Många företag lägger stora resurser på design av sin e-handel. Allt – färger, typsnitt, bilder, tonalitet – måste hänga ihop. Det är ju det som representerar varumärket och gör att kunderna känner igen sig. Förvånansvärt nog är det en hel del som missar den sista biten i köpet – betalningen. Här finns det stora möjligheter att skapa en upplevelse för kunden som håller ihop hela vägen.
Alla webbutiker har olika behov när det gäller att kunna ta betalt på nätet – olika kundgrupper kräver olika betalsätt, att sälja tjänster skiljer sig från fysiska varor och konsumenter i olika länder ställer förstås också olika krav. Listan kan göras låååång. När det gäller betalning är grunden är dock densamma: det handlar om att göra det superenkelt för kunderna att betala, utan att tumma på säkerheten eller för den delen den interna hanteringen.
Nets' checkout Easy är framtagen för att göra det enkelt för dina kunder att betala på de sätt kunderna känner sig trygga med, samtidigt som admin och interna processer måste vara precis lika enkla. Men så har vi också den estetiska biten.
Vi har nyligen släppt ny funktionalitet som gör det möjligt att anpassa betalningen på en mängd olika sätt - efter just din business. Till exempel kan du:
Idag är det vanligt att ha en checkout som är helt integrerad i webbutiken, så att kunden stannar i din webbshop genom hela köpet. Vissa plattformar, som till exempel Shopify, kräver dock att betalsidan ligger på en egen sida – en så kallad ”hosted checkout”. Med vår koppling till Shopify kan du enkelt lägga till betalsidan till din webbutik så att kunden automatiskt skickas till betalsidan och tillbaka till webbutiken när betalningen är genomförd.
Om du använder kundinloggning och medlemssidor kan du använda dem för att göra betalningen lite enklare för dina inloggade kunder. Genom att skicka information till kassan finns uppgifterna redan förifyllda så att betalningen går på bara ett klick. Enklare betalning för dina kunder – och bättre konvertering för dig.
Oavsett hur du väljer att integrera betalningen är det du själv som bestämmer vilka betalsätt du vill erbjuda dina kunder. Swish, kort, faktura och delbetalning ingår i Sverige, men du väljer själv om du vill ha alla eller kanske bara ett. Du styr också över om du vill ta betalt av privatkunder, företag, eller båda två.
Gemensamt för alla betalsätt – både för företag och privat – är att dina kunder bara behöver skriva in sina uppgifter en gång, sedan finns de lagrade för alla webbutiker som erbjuder Easy. På det sättet är du bara ett enda klick ifrån ett nytt köp.
Hur kassan ser ut påverkar kundens helhetsupplevelse. Om betalningen ser annorlunda ut än resten av webbutiken kan det kännas otryggt eller lite stökigt. Inte minst minskar intrycket av att vara i din webbutik och köpet kan snabbt kännas rörigt. Det är inte bra för konverteringen.
Därför har vi utvecklat en Checkout Styler som gör att du enkelt kan bestämma utseendet på din checkout – utan att behöva koda eller lägga tid på utveckling. Du anpassar själv färger och betalknapp så att betalningen passar perfekt in i din webbutik. Dina kunder ska ju minnas dig, inte oss.
Vill du ha hjälp att få fler nöjda kunder och högre konvertering? Hör av dig så tipsar vi gärna kring vilka betalsätt som passar dina kunder och din marknad – och hur du kan se till så att din checkout är optimerad för bästa möjliga konvertering. Innan du bestämmer dig får du tillgång till ett gratiskonto så att du kan testa funktioner i lugn och ro.
Jag jobbar som marknadsansvarig för betalningar på nätet på Nets. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: eedlu@nets.eu.
Dessa inlägg om konvertering
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.