Vad kostar det att starta webshop?

Funderar du på att starta e-handel? Spännande! Innan du kommer igång är det viktigt att ha koll på vilka kostnader du behöver räkna med.

Exakt pris går ju såklart inte att säga för det beror helt och hållet på vilka mål du har och hur mycket du tror att du kommer sälja - ska det gå att leva på webbutiken eller tänker du dig den som ett kvällsprojekt? Satsar du globalt eller vill du börja försiktigt? Har du massor av pengar finns det i princip ingen övre gräns för hur mycket du kan göra av med - om du vill. Omvänt går det utmärkt att komma igång utan bottenlösa fickor.

Även om det inte går att uppskatta priset finns det några delar som bara måste vara med i din budget - så att du kan ta reda på vad det kostar utifrån dina önskemål och behov. Här går vi igenom dem en och en.

Domän

Domänen är din butiks webbadress. När du köper domänen betalar du en avgift hos en så kallad registrar.

Plattform och utveckling

När det kommer till plattform finns det en tumregel - desto mer avancerad desto dyrare.

Om du inte har tekniska kunskaper själv behöver du hitta en utvecklare som kan hjälpa dig med din webbutik. Väljer du en färdig e-handelslösning behöver du inte lägga pengar på utveckling eftersom det redan är gjort, men du betalar istället en månadskostnad eller ett pris ni kommer överens om beroende på vad du behöver. Om du t.ex. väljer en open source-lösning som WooCommerce eller Magento kan du behöva hjälp med den tekniska utvecklingen, men betalar inga fasta månadskostnader.

Betallösning & inlösen

Det finns flera olika betallösningar att välja mellan, beroende på vilka betalsätt du vill erbjuda dina kunder och vilken marknad du planerar att sälja till. I Sverige är de tre mest populära betalsätten kort, faktura och direktbanksbetalning - tätt följt av Swish som växer snabbt i popularitet. För betalsystemet använder du en betalväxel och betalar normalt en startavgift och sedan löpande varje månad för de betalsätt du väljer. Du behöver även ett inlösenavtal för kort om det inte ingår i din betallösning.  För direktbanksbetalningar behöver du avtal med de banker du vill erbjuda.

Lager och leverans

Det första du behöver göra är att bestämma vilken lösning som passar dig. Om du har plats och vill hålla ner kostnaderna i början kan du ha lagret hemma i sovrummet - och slippa betala hyra och personal som hanterar plock och packning.

Många nyblivna e-handlare glömmer bort att någon måste betala för att kunderna ska få sina varor. Fundera över hur du ska ta betalt för frakten - du kan antingen lägga den som en separat post för kunden, eller räkna på vilken genomsnittlig fraktkostnad du förväntar dig och lägga det direkt på försäljningspriset.

 

Har du inget företag ännu?

Om du redan har en fysisk butik har du redan gjort en del av jobbet - om inte tillkommer kostnader för att starta verksamhet:

Starta företag

Först och främst behöver du ett bolag för din verksamhet. Vad det kostar beror på vilken bolagsform du väljer. Gemensamt för alla bolagsformer är att du betalar en registreringsavgift på ca 1000 kr (billigare för enskild firma och dyrare för aktiebolag). Om du väljer att starta aktiebolag finns det även krav på startkapital - minst 50 000 kr.

Bokföring och redovisning

Om du kan sköta bokföring själv kan du spara en del pengar. Då köper du licens för ett bokföringsprogram.

Övriga fasta kostnader

Självklart tillkommer kostnader för att driva din verksamhet - såsom telefon, internet osv.

 

Fortfarande inte överskådligt? Läs vår e-bok som guidar dig genom alla steg mot att starta din egen webbutik.

Kom igång med e-handel

Ebba Edlund

Ebba Edlund

Jag jobbar som marknadsansvarig för betalningar på nätet på Nets. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: eedlu@nets.eu.

Följ Ebba Edlund på

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)