E-handeln i Sverige växer varje år och omsätter i år 109,5 miljarder kronor – en tillväxt med 45% sedan 2013. Ändå är en av de vanligaste utmaningarna bland e-handlare att butiken har besökare, men i slutändan blir det ändå inte så många köp som det skulle kunna bli.
Här har vi samlat några av de viktigaste insikterna från vår rapport Svensk E-handel 2017 om hur du kan öka chanserna till fler genomförda köp genom att tänka till när det kommer till checkouten – webbutikens kassa. För det är faktiskt så att betalningen spelar en nyckelroll i om det kommer bli något köp eller inte.
Fundera över varför dina kunder väljer att handla på nätet istället för att gå ut på stan och shoppa. Här finns det en superviktig anledning som vi alla som sysslar med e-handel på något sätt borde skriva på en post-it och sätta på datorskärmen:
”Mina kunder handlar på nätet för att det är enkelt och sparar tid”.
74% e-handlar nämligen av precis den anledningen. Det är därför alla förändringar du gör på din site borde vägas mot frågan ”Gör jag det enklare nu?”.
För att det ska gå snabbt att handla är det dessutom smart att se över hur många steg (eller klick!) det tar att hitta en vara, lägga den i varukorgen, gå vidare till kassan, välja leverans- och betalsätt, skriva in sina uppgifter och betala. Om det dessutom finns ytterligare steg på vägen gäller det att göra dem så snabba det bara går. Vid varje steg på vägen finns det ju en risk att dina kunder tröttnar och kollar Facebook eller lagar middag istället.
Ett sätt att både göra det enklare och snabbare att handla är att spara dina kunders uppgifter så att de inte behöver skriva in dem varje gång de handlar:
Om du redan erbjuder kortbetalning i din webbutik kan det därför vara värt att höra med din betalväxel om vilka möjligheter det finns att spara dina kunders kortuppgifter.
Den vanligaste anledningen till att konsumenter avbryter köp när de handlar på nätet är att de inte fick betala på det sätt de ville. Samtidigt kan det bli både dyrt och jobbigt att hantera alltför många betalsätt på en gång. Det gäller att välja smart – så att du täcker in så många konsumenter som möjligt utan att det blir för krångligt.
Men hur många betalsätt behövs de flesta kunderna ska bli nöjda? Det beror förstås på flera saker. Din målgrupp är en sådan sak, eftersom olika kundgrupper vill betala på olika sätt. Till exempel kan vi se att äldre konsumenter allra helst betalar på nätet med faktura, medan yngre framförallt vill betala med kort.
Om du bara ska välja ett betalsätt så är kortbetalning det säkraste valet – 8 av 10 konsumenter har betalat med kort på nätet och 35% har det som favorit. Näst på tur kommer faktura, som nästan hälften av konsumenterna har betalat med – och en femtedel väljer det framför andra betalsätt.
En bra kombo är förstås att erbjuda både kort och faktura, som kommer på första och andra plats både när det gäller popularitet och användning. Tillsammans föredras de av 60% av alla konsumenter. Och som bonus täcker du in alltifrån de yngsta till de äldsta åldersgrupperna. I vår guide till att ta betalt på nätet kan du läsa mer om vilka betalsätt som är populära i Sverige.
Om du har scrollat ned hit direkt utan att läsa texten innan finns det två saker du behöver komma ihåg:
Håller du med? Läs mer om vår checkout Easy som hjälper dig göra det enklare för dina kunder att betala.
All data kommer från rapporten Svensk E-handel 2017 som baseras på intervjuer med 7000 konsumenter i Sverige och Norden. Där hittar du även branschspecifik information, case och en massa e-handelstips.
Jag jobbar som marknadsansvarig för betalningar på nätet på Nets. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: eedlu@nets.eu.
Dessa inlägg om konvertering
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.