Fokusera rätt: 6 tips för smartare e-handel

Har du just kommit igång med din webbutik eller går du i tankar att starta e-handel? I så fall bör du läsa de här tipsen som kan hjälpa dig på på vägen och peka på några saker som är viktiga att tänka på för att skapa förtroende hos dina kunder:

  • Erbjud fler sätt att betala i webbutiken
  • Spara kundens uppgifter
  • Använd trygghetsmärkningar
  • Anpassa för mobilen
  • Anpassa dig till den lokala marknaden
  • Öka förtroendet med välkända varumärken

1. Erbjud fler sätt att betala

En tredjedel av dem som avbrutit ett köp har gjort det för att de inte kunde betala på det sätt de önskade. En tumregel i Sverige är att du bör erbjuda kort, faktura och betalning via internetbank.

2. Spara kundens uppgifter

Se till att kunden inte behöver fylla i onödiga uppgifter och spara uppgifterna mellan köpen. Till och med kortuppgifter går att spara hos de flesta betalningsleverantörerna och de flesta betalningslösningarna som exempelvis MasterPass sparar alla uppgifter som behövs. Många konsumenter säger att de skulle handla oftare hos webbutiker som sparar kortuppgifterna.

3. Använd märkningar som ökar tryggheten

Det finns flera trygghetsmärkningar som du kan använda i din webbutik. En del är lokala och andra täcker flera marknader. Det senaste initiativet kommer från den europeiska e-handelsorganisationen EMOTA som har lanserat en europeisk trygghetsmärkning där tolv länder deltar. Många undersökningar visar att trygghetsmärkningar ökar konsumentens förtroende för webbutiken.

4. Anpassa för mobilen

Om du ännu inte har en mobilanpassad webbsida är det hög tid att skaffa dig detta. Sannolikt är det den viktigaste åtgärden för dig – omkring hälften av våra kunder handlar via mobilen enligt vår statistik och över 40 procent har avbrutit köp för att sidan inte var mobilanpassad.

5. Anpassa dig till den lokala marknaden

Konkurrensen är knivskarp och förr eller senare är det dags att sälja till nya marknader. Var noggrann med att erbjuda lokala betalsätt, bara i Norden är det stora skillnader i betalningsbeteendet. Att vara tydlig kring villkor och att erbjuda support på lokalt språk är också viktigt för konsumenterna.

6. Öka förtroendet med välkända varumärken

Du bör också visa vilka typer av betalningar du tar emot redan på startsidan. Betalningsföretagens logotyper har hög igenkänningsgrad och inger förtroende till dina konsumenter.

New call-to-action

Patrik Müller

Patrik Müller

Jag har jobbat med betalningar inom e-handel i 15 år och har haft många olika roller under den tiden. Nu arbetar jag som e-handelsexpert på Nets. Bland annat så föreläser jag om e-handel, modererar evenemang och deltar i paneldiskussioner. Jag gör mycket omvärldsbevakning av e-handel och delar gärna av mig av mina fynd på Twitter och LinkedIn, så följ mig gärna där. Vill du höra av dig till mig med tips, åsikter eller kritik så kommentera i bloggen eller så mejlar du mig på pmull@nets.eu. Texta eller ring på 0709-370 420.

Följ Patrik Müller på

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer än

Bli den första som kommenterar inlägget.