Kundomdömen är hetare än någonsin. Det finns flera tjänster vars syfte är att hjälpa webbutiker att sälja mer med hjälp av kundomdömen. Tanken är förstås att en ny kund ska känna förtroende för en webbutik med bra omdöme. Och om din webbutik får sämre omdömen är det lättare att förstå vad dina kunder tycker du ska fixa till.
Storebadge.com är en av de senast tillkomna tjänsterna och vi har pratat med grundaren och vd:n Johan Frykendahl.
Det är väldigt viktigt med tanke på att allt fler använder kundomdömen i allt större utsträckning under sin köpprocess. Ett flertal undersökningar visar att konsumenter läser fler omdömen för varje år inför ett köp och att konsumenter har en hög tilltro till kundomdömen. I Sverige vill 6 av 10 konsumenter kunna läsa omdömen på sajten där de handlar, det är en siffra jag tror kommer växa de kommande åren.
Tänk dig att en kund gör research inför ett köp och väljer mellan webbutiker. Om en av dessa återförsäljare har omdömen och den andra inte är risken stor att den som saknar omdömen väljs bort.
Den främsta orsaken till att kundomdömen är viktig inom e-handel är att köparen och säljaren inte möts fysiskt.
Kundomdömen bidrar då till att ge köparen värdefull information som är avgörande för att köpet skall bli av. Omdömena kanske bekräftar att du levererar snabbt eller att returer fungerar smidigt. Omdömena kan alltså används för att svara på frågor som kunden avser är viktiga inför ett köpbeslut.
Värt att tänka på att du som är handlare förr eller senare kommer få återkoppling från kunder vare sig du arbetar aktivt med kundomdömen eller inte. Denna feedback kan exempelvis hamna på forum och sociala medier vilket gör det svårt att få en tydlig bild.
Dessutom är det i hög grad besvikna kunder som tar sig tiden att dela med sig av sina erfarenheter. Genom att aktivt samla in omdömen kan man som handlare få full koll på vad som sägs och det ger också en mer rättvis bild eftersom alla kunder tillfrågas.
Det är väldigt vanligt att känna så men egentligen är det inget att vara orolig för. Generellt är 80 % av omdömena som webbutikerna får av positiv karaktär. Att få ett negativt omdöme då och då är fullt naturligt och även viktigt för trovärdigheten. Man kan säga att de negativa omdömena stärker de positiva eftersom de bekräftar att det verkligen är en äkta bild av vad kunderna tycker.
Negativa omdömen är också ett utmärkt tillfälle att visa att det finns någon bakom hemsidan. Genom att svara kunden öppet och transparent marknadsför man sig som ett seriöst och kundvänligt företag.
Att kunderna lita på de omdömen som finns att läsa är A och O, saknas den tilliten är omdömena inte mycket värda. Det är just här vi kommer in och garanterar att de omdömen som finns att läsa verkligen är lämnade av riktiga kunder.
Att själv samla in och publicera omdömen från sina kunder är nog något som alla e-handlare skulle klara. Men det ger också ett trovärdighetsproblem så just denna fråga är vårt existensberättigande.
På storebadge.com publiceras alltid omdömen under kundens eget namn, omdömen får inte tas bort hursomhelst och omdömet ska vara skrivet av en riktig kund.
Jag har jobbat med betalningar inom e-handel i 15 år och har haft många olika roller under den tiden. Nu arbetar jag som e-handelsexpert på Nets. Bland annat så föreläser jag om e-handel, modererar evenemang och deltar i paneldiskussioner. Jag gör mycket omvärldsbevakning av e-handel och delar gärna av mig av mina fynd på Twitter och LinkedIn, så följ mig gärna där. Vill du höra av dig till mig med tips, åsikter eller kritik så kommentera i bloggen eller så mejlar du mig på pmull@nets.eu. Texta eller ring på 0709-370 420.
Dessa inlägg om e-handel
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.