Desenio grundades för sju år sedan av Helena och Martin Blomqvist som just hade flyttat till ett nytt hus. I det nya fina huset med högt till tak upptäckte de ett problem – den där spektakulära takhöjden gjorde nämligen att det ekade.
Och när de skulle lösa problemet med hjälp av ljudabsorbenter insåg de att utbudet var minst sagt oinspirerande. Helena och Martin bestämde sig för att själva göra någonting åt problemet – och ordna akustiken hemma på kuppen. Så började de sin resa med sälja ljudabsorberande konst.
Efter en tid upptäckte Helena och Martin att marknaden och efterfrågan inte var sådär jättestor för just ljudabsorbenter, så efter att först ha ändrat inriktning till canvaskonst inleddes 2014 satsningen på den nuvarande kärnprodukten – trendig och prisvärd väggkonst i form av posters. Det visade sig vara en lyckträff och Desenio kunde expandera till Norden och förra året vidare till Storbritannien, Holland, Tyskland och USA via den internationella .com-siten. Hittills i år har bolaget lanserat lokalanpassade siter i Frankrike och Spanien. Och den snabba expansionssatsningen har lönat sig – förra året omsatte de nästan 100 miljoner.
Men vad är receptet bakom framgången? Jag ringde upp VD Fredrik Palm för att få veta mer (och passa på att få lite e-handelstips såklart).
”Om du ska lyckas långsiktigt inom e-handel måste du antingen vara en jättestor generalist som kan sälja stora volymer till låga marginaler, eller satsa på en nischad produkt.” säger Fredrik och lägger till att Desenio valt det senare. Inom nischen trendig väggkonst gäller det att vara på tårna och hela tiden se över sitt erbjudande.
Men känslan för vad kunderna vill ha kommer inte av sig själv. En ett stort fokus är därför trendspaning – annars är det omöjligt att hålla sortimentet aktuellt. Och vill man vara trendig måste det gå fort. På Desenio utvärderas och uppdateras sortimentet hela tiden, men alltid inom ramarna för den valda nischen.
”Jag tror att vi kommer se en del butiker försvinna inom e-handeln, bland dem som befinner sig i mellanskiktet och varken har en nischad produkt eller kan sälja så stora volymer att det går att hålla låga priser och hitta skalfördelar” säger Fredrik och understryker hur viktigt det är att ha en tydlig idé – och satsa fullt ut på den.
För att nå ut jobbar Desenio framförallt digitalt i ägda och köpta kanaler via sociala medier, Adwords och en del influencersamarbeten. Att få in besökare är förstås bara en del – trafiken på siten måste ju förvaltas också. För Desenio handlar det till stor del om att inspirera sina besökare. De lägger därför mycket tid på att ta bra bilder och erbjuda inspiration och relevant innehåll. Samtidigt är det viktigt att tänka på kundupplevelsen. Desenios snabbast växande kanal just nu är den mobila trafiken med över hälften av besökarna på siten som kommer in den vägen. Att satsa på en bra mobil upplevelse är nödvändigt för utvecklingen framåt.
”Förutsättningarna för en bra konverteringsgrad via mobilen har vi redan – ett förhållandevis lågt pris och att det är enkelt att se våra produkter i mobilen hjälper mycket. Och det ser bra ut just nu, men det finns alltid rum för att bli bättre”
”När vi expanderar i den takt vi gör är det jätteviktigt att vi samtidigt också anpassar oss till lokala förhållanden i varje land. Till exempel försöker vi erbjuda våra kunder att betala på det sätt de är vana vid. Kortbetalning fungerar ju internationellt, så det erbjuder vi överallt, men vi har även valt att erbjuda lokala betalsätt i så stor utsträckning vi kan.”
I dagsläget skeppar Desenio till ett 30-tal länder och skickar alla sina varor från Sverige, men det finns planer på att effektivisera leveranserna genom lager på fler ställen.
”Just logistik tror jag kommer vara en nyckelfaktor framåt för vilka som lyckas och inte inom e-handeln. Dels ställer kunderna allt högre krav på snabba leveranser, men vad som kommer vara avgörande är vem som lyckas hitta en effektiv lösning som samtidigt är lönsam.”
”Vi jobbar egentligen med två strategier. Den första är geografisk expansion, att öka marknaden för våra produkter genom att finnas på fler ställen. Den andra delen är produktutbudet. Vi funderar hela tiden över hur vi kan bredda utbudet utan att bli för spretiga.”
Med en tydlig nisch och expansionsplan, utan att glömma hur viktigt det är att anpassa sig efter hur konsumenterna vill handla kan man bevisligen komma långt. De där nästan 100 miljonerna i omsättning för Desenio förra året är nämligen resultatet av de senaste årens arbete. För att sätta det i ett perspektiv omsatte de 4,6 miljoner 2014 – och har alltså ökat sin årsomsättning med hissnande 95 miljoner.
Framtiden ser ljus ut helt enkelt – och vi ser fram emot att följa Desenios framfart.
Spana in Desenio via deras hemsida här.
Fredrik halkade in på e-handel av en slump. Med jobb på Hexagon och bosatt i Australien längtade familjen hem till Sverige när han fick ett erbjudande om att bli VD på Lekmer. Det var starten på e-handelskarriären som toppats ytterligare med VD-tjänster på tretti.se och rum21. Nu är Fredrik VD på Desenio sedan ett år tillbaka. Vad är det som lockar med e-handel?
|
Jag jobbar som marknadsansvarig för betalningar på nätet på Nets. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: eedlu@nets.eu.
Dessa inlägg om intervju
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.