Så marknadsför du din e-handel utan kostnader

Har du en bra idé och kanske redan gjort en budget och en affärsplan? Har du svårt att hitta pengarna till att marknadsföra din webshop och dina produkter? Här går vi igenom olika saker att tänka på när du marknadsför din webshop.

De flesta är på det klara med att marknadsföring är nödvändigt för att få kunder till butiken, men med en tight budget kan det verka omöjligt. Det är fullt normalt, och lyckligtvis finns det några olika lösningar för dig som gärna vill arbeta aktivt med marknadsföring, men behöver hålla kostnaderna nere.

1. Håll koll på din hemsida

Först och främst – se till att webshopens site är optimerad! Det ska vara tydligt för dina kunder vad du erbjuder, och det ska vara enkelt att göra ett köp. Om din hemsida inte är tydlig, eller kassan är krånglig riskerar du att dina kunder lämnar den igen med en gång. Men bara trafik till din hemsida bidrar dessvärre inte till din omsättning, och därför är det viktigt att dina besökare slutligen konverterar och blir till kunder. En ytterst viktig faktor idag när allt fler konsumenter handlar med mobilen istället för desktop är att din webshop är responsiv.

 2. SEO-optimera dina sidor

Sökmotoroptimering, också känt som SEO, gör att dina kunder kan hitta din webshop när de söker på t.ex. Google. När du sökoptimerar din hemsida är det viktigt att du optimerar den med rätt ord. Ta reda på vad dina kunder söker efter, och försök att anpassa dina texter på siten därefter. Google värderar också dina sidor, så det är viktigt att sidan är relevant för sökorden och att dina texter ger mening. Utöver att se över dina texter, är det viktigt att ha koll på teknisk SEO och fylla i t.ex. ”Meta Tags” och ”Meta Descriptions” för ett ännu bättre resultat.  

3. Använd sociala medier aktivt

Sociala medier som t.ex. Facebook, Instagram och Twitter kan vara guld värt när din marknadsbudget inte är den största. Här kan du dela inlägg i flera kanaler, och ännu viktigare, få dina följare att interagera med dina inlägg. Engagerar du dina följare, kan du nå ut till ännu fler människor som finns i deras nätverk. Tänk över vilka sociala medier din målgrupp använder, och fokusera på dem. Är du en B2B-verksamhet, är det kanske LinkedIn och Twitter som är mest lämpligt, medan Facebook och Instagram är främst B2C-orienterade.

4. Skapa innehåll som genererar värde

Content marketing har på senare tid blivit lite av ett buzzword. Detta är dock ingen slump, då bra content kan betyda mycket för din trafik, och i slutändan din omsättning. Content marketing går i all enkelhet ut på att skapa värdefullt innehåll för din målgrupp. Det är alltså inte traditionell reklam för dina produkter, utan kan vara t.ex. blogginlägg, videos, e-böcker etc, som berör ämnet relaterade till en specifik marknad. Har du en webshop som säljer mode, kan det exempelvis vara en blogg som avhandlar trender, färgkombinationer eller något annat som din målgrupp är intresserade av och vill veta mer om. Bra content kan också ge dig extra poäng på SEO-kontot, och ger dig en konkurrensmässig fördel.

5. Sharing is caring

Att bli positivt omnämnd av andra är guld värt. Har du många nöjda kunder som gärna vill dela deras upplevelse med sitt nätverk, är det något av det värdefullaste du kan uppnå. Konsumenter litar nämligen mer på rekommendationer från bekanta än reklam och annan marknadsföring. Kan du få dina följare att dela ditt innehåll med deras nätverk, kan du nå ut till många nya personer, och på så sätt åka antalet av nya potentiella kunder. Du kan också dela dina kunders kreativa eller positiva inlägg om ditt företag eller produkter i dina kanaler som kan inspirera dina andra kunder. 

 

Går du i tankarna om att starta en e-handel men inte kommit igång ännu? Läs vår e-bok som hjälper dig på vägen i 10 enkla steg!

New call-to-action

Amanda Ring

Amanda Ring

Amanda jobbade tidigare som marknadsassistent på DIBS (numera Nets) vid sidan om sina studier och har därefter jobbat inom e-handel och digital marknadsföring.

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer än

Bli den första som kommenterar inlägget.