Är du nyfiken på open banking, eller öppen bankverksamhet, men inte säker på vad det egentligen innebär eller hur det kan gynna ditt företag? Då har du kommit rätt. Det är lätt att bli överväldigad av all betalningsterminologi som finns där ute. Det här blogginlägget finns till för att hjälpa dig att navigera i open banking-världen och ge dig värdefulla insikter om denna spännande betalningstrend. Läs vidare för att lära dig mer om hur öppen bankverksamhet förändrar betalningsbranschen och hur du och ditt företag kan dra nytta av dess potential.
Open banking, öppen bankverksamhet på svenska, är en regulatorisk rörelse som tillåter kunder att dela sina finansiella data med tredjepartsleverantörer, genom implementering av API-er (Applikationsprogrammeringsgränssnitt, eller Application Programming Interfaces) som kopplar samman finansiella institutioner. Detta möjliggör i sin tur för att finansiella data kan delas på ett säkert och effektivt sätt.
Open banking sprider sig globalt och förutspås revolutionera hur betalningar görs hela världen. I Danmark gör öppna försäkringar det möjligt för konsumenter att koppla sina bilar till sin bank, sin försäkringsleverantör, bärgningsbilar och taxibilar i händelse av en olycka.[1]
Open banking är en praxis som tillåter tredjepartsleverantörer av finansiella tjänster att få tillgång till finansiell information från banker och andra finansiella institutioner, med hjälp av API-teknologi.
Open banking har stor inverkan på betalningsbranschen. Med framväxten av digital och mobil bankverksamhet kommer nya aktörer in på marknaden och traditionella aktörer försöker anpassa sig till det föränderliga landskapet. Detta har främjat konkurrens och innovation inom finansiella produkter, vilket har lett utvecklingen av ny betalningsteknik och mer användarvänliga finansiella tjänster.
Ett av de viktigaste sätten som open banking påverkar betalningsbranschen är genom att introducera nya kanaler så att tredjepartsleverantörer kan erbjuda sina tjänster direkt till kunderna. Detta inkluderar utvecklingen av ny betalningsteknik, såsom mobila plånböcker, peer-to-peer-betalningar och omedelbara betalningar, som förändrar hur kunderna betalar för varor och tjänster.
En Wallet, alltså mobil plånbok, är en app på smartphones som fungerar som en digital plånbok, där du registrerar dina betalkort. Läs mer om hur plånböcker fungerar genom att läsa vårt blogginlägg "Vad är en plånbok?"
Med omedelbara betalningar kan konsumenter skicka och ta emot pengar i realtid, dygnet runt, året om och pengarna är omedelbart tillgängliga för mottagaren. MobilePay, Vipps och Swish är alla exempel på betalningsappar som används för omedelbara betalningar.
Peer-to-peer, eller people-to-people-betalningar avser digitala betalningar mellan privatpersoner och är en form av mobilbank.
Öppen bankverksamhet har potential att gynna små och medelstora företag på flera sätt eftersom det möjliggör för att dela data med finansiella aktörer på ett säkert sätt.
För det första kan open banking-tjänster hjälpa dig att spara tid genom strömlinjeformade redovisningsprocesser.[2] Medan traditionell bokföring innebär att transaktioner registreras manuellt, gör öppna banklösningar det möjligt för ett företag att koppla sina bankkonton till sitt redovisningssystem, så att banktransaktioner automatiskt överförs till det. Detta minskar också riskerna för fel.
För det andra kan öppna banklösningar hjälpa dig att bygga bättre relationer med dina kunder, genom användning av teknik för att komma åt kunddata, såsom utgiftsvanor eller köphistorik. Denna data kan användas för att skapa mer personliga kundupplevelser och i sin tur kundlojalitet.
För det tredje, genom att låta banker och långivare få tillgång till dina finansiella data i realtid, kan öppna banktjänster hjälpa dig att få ökad tillgång till finansiering. Banker och långivare kan därmed fatta mer välgrundade beslut som kan ge dig förmånligare lånevillkor.
Sammantaget kan öppna banktjänster hjälpa ditt företag att få förbättrad ekonomisk förvaltning och få tillgång till ny betalningsteknik, som kan hjälpa dig att få ditt företag att växa och frodas i ett alltmer konkurrensutsatt klimat .
Open banking är en revolution inom betalningsbranschen som har stor inverkan på både kunder och finansiella institutioner. Genom att ge kunderna mer kontroll över sina finansiella data och fler valmöjligheter när det gäller de finansiella produkter och tjänster de använder, bidrar öppen bankverksamhet till att öka konkurrensen och driva innovation i branschen. Det leder också till ett större fokus på säkerhet och dataskydd, vilket är avgörande för att bygga förtroende och säkerställa att kunddata hanteras på ett säkert sätt.
Under det kommande decenniet kommer open banking sannolikt att integreras med allt från ’open health’ och ’open wealth’ till ’open travel’ och ’open retail’.[3] Vi är spända på att följa open bankings utveckling i framtiden.
Källor:
[1] https://insights.discoverglobalnetwork.com/customer-experience/open-banking-across-the-world
[2] https://www.investopedia.com/terms/o/open-banking.asp
[3] https://insights.discoverglobalnetwork.com/customer-experience/frequently-asked-open-banking-questions
Matilda jobbar som Digital Marketing Assistant i Nets med fokus på att anpassa innehåll för Sverige. Detta innefattar allt ifrån blogginlägg och innehåll på vår hemsida, till kommunikation med kunder och partners.
Dessa inlägg om Trendspaning
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.