För en tid sedan hade vi förmånen att ha Mercedes Karacsony från E37 på frukostseminarium hos oss på kontoret i Stockholm. Mercedes och E37 har lång erfarenhet av att hjälpa e-handlare med e-handelssystem, design, strategiska frågor och digital marknadsföring. Med den bakgrunden presenterade hon 6 tips för att sälja mer på nätet och eftersom det blev så uppskattat frågade jag om vi kunde få dela här på bloggen också – så här är kommer Mercedes tips:
Föreställ dig att du besöker din webbutik för första gången och se om du kan svara på följande fyra frågor:
Om inte grunden är på plats blir det svårt att behålla konsumenternas uppmärksamhet och få dem att stanna i butiken. Tänk på att det bör vara tydligt var konsumenterna har hamnat när de kommer in på din sajt – visa din logga tydligt, tala om att det är en webbutik genom en väl synlig ”till kassan”-knapp och se till att det framgår vilken typ av produkter du säljer.
Medierna rapporterar flitigt om bedrägerier på nätet, så därför är det viktigt att tala om att din webbutik går att lita på. Använd gärna trygghetsmärkningar som Trygg E-handel eller Certifierad E-handel som många känner igen.
Gör det enkelt för kunderna och se till så att de kan söka efter både specifika produkter och produktkategorier. Att ha både sökruta och färdiga kategoriseringar ger en snabb överblick så att besökarna snabbt hittar vad de söker.
Kom ihåg att lyfta fram vad du gör bra så att det syns direkt när man kommer in på sajten. Om du jobbar med prisgaranti, fri frakt eller lång returtid gäller det att dina potentiella kunder kan se det omedelbart så att de förstår vilka fördelar som finns med att handla hos just dig.
I en webbutik gör kunden det mesta av jobbet själv, vilket är ju är en av de största fördelarna jämfört med fysisk butik, men det betyder också att du måste kompensera för att det inte finns någon tålmodig butikspersonal som hjälper kunden att hitta rätt och svarar på frågor.
Lämna inte kunden ensam i sitt letande efter den perfekta produkten. Även här är sökfunktionen viktig och hjälp kunden genom möjlighet att filtrera sin sökning för att få mer relevanta träffar. Ytterligare en sökhjälp kan vara ”autocomplete”, i sökruta, att föreslå sökord med tillhörande bild och eventuellt pris, utifrån de första bokstäverna.
När jag e-handlar använder jag ofta chattfunktionen om det finns. Det gör att jag kan få svar direkt och sparar tid genom att slippa leta själv. Och när jag får det svar jag önskar handlar jag.
Produktrekommendationer är ett riktigt bra sätt att få igång merförsäljningen och Mercedes har exempel från butiker som ökat antal artiklar per köp med 25% genom att automatiska rekommendationer - ett bra sätt att sälja mer till varje kund helt enkelt.
Nu har fler än hälften, 51 procent, e-handlat via mobilen enligt Svensk E-handel 2016 så frågan är om du har råd att inte ha en mobilanpassad sajt. När du ska mobilanpassa finns det framförallt två varianter att välja på – adaptiv och responsiv. Enkelt sagt anpassar sig en responsiv sajt efter olika skärmstorlekar med exakt samma innehåll, medan en adaptiv sajt är speciellt anpassad efter fasta skärmstorlekar, vilket även innebär att det går att välja att visa olika innehåll beroende på vilken enhet kunden använder. Vilken som är bäst är en smaksak, men ett tips är att prova att surfa på andra webbutiker via mobilen för att se vad du tror skulle fungera bäst för dig.
Låt kunderna hjälpa dig med att skapa innehåll genom att uppmana dem att tagga sina inköp i på sociala medier genom #hashtags. #Bubbleroomstyle är ett bra exempel och där konverteringen är betydligt högre på kundgenererat innehåll jämfört med endast eget innehåll. Att låta kunderna recensera produkter kan också vara värt att fundera på eftersom konsumenter tenderar att lita på varandras omdömen.
Lättare sagt en gjort kanske, men glöm inte bort att alltid svara på kundernas frågor och försök hålla en så hög nivå på kundservice som möjligt. Återkommande kunder är värdefulla, så belöna gärna dem som handlar regelbundet och vårda relationen till de kunder du har genom att skicka nyhetsbrev med relevant innehåll baserat på vad de köpt tidigare.
Erbjud en avskalad kassa utan störningsmoment som eventuellt kan få kunden att börja vela och avbryta köpet. Det enda extra som bör visas i kassan är de styrkor man har, exempelvis snabbleverans, fri frakt och hämta i butik. Kunden ska helt enkelt känna sig säker.
Jag jobbar som marknadsansvarig för betalningar på nätet på Nets. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: eedlu@nets.eu.
Dessa inlägg om mobil e-handel
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.