Har du just kommit igång med din webbutik eller går du i tankar att starta e-handel? I så fall bör du läsa de här tipsen som kan hjälpa dig på på vägen och peka på några saker som är viktiga att tänka på för att skapa förtroende hos dina kunder:
En tredjedel av dem som avbrutit ett köp har gjort det för att de inte kunde betala på det sätt de önskade. En tumregel i Sverige är att du bör erbjuda kort, faktura och betalning via internetbank.
Se till att kunden inte behöver fylla i onödiga uppgifter och spara uppgifterna mellan köpen. Till och med kortuppgifter går att spara hos de flesta betalningsleverantörerna och de flesta betalningslösningarna som exempelvis MasterPass sparar alla uppgifter som behövs. Många konsumenter säger att de skulle handla oftare hos webbutiker som sparar kortuppgifterna.
Det finns flera trygghetsmärkningar som du kan använda i din webbutik. En del är lokala och andra täcker flera marknader. Det senaste initiativet kommer från den europeiska e-handelsorganisationen EMOTA som har lanserat en europeisk trygghetsmärkning där tolv länder deltar. Många undersökningar visar att trygghetsmärkningar ökar konsumentens förtroende för webbutiken.
Om du ännu inte har en mobilanpassad webbsida är det hög tid att skaffa dig detta. Sannolikt är det den viktigaste åtgärden för dig – omkring hälften av våra kunder handlar via mobilen enligt vår statistik och över 40 procent har avbrutit köp för att sidan inte var mobilanpassad.
Konkurrensen är knivskarp och förr eller senare är det dags att sälja till nya marknader. Var noggrann med att erbjuda lokala betalsätt, bara i Norden är det stora skillnader i betalningsbeteendet. Att vara tydlig kring villkor och att erbjuda support på lokalt språk är också viktigt för konsumenterna.
Du bör också visa vilka typer av betalningar du tar emot redan på startsidan. Betalningsföretagens logotyper har hög igenkänningsgrad och inger förtroende till dina konsumenter.
Jag har jobbat med betalningar inom e-handel i 15 år och har haft många olika roller under den tiden. Nu arbetar jag som e-handelsexpert på Nets. Bland annat så föreläser jag om e-handel, modererar evenemang och deltar i paneldiskussioner. Jag gör mycket omvärldsbevakning av e-handel och delar gärna av mig av mina fynd på Twitter och LinkedIn, så följ mig gärna där. Vill du höra av dig till mig med tips, åsikter eller kritik så kommentera i bloggen eller så mejlar du mig på pmull@nets.eu. Texta eller ring på 0709-370 420.
Dessa inlägg om konsumentbeteende
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.