5 tips för att optimera din webbutik inför julhandeln

Vi är redan en bit in i december och julhandeln på nätet började för länge sedan. Tiden innan jul är hektisk för de flesta och kanske kan du som driver webbutik se ordrarna hagla in och göra årets december till den bästa månaden någonsin. För andra är det lite tuffare och det gäller att rusta upp sig för att klara konkurrensen. Men hur skiljer du dig från mängden och ser till att kunderna väljer just din dig? Här har vi samlat fem tips för att optimera julförsäljningen i din webbutik:

DIBS_Value_Chain_Illustrations_7_RGB.png

1. Var tydlig med leveransalternativ och tidsfrister

En bra logistiklösning är viktig för alla som säljer fysiska varor på nätet. Att erbjuda konsumenten flera leveransalternativ gör det möjligt för kunden att välja det alternativ som passar dem bäst. I juletider gäller det dessutom att vara tydlig med vilket datum som är det senaste för din leverantör att leverera för att varorna ska hinna komma fram innan jul.

2. Erbjud lång returtid och goda returmöjligheter

Gör som de fysiska butikerna och erbjud förlängd returfrist så att kunderna har möjlighet att returnera eller byta sina julklappar. Oavsett hur dina returregeler ser ut är det superviktigt att du hjälper stressade julklappsköpare genom att tala om på sajten vad som gäller kring byte och retur. Nets rapport Svensk E-handel 2016 visar att en fjärdedel av konsumenterna som avbryter köp gör det på grund av otydliga villkor hos webbutiken. Ett bra tips är därför att förenkla så mycket som möjligt genom att till exempel lägga förifyllda retursedlar i paketen. Om dina kunder har handlat hos dig tidigare och haft en positiv köp- och returupplevelse skapar du bra förutsättningar för återkommande köp. 

3. Personlig kontakt med kunden

Tänk på att dina kunder har ont om tid innan jul, så att erbjuda snabb kundservice underlättar både för dig och för dina kunder. Får du samma frågor gång på gång? Lägg till en FAQ, en sektion med vanliga frågor, så att kunderna själva kan hitta svar snabbt. Utnyttja automatiska ordermail som berättar att ordern är mottagen till att skapa en relation med sina kunder. Var personlig!

Har du testat chatfunktion? Om inte är det dags att göra det – många vill kunna ställa den där enkla frågan, men orkar inte leta reda på telefonnummer. Självklart måste du göra ett avvägande om hur mycket tid och resurser du har, kanske är det rent av någonting du kan outsourcea?DIBS_Value_Chain_Illustrations_2_RGB.png

4. Tydlig produktinformation i webbutiken

Se till att du har noggranna produktbeskrivningar i din webbutik. Visa produktbilder och var tydlig med färgalternativ, storlekar och lagerstatus. Här gäller det att vara kreativ och tänk på att det inte är någon självklarhet att dina kunder har lika bra koll på dina produkter som du har. Till exempel visar rapporten Svensk E-handel 2016 att en femtedel av konsumenterna som avbrutit köp anger att anledningen var att det inte fanns tillräckligt med information om produkterna. Att ha ordentlig information om dina produkter kan därför öka chansen att dina besökare faktiskt också handlar.

5. Planera för dagarna efter jul

Efter jul brukar det finnas lite mer tid, firandet är över och många har några dagar ledigt från jobbet. Då finns det tid att surfa runt på nätet och leta efter de där julklapparna som aldrig hittade till tomtesäcken, så mellandagsrea kan vara ett alternativ som slutspurt på året och för att kickstarta 2017. Håll utkik här på bloggen nästa vecka för då tittar vi närmare på (mellandags)rea – är det till exempel värt att sänka marginalerna för att öka försäljningen kortsiktigt?


Läs mer om svenska e-handelskonsumenter i rapporten Svensk E-handel 2016. Ladda ner gratis här:

Ebba Edlund

Ebba Edlund

Jag jobbar som marknadsansvarig för betalningar på nätet på Nets. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: eedlu@nets.eu.

Följ Ebba Edlund på

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer än

Bli den första som kommenterar inlägget.