Den mobila e-handeln har för första gången gått över hälften – nu har 51% av svenskarna handlat på nätet via smartphone eller surfplatta. Att allt fler handlar via mobilen ställer högre och högre krav på din webbutik. Det är inte längre bara de unga som använder mobiltelefon för att handla – även de äldre har har hoppat på tåget. 2016 såg vi den allra största ökningen av mobil e-handel i åldrarna 55-66 år – hela 17 procentenheter fler än året innan, även om det fortfarande är i de yngre åldrarna användningen är högst.
Andel som e-handlat med mobil eller surfplatta
Och om inte webbutiken inte fungerar väl för olika skärmstorlekar riskerar du att tappa omsättning. Över hälften uppger att de handlar via mobilen eftersom det var den som var närmast när de ville handla. Samtidigt är det hela 41 procent som har avbrutit köp eftersom sajten de ville handla på inte var mobilanpassad.
Ytterligare ett exempel på hur de mobila konsumenterna vill shoppa så friktionsfritt som möjligt är att 52 procent vill slippa lägga in sitt kortnummer när de handlar - en fjärdedel skulle till och med handla mer om de inte behövde skriva in sina kortuppgifter. Det visar hur viktigt det är att göra det enkelt för kunden att handla precis när de har lust - och det måste gå smidigt att genomföra köpet.
Så många har avbrutit ett köp eftersom sajten inte var anpassad för smartphone. 2015 till vänster och 2016 till höger.
När det gäller betalningar har mönstret för både vilka betalsätt som används och föredras av flest sett liknande ut de senaste åren. Det sätt som är mest populärt för att betala via mobilen är kort, som föredras av 40 procent. Faktura och direktbetalning via internetbanken föredras av runt 20 procent.
Samtidigt ser vi allt fler betalsätt som är utvecklade med mobilen i fokus. Att Swish har slagit igenom är det ingen tvekan om – med en 96 procentig varumärkeskännedom har de etablerat sin plats på marknaden. Och med Swish Handel åter igång är det en spännande utveckling vi har framför oss.
Sammanfattningsvis är enkelhet är A och O när det gäller mobil e-handel – är inte sajten mobilanpassad eller om det är för krångligt att slutföra köpet finns det stor risk att konsumenten avbryter.
Läs vår intervju med CBB Mobil - ett riktigt proffs på mobil e-handel.
Jag jobbar som marknadsansvarig för betalningar på nätet på Nets. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: eedlu@nets.eu.
Dessa inlägg om mobil e-handel
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (1)
Kommentarer (1)