Gör din webbshop redo för Black Friday 2022

Det är ingen nyhet att Black Friday blivit en av de största handelsdagarna i Sverige. Det har blivit allt vanligare bland både fysiska och online-butiker att delta på Black Friday. Under det senaste årtiondet har det dessutom tillkommit fler rea-relaterade perioder såsom Black Weekend och Black Week. 

2021 uppgav mer än hälften av konsumenterna (56 procent) att de definitivt eller antagligen kommer att handla under Black Friday, enligt en konsumentundersökning genomförd av Svensk Handel. Konsumenterna uppger att de främst handlar kläder och skor, följt av elektronikprodukter, skönhetsprodukter och heminredning. 

I år, 2022, infaller Black Friday den 25:e november.

En såhär hektisk dag kan det vara mindre tid över till vanliga rutiner, vilket tyvärr kan vara lockande för kriminella att utnyttja. Därför är det en bra idé att du innan Black Friday funderar över vilka tecken du bör vara uppmärksam på för att kunna upptäcka eventuellt skumt beteende.

För att hjälpa dig har vi sammanställt en lista på vad som kan vara tecken på bedrägerier i en webbshop. Detta kan du använda som en checklista så att du är redo om du skulle utsättas för bedrägeriförsök.

 

Så upptäcker du bedragare i din webshop

Det kan finnas flera tecken som kan avslöja en misstänkt order. Nedan hittar du exempel på saker som kan hjälpa dig att avslöja en eventuell bedragare: 

  • Många ordrar beställda till samma kund/kort/telefonnummer/IP-adress/e-post osv. 
  • Flera ordrar till exempelvis samma telefonnummer, men under olika namn
  • Leveransadressen och IP-adressen finns i flera olika länder.
  • Om varan beställs från utlandet: är det möjligt att köpa varan billigare där?
  • Ska varan skickas till ett annat land än det land där betalkortet utfärdades?
  • Har varor beställts som enkelt kan omvandlas till kontanter? T.ex. PC tillbehör, mobiltelefoner, klockor, smycken eller märkeskläder/väskor. 
  • Har anonym, icke-spårbar kundinformation såsom kontantkort, anonyma e-postadresser eller liknande används?
  • Innan beställningen - har det förekommit tidigare avvisade transaktionsförsök?
  • Kundinformation som skiljer sig från normen (t.ex. med specialtecken istället för å, ä, ö)


Många betalningsmoduler för webbutiker tillåter dig också att se avvisade transaktioner, och det kan vara en bra indikation på eventuellt bedrägeri. En beställning som först har avvisats på andra kort och sedan går igenom är mycket riskabel, då det är få personer som har en bunt med olika betalkort att välja emellan. 

 

Vad kan du göra med en misstänkt order?

Om en order ger upphov till dina misstankar baserat på ovanstående checklista bör du lägga den åt sidan för ytterligare inspektion. Då kan du t.ex. kontrollera:

  • Går det att hitta kundens telefonnummer online? Om du inte hittar telefonnumret kan det vara ett tecken på att ett kontantkort används. 
  • Är telefonnumret relaterat till kunden/leveransadressen? Kontrollera det angivna numret via t.ex gula sidorna eller hitta.se.
  • Är kunden registrerad på angiven adress? Kontrollera båd faktura- och leveransadress om dem skiljer sig åt.
  • Ring telefonnumret som är registrerat på adressen (inte det telefonnummer som är angivet) och dubbelchecka att personen verkligen genomfört ordern. 
  • Jämför namn, telefonnummer, adress, e-post, IP-adress mm.

Ha en fast kontrollprocedur för när du mottar misstänkta order. Utifrån ovanstående råd kan du göra en checklista så att du vet vad du ska leta efter. Kom ihåg att det är ditt företag och du bestämmer om du väljer att avbryta försäljningen. Du kan också alltid be om ytterligare dokumentation på att kunden är den de uppger sig för att vara.

Genom att följa ovanstående rekommendationer kan du förhoppningsvis identifiera och stoppa eventuella försök på bedrägerier innan du har skickat iväg beställningen - som du riskerar att aldrig få betalt för.

Vi hoppas att du får en bra och lyckad Black Friday!

 

CTA banner SE-1

Matilda Hagström

Matilda Hagström

Matilda jobbar som Digital Marketing Assistant i Nets med fokus på att anpassa innehåll för Sverige. Detta innefattar allt ifrån blogginlägg och innehåll på vår hemsida, till kommunikation med kunder och partners.

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer än

Bli den första som kommenterar inlägget.