När du vill sälja på nätet behöver du ett betalsystem som hjälper dig ta betalt och hantera känslig information som till exempel kortuppgifter. Det finns flera lösningar att välja mellan och det kan verka som att skillnaderna är väldigt små, men det lönar sig att välja med omsorg.
Vi på Nets tar hand om majoriteten av transaktionerna på nätet i Norden, mer än tre miljoner fram tills idag. Vårt mål är att ingen konsument ska avbryta ett köp på grund av betallösningen. Någonsin. Därför har vi satt ihop en checklista för dig som ska välja betalsystem till din webbutik. Så att du får en lösning som funkar. Idag, imorgon och om 10 år.
Att tänka på när du välja betallösning och hitta rätt leverantör för att hantera dina betalningar:
Dina behov när du startar är antagligen inte desamma som om ett år. Olika målgrupper vill betala på olika sätt och även om ett betalsätt räcker i början kan du behöva lägga till fler när du växer och får fler kunder. Särskilt viktigt är det för dig som funderar över att sälja till nya länder på sikt. Att behöva byta leverantör och system när du är mitt uppe i en expansion är inte att rekommendera.
Har du en eller ett par transaktioner i veckan är det inte så jobbigt att göra egna avstämningar, men med lite större försäljningsvolymer kan du spara mycket tid om avstämningen kan automatiseras. Om du vill erbjuda flera betalsätt kan du även undersöka om det går att få alla betalningar i samma avstämning så att du slipper leta på olika ställen.
Ibland är det nödvändigt att byta e-handelsplattform – till exempel när du växer ur din befintliga eller får nya behov som din nuvarande inte kan lösa. En undersökning nyligen visade att 72% av webbutikerna planerade att byta e-handelsplattform inom 2 år. Undersök om betalningsleverantören har färdiga kopplingar till de vanligaste plattformarna och e-handelssystemen för att göra framtida byten enklare.
Stabila system är viktigt för att du ska kunna vara trygg med att dina kunder alltid kan betala utan tekniska avbrott. Genom att titta på betalleverantörens upptid de senaste två åren – hur stor del av tiden betalningarna har gått igenom – får du en bra indikation över hur stabil lösningen är över tid.
Kontrollera vilka kanaler som du kan få hjälp igenom. Vissa leverantörer erbjuder endast post-support och ibland kan det vara lättare att lösa ett problem via telefon. Undersök om du kan få hjälp på ditt eget språk och under vilka tider supporten är öppen. Testa gärna svarstiden hos supporten genom att ställa en enkel fråga innan du blir kund.
Några exempel på kringtjänster är app-verktyg, antibedrägerisystem, ta betalt via telefon eller email, prenumerationsbetalning och möjlighet att lagra kortuppgifter. I takt med att du växer kommer kringtjänsterna bli allt viktigare.
Be om kundreferenser och kontakta dom. Undersök leverantörens ekonomi, till exempel hos www.allabolag.se. Kontrollera att de har genomgått certifieringen PCI DSS genom att begära intyg från dem.
Jag har jobbat med betalningar inom e-handel i 15 år och har haft många olika roller under den tiden. Nu arbetar jag som e-handelsexpert på Nets. Bland annat så föreläser jag om e-handel, modererar evenemang och deltar i paneldiskussioner. Jag gör mycket omvärldsbevakning av e-handel och delar gärna av mig av mina fynd på Twitter och LinkedIn, så följ mig gärna där. Vill du höra av dig till mig med tips, åsikter eller kritik så kommentera i bloggen eller så mejlar du mig på pmull@nets.eu. Texta eller ring på 0709-370 420.
Dessa inlägg om starta webbutik
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (4)
Kommentarer (4)