När en hör ordet e-handel är det nog många som tänker på saker som kläder, skönhetsprodukter, böcker och leksaker. Detaljhandeln var tidiga med att se fördelarna med att digitalisera handeln. Nu sker all tillväxt på just nätet.
Nets undersöker e-handelns utveckling varje år genom att intervjua 7000 konsumenter om vad de handlar och hur mycket pengar de spenderar på nätet. Här tittar vi lite närmare på fysiska varor. Ladda ner rapporten för att läsa mer om konsumentbeteende, trender och andra varor och tjänster svenskarna köper på nätet.
Även om varor är den kategori som procentuellt ökar minst (+7 %) under 2019 i förhållande till resor och tjänster är det fortfarande en sektor där svenska konsumenter spenderar riktigt stora belopp på nätet - 116 miljarder under 2019. En del varugrupper säger sig hela 60 procent av konsumenterna ha handlat från de senaste tre månaderna. Samtidigt kan vi se att utbudet ökar ständigt, vilket skapar ökad konkurrens och fler valmöjligheter för konsumenterna. Gradvis flyttar en allt större del av svenskarnas konsumtion till nätet.
Kläder, skor och accessoarer är precis som tidigare den varugrupp som omsätter mest online. 60 procent av konsumenterna köper kläder på nätet för sammanlagt 23,3 miljarder kronor. Allra mest vana vid att köpa kläder på nätet är de yngre konsumenterna. I åldersgruppen 15–24 år har sju av tio handlat kläder på nätet de senaste tre månaderna.
Kropps- och hälsoprodukter är ytterligare en kategori som handlas av omkring 60 procent av svenskarna som handlar på nätet. För vissa branscher kan vi se stora skillnader mellan hur många som handlar i olika ålderskategorier, men kropps- och hälsoprodukter handlas i stor utsträckning av alla åldrar. Dessutom är det den produkttyp som är vanligast att köpa på nätet bland äldre konsumenter.
Byggvaror, heminredning och artiklar till barn/leksaker är tre andra områden där den digitala utvecklingen går riktigt snabbt just nu. Butikskedjor och företag fokuserar allt mer på den digitala delen av verksamheten eftersom det är där kunderna finns. Den utvecklingen är tydlig i årets e-handelsrapport, både vad gäller ökad omsättning och andelen konsumenter som handlar. Exempelvis har andelen svenskar som köper byggvaror på nätet ökat med 12 procent och den totala konsumtionen landar på 7,1 miljarder kronor. 2018 var motsvarande siffra 4,7 miljarder kronor.
Leksaker och barnartiklar ökar också markant under 2019. Andelen konsumenter som handlat från kategorin minst en gång under en tremånadsperiod ökar med sju procent och den totala konsumtionen går från 3,9 till 4,7 miljarder kronor. Det är mycket troligt att handeln i just den här kategorin kommer att öka extra drastiskt under de kommande åren när de konsumenter som är uppvuxna med e-handel själva börjar få barn.
Siffrorna visar att det finns vissa skillnader för vilka varor kvinnor och män köper online. Dubbelt så många män som kvinnor köper elektronik på nätet: 44 procent av männen och 22 procent av kvinnorna. I gengäld tenderar de kvinnliga konsumenterna i högre grad att köpa kläder, skönhetsprodukter, heminredning och mat än männen. Några av de mer stereotypa föreställningarna kring konsumtionsmönster och kön bekräftas alltså av vår nätshopping.
Vill du veta mer om e-handelns utveckling i Sverige och Norden? Ladda ner rapporten Svensk E-handel 2019 kostnadsfritt:
Jag jobbar som marknadsansvarig för betalningar på nätet på Nets. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: eedlu@nets.eu.
Dessa inlägg om Svensk e-handel
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.