Du har säkert hört talas om content marketing (eller innehållsmarknadsföring), ett riktigt modeord inom marknadsföringsvärlden de senaste åren. Och det är lätt att förstå varför content marketing blivit så populärt: genom att bjuda dina kunder och dina besökare på relevant och engagerande innehåll ger du dem en tydlig anledning att komma tillbaka oftare och stanna längre, och bli mer lojala mot dig och dina produkter.
För om du har en butik på nätet med sparsamt med innehåll – kanske till och med exakt samma innehåll som dina konkurrenter – så ger du dina kunder en enda anledning att handla från just din butik: det lägsta priset. Och den positionen är det få företag som vill ha.
Om du istället ser till att ha bra produktbilder, bra produkttexter och även bra kompletterande innehåll som kan beskriva hur produkten fungerar, hur den ska användas, hur den ska skötas om och även hur den i en vidare mening bidrar med något, så ger du dina kunder och besökare en tydlig anledning att komma till din butik – och priset blir mindre viktigt.
Det finns många definitioner på content marketing, men för dig som säljer produkter på nätet skulle jag definiera innehållsmarknadsföring så här: Det kompletterande innehåll som en sajt eller webbutik tillhandahåller för att skapa lojalitet och engagemang och attrahera ny trafik och nya kunder.
Det kan röra sig om tips, inspiration och råd. Det kan vara instruktionsfilmer och guider. Det kan även vara längre texter i form av PDF:er, e-böcker och så kallade white papers (ämnesfokuserade rapporter eller guider).
Så egentligen är content marketing allt det innehåll som du adderar till din webbplats eller din webbutik utöver det innehåll som beskriver de produkter eller tjänster du säljer – helt enkelt allt innehåll du lägger till i marknadsföringssyfte.
Det finns många fördelar med att satsa på content marketing för dig som säljer på nätet, men vi kan sammanfatta det i tre tydliga vinster:
Att innehållsmarknadsföring också är ett kostnadseffektivt sätt som kan bryta igenom den allmänna tröttheten kring reklam gör ju inte saken sämre.
Det finns framför allt två typer av innehåll som kan stötta din försäljning på nätet: guidande/utbildande innehåll och inspirerande/engagerande innehåll.
För att ge tre konkreta exempel:
1. Kjell & Company är riktigt vassa på content marketing, framför allt utbildande innehåll, och har det som en del av sitt företags-DNA. Sidtiteln på förstasidan på webbutiken för Kjell & Company säger allt: Kunskap och tillbehör till hemelektronik. Kunskapen som de delar med sig av hamnar till och med före de produkter de säljer. På sidan finns även massor av relevant innehåll som guider och tips, allt snyggt paketerat under fliken Kunskap.
2. Byggmax är mycket bra på att ta fram utbildande innehåll, som guider och instruktionsfilmer. Det är innehåll som visar hur kunderna rent praktiskt ska gå till väga för att genomföra sina projekt – till exempel lägga tak eller montera en innerdörr – men som även kan öka konverteringsgraden, eftersom den här typen av innehåll gör att potentiella kunder faktiskt vågar genomföra sitt köp och därmed blir köpande kunder.
3. Dammtussen.se säljer produkter som inte är så spännande i sig, dammsugarpåsar och städprodukter, men fokuserar sin content marketing på mer generella tips och råd kring att hålla rent i hemmet som till exempel bra husmorstips och hur man kan rengöra ugn på ett effektivt och miljövänligt sätt. Vilket borde kunna inspirera många andra att gå en bit utanför de egna produkterna för att ta fram engagerande innehåll.
Andra duktiga e-handlare, som satsar på innehållsmarknadsföring och som integrerar innehållet bra i sin butik, till exempel Naturkompaniet och Polarn O. Pyret.
Nets egna rapporter om e-handeln i Sverige och Norden och guider och e-böcker för nyblivna och erfarna e-handlare är också bra exempel på nischat och väldigt relevant innehåll för målgruppen - dvs. innehållsmarknadsföring när den är som bäst.
Nu kommer vi till det som kanske är det roligaste av allt: att skapa nytt, relevant, engagerande och efterfrågat innehåll för dina befintliga och potentiella kunder.
Hur gör du rent praktiskt för att säkerställa att innehållet du skapar verkligen är efterfrågat? Så du inte skapar en massa innehåll, som sedan ingen är intresserad av. Det enkla svaret är: fråga sökmotorerna. Eller snarare: fråga Google, som ju står för över 90 % av alla sökningar på nätet i Sverige idag.
Det finns ett antal verktyg på nätet, såväl kostnadsfria som betalversioner, där du kan skriva in ett sökord som är relevant för din affär, till exempel en produkt eller ett användningsområde för din produkt, för att få tillbaka mängder av varianter av faktiska sökningar som folk skrivit in i söktjänsterna – helt enkelt det som folk söker efter på Google.
Två av dessa gratisverktyg är Keyword Tool (keywordtool.io) och Ubersuggest.
Om Christer Pettersson
Författaren till texten är Christer Pettersson, som arbetat med e-handel och digital försäljning i mer än 15 år på företag som Eniro, IDG och Apollo Travel Group. För närvarande är han aktuell med en ljudbok om SEO – ”SEO för alla” – och en SEO-kurs på nätet med titeln Ta dig till toppen av Google.
Författaren till texten är Christer Pettersson, som arbetat med e-handel, digital försäljning och digital kommunikation i mer än 15 år på företag som Arvato, IDG och Apollo Travel Group. För närvarande jobbar Christer som E-commerce Manager på Hultafors Group och han är även aktuell med en ljudbok om SEO – ”SEO för alla” – och en SEO-kurs på nätet med titeln ”Ta dig till toppen av Google”
Dessa inlägg om marknadsföring
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.