Eftersom år 2023 just nu är i full fart är det bra att hålla sig uppdaterad på de senaste trenderna och bästa praxis inom marknadsföringsvärlden. Nedan presenterar vi fem högaktuella marknadsföringstrender som är relevanta för småföretag att känna till. I den här artikeln kan du ta reda på vad var och en av dessa trender betyder och hur ditt företag kan dra nytta av dem.
De fem marknadsföringstrenderna som är relevanta för små företag är:
Traditionellt sett har marknadsföring uppfattats som ett sätt för företag att kommunicera till konsumenter och varit väldigt ensidigt. Som namnet antyder skiftar kundcentrerad marknadsföring fokus till kunden som inte längre ses som en passiv konsument, utan som en person med tankar och åsikter som måste tas i beaktning när denne köper en produkt eller interagerar med ett varumärke.
Kundcentrerad marknadsföring är ett perspektiv inom marknadsföring som fokuserar på kundernas behov och intressen. Tillvägagångssättet sätter kunderna i centrum och planerar marknadsföringsaktiviteter genom att använda sunt förnuft, intuition och kundbeteendedata.
Som företagare kan du faktiskt implementera kundcentrerad marknadsföring på flera sätt i din verksamhet. Du kan tänka om sättet för din tjänst och produktval genom att involvera dina kunder, fråga om deras önskemål och förslag. Du kan också figurativt försöka sätta dig själv i din kunds skor som besöker eller interagerar med ditt företag. Vad letar de efter? Tillgodoser mitt företag deras behov, finns det sätt att förbättra? Finns det några luckor i kundresan som skulle störa en köpprocess? Genom att till exempel svara på dessa frågor kan du implementera kundcentrerad marknadsföring i ditt företags marknadsföringsaktiviteter.
Influencer-marknadsföring började som ett sätt för kreatörer, så kallade content creators, att tjäna pengar på att rekommendera vissa produkter och tjänster online. Influensing utvecklades från rekommendationer mellan individer, som en online-mun-till-mun-rekommendation eller s.k. grapevine, till att bli en väsentlig del av det kommersiella innehållet på sociala medier.
Influencer-marknadsföring innebär att marknadsföra ditt företag, en tjänst eller produkt, genom en sociala medier-kreatör med en etablerad följarbas och publik – även känd som en influencer. Influencerna skapar antingen innehåll kring generella ämnen såsom livsstil eller mer nischade ämnen som teknik eller mode, till exempel.
En form av influencer-marketing är varumärkesambassadörsprogram. Skillnaden mellan varumärkesambassadörsprogram och influencer-marketing är att ambassadörsprogram är längre partnerskap där innehållsskaparen samarbetar med ett företag under några månader åt gången och visar upp produkterna eller tjänsterna. Influencer-marknadsföring å andra sidan involverar vanligtvis ett inlägg, till exempel en annons, som marknadsförs av influencern.
Som ett litet företag är det möjligt för dig att använda influencer marketing – det är inte bara avsett för stora företag. Faktum är att vissa menar att det är mer effektivt att arbeta med mikroinfluenser än influencers med massiva plattformar eller till och med kändisar. Ambassadörsprogram kan också fungera bra för småföretag, i form av ett längre partnerskap och är kanske också mer kostnadseffektivt.
Du kanske har hört talas om AI-verktyg ChatGPT. Många andra teknikföretag har i år introducerat olika online verktyg som använder AI-teknik. AI-verktyg är kraftfulla, eftersom de tar hänsyn till en enorm mängd data och information som finns tillgängligt på internet, och ger ett svar baserat på en maskinskriven förfrågan.
Maskininlärning är ett annat AI-teknikrelaterat buzzword som används för att göra processer mer effektiva. Inom marknadsföring hjälper maskininlärning till exempel att rikta Facebook- och Instagram-annonser bättre och nå mer relevanta konsumenter till ditt företag.
AI-teknik kan verka skrämmande – kanske till och med skrämmande – och svår att använda, om du inte är bekant med dem. Det finns dock många sätt du kan använda dessa verktyg och göra ditt liv som entreprenör lite enklare. Detta kan vara särskilt användbart när man arbetar med begränsade resurser eftersom begränsningar i tid, energi, pengar och stor variation i talang ofta är vanligt bland småföretag.
AI-verktyg kan hjälpa dig att till exempel skriva idéer till en marknadsföringskampanj, formulera textinnehåll, skriva professionella e-postmeddelanden eller till och med komma på ett helt koncept för bilder eller redigera bilder för att passa det till ett specifikt syfte.
Interaktivt innehåll används främst på sociala medieplattformar som ett sätt att öka engagemanget med visst innehåll. Moderna konsumenter ses inte som en passiv tittare, inte ens på sociala medier. Denna trend relaterar till kundcentrerad marknadsföring som diskuterats ovan, eftersom interaktivt innehåll tar hänsyn till mottagarna eller kunderna och avser att integrera individen som en del av interaktionen med varumärket/företaget och på så sätt föra dem närmare varandra samtidigt som man utvecklar och stärker relationen.
Interaktivt innehåll används som en strategi för att uppmuntra tittarnas deltagande i online-innehåll. Exempel på interaktivt innehåll inkluderar till exempel frågesporter, interaktiv infografik, bilder och interaktiva webinarer.
Du kan använda interaktivt innehåll på dina sociala medieplattformar, exempelvis på Instagram där du i både Stories och Reels-formatet kan lägga till engagemang-"klistermärken". Klistermärkena kan användas för att uppmuntra publiken att dela sin åsikt genom reaktions-emojis, korta meningar eller att välja ett alternativ mellan olika val i en omröstning. Utanför Instagram kan du också implementera interaktivt innehåll genom att till exempel uppmuntra kommentarer, direkt eller indirekt, eller be publiken att dela sin berättelse eller åsikt i kommentarsektionen.
Autenticitet och transparens har varit modeord inom marknadsföring de senaste åren. Behovet av äkthet har vuxit fram ur konsumenternas förändrade förväntningar, liksom att yngre generationer vuxit upp med internet och med att hundratals om inte tusentals marknadsföringsbudskap riktas mot dem dagligen via olika kanaler.
Många sociala mediekanaler utvecklades från att vara konsumentinteraktionsbaserad till att senare involvera företag och reklam, vilket i konsumentens ögon kan ses som mindre autentiskt eftersom annonser och sponsrat innehåll är en form av försäljning som inte lätt passar in i vardagliga, peer-to-peer-interaktioner. I många fall kan det hjälpa att undvika att enbart försöka sälja, för att ditt företag ska uppfattas som mer autentiskt.
Vad menas med autenticitet och transparens i marknadsföring?
Autenticitet betyder i allmänhet att vara verklig och äkta, och transparens avser att vara öppen och ärlig. Detta kan i marknadsföringen ses som att man är öppen och visar publiken till exempel hur verksamheten ser ut bakom kulisserna och visar hur och var produkterna tillverkas.
Det bästa sättet att öka autenticiteten i din marknadsföring är helt enkelt att visa mer av personen eller personerna bakom verksamheten, hur saker fungerar, hur du gör dina produkter eller andra intressanta saker om ditt varumärke och din verksamhet. Ökad transparens kan implementeras på liknande sätt som autenticitet – genom att vara mer öppen och ärlig. Dagens konsumenter har blivit alltmer misstänksamma mot företag och kan lätt nosa på om något försöker döljas eller om de försöker övertalas till att bete sig på ett visst sätt (till exempel via kampanjer som säger köp detta nu, vi kommer aldrig att ha ett liknande erbjudande någonsin osv.). Detta är ännu tydligare hos yngre generationer.
Detta inlägg handlade om vad vi anser är de fem viktigaste marknadsföringstrenderna för småföretag i 2023. Lärde du dig något nytt? Vilken trend är du mest peppad på att testa?
Matilda jobbar som Digital Marketing Assistant i Nets med fokus på att anpassa innehåll för Sverige. Detta innefattar allt ifrån blogginlägg och innehåll på vår hemsida, till kommunikation med kunder och partners.
Dessa inlägg om Trendspaning
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.