Vi har samlat fem snabba tips utifrån konsumentinsikter från rapporten Svensk E-handel 2018. Ack så självklara kan tyckas, men ack så viktiga.
Det kan tyckas uttjatat – men tål att upprepas. Över hälften av konsumenterna handlar mobilt, och de ställer höga krav på den mobila shoppingupplevelsen. Därför är det oerhört viktigt att mobiloptimera din webbplats.
Det kan vara svårt att konkurrera med utländska webbutiker när det gäller pris, men då gäller det att hitta andra fördelar. Att erbjuda den bästa kundservicen eller de mest kreativa produkterna kan vara en väg att gå. Erbjud en upplevelse som kunderna inte får när de handlar på exempelvis Wish. Här kan du läsa mer om utländsk e-handel.
Gör livet lättare för dina kunder och spara deras kortuppgifter så att de snabbt och enkelt kan göra sina inköp. Över hälften av svenskarna vill slippa skriva in kortuppgifter när de handlar på nätet – och 28 procent skulle till och med handla mer om uppgifterna fanns sparade. Läs mer om det här.
Konsumenterna älskar prenumerationstjänster och mycket tyder på att fenomenet bara kommer att bli större i framtiden. 43 procent har eller har haft en prenumeration på tv-streaming, medan 12 procent har prenumererat på matkasse. I vissa åldrar och familjesammansättningar är det betydligt mer vanligt än så. Var kreativ och rid på prenumerationsvågen.
Gör det tydligt för dina kunder vad totalkostnaden för varan blir, så att det inte blir en obehaglig överraskning i kassan. Den främsta anledningen till att konsumenter avbryter nätköp är att priset inklusive leverans blir för högt.
Vill du veta var tipsen kommer ifrån? Läs rapporten Svensk E-handel 2018, en omfattande analys av vad som är viktigt för konsumenterna när de handlar på nätet.