Marketing-lingo för e-handlare

SoMe, SEO, CTA - Googlar du också förkortningar och ord du borde ha koll på i smyg? Vi har samlat en ordlista som hjälper dig att förstå vad din marknadsföringsbyrå, partner eller kollega pratar om egentligen.

Adwords

När du söker efter någonting på Google kan du se att det står “annons” vid några av sökresultaten. Det är annonser som är ägaren av webbutiken eller hemsidan har betalat för. Du kan sätta upp egna dina egna annonser baserade på sökord i Google Adwords. Läs om hur du kommer igång med Adwords här.

(Google) Analytics

Google Analytics är ett gratis analys- och statistikverktyg som hjälper dig att ta reda på vad dina besökare gör på din sajt. Du kan bland annat se var de kommer ifrån, vilka sidor de tittar på och hur länge de stannar.

B2B

Business to business = företag som säljer till andra företag 

B2C

Business to consumer = företag som säljer till konsumenter

Call-to-Action (CTA)

En call to action är en uppmaning till dina besökare att göra någonting - till exempel att anmäla sig till nyhetsbrev eller köpa någonting.

Content 

Content är allt innehåll du skapar. Blogginlägg, nyhetsbrev och email är exempel på content.

Content marketing

Innehållsbaserad marknadsföring som bygger på att du skapar ett sammanhang för dina produkter och ditt företag. Det kan du bland annat göra genom att tala om hur produkterna kan användas och inspirera och utbilda genom t.ex. en blogg. Content marketing används för att locka nya kunder och skapa mervärde för befintliga.

Konvertering

Konvertering innebär att dina och någon som besöker din webbutiks mål möts. Den vanligaste formen av konvertering är att en besökare köper någonting i din webbutik. Läs mer om konvertering här.

Marketing automation

Idén med marketing automation är att erbjuda personaliserade erbjudanden och innehåll till personer som förhoppningsvis kan bli kunder en dag. Till hjälp finns marketing automation-system, mjukvara som är utvecklad för att automatisera erbjudanden beroende på personens intressen och aktiviteter.

SEO

SEO står för Search Engine Optimization - sökmotoroptimering. SEO handlar om att försöka hamna så högt upp i resultatlistan på t.ex. Google som möjligt. När du får en bra placering på ett ord som många söker på och som är relevant för din webbutik ökar du chansen att kunder hittar till din butik.

SoMe

Förkortning för sociala medier.

Segmentering

Självklart vill du ha så många kunder som möjligt i din webbutik, men för att kunna rikta annonser och marknadsföring mot de grupper som det är störst chans att de kommer handla behöver du segmentera, avgränsa, din målgrupp. Du kan segmentera efter t.ex. ålder, kön, livsstil och intressen.

Är du sugen på att börja med e-handel? Läs e-boken “10 enkla steg för att komma igång med din nya webbutik” som hjälper dig reda ut var du ska starta.

Ebba Edlund

Ebba Edlund

Jag jobbar som marknadsansvarig för betalningar på nätet på Nets. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: eedlu@nets.eu.

Följ Ebba Edlund på

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer än

Bli den första som kommenterar inlägget.