisk, i brist på bättre ord. Det är nämligen så att jag arbetar med många stora företag. För dem har avtalen inte samma betydelse som de har för mig. Om de säger upp ett avtal tänker de inte på vad det får för följder för Henriette eller för Fairytell. För dem jag förhandlar med är det inte lika personligt som det är för mig. Det måste man inse och acceptera. Även om det är svårt. Annars blir man frustrerad och det kan äta upp en inifrån. Det är affärer och inte något personligt.
Fairytell är en prenumerationstjänst och det är något som jag har bra koll på. Jag har arbetat med prenumerationsförsäljning både på Nordisk Film och Bonnier. Annars följer jag alla möjliga medier som ägnar sig åt nyheter inom branschen. Det har jag gjort länge. Jag lägger mycket tid på att läsa branschnyheter. Däremot lägger jag nästan ingen tid på andra nyheter. Om det har hänt något som alla pratar om känner jag nästan aldrig till det. Om jag behöver peppas lyssnar jag gärna på någon podd om företagande. Det finns ofta mycket matnyttigt att hämta där. Utöver det håller jag mig uppdaterad med hjälp av min advokat och revisor.
Att starta företag innebär en viss risk. Jag haft många kvinnliga kollegor och anställda, och många av dem är perfektionister. Det handlar nog om en ovilja att kasta sig in i något innan man behärskar det till fullo. Män är inte alls sådana. De är inte lika rädda för att göra fel och det är en fördel om man är företagare. Jag är likadan själv. Jag har stor erfarenhet av prenumerationsförsäljning och applikationer, men trots det dröjde det tills jag hade fyllt 36 innan jag själv vågade kasta mig ut i företagandet. Och sen har det nog med biologi att göra också. Kvinnor föder, ammar och tar generellt sett större ansvar för barnen. Även om jag är företagare och allt möjligt annat också är jag ändå alltid i första hand mamma. Det är jag som har koll på när barnen behöver nya vinterskor. Så tror jag det är för de flesta kvinnor som har barn. Och då är det kanske svårt att hinna med företagandet också.
Jag jobbar som marknadsansvarig för betalningar på nätet på Nets. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: eedlu@nets.eu.
Dessa inlägg om starta webbutik
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.