Sökmotoroptimering (SEO) har varit ett viktigt verktyg de senaste åren för företag som vill öka sin synlighet i sökmotorerna. Sökmotorer som Google låter algoritmer avgöra vilka webbplatser som ska hamna högst upp på deras Search Engine Results Pages (SERP). Ju SEO-vänligare webbplatsen är, desto högre upp på rankningslistorna hamnar sidan. Och då hittar potentiella kunder de produkter och tjänster du säljer smidigare. Men Googles och andra sökmotorers algoritmer ändras ständigt. Det dyker upp nya SEO-trender varje år. Trenderna är smarta och rättar sig efter om du vill maximera webbplatsens synlighet. Vilka är SEO-tipsen 2021? Det ska vi ta en närmare titt på!
Ett av de viktigaste SEO-tipsen 2021 är att verkligen ge webbplatsen läsvärt och användarvänligt innehåll. Meningarna ska t.ex. helst inte ha mer än 20 ord. Men det är bara en rekommendation. Har alla meningar mindre än 20 ord, så tappar texten snabbt flyt. Men det är ändå bra att undvika många, långa meningar så att texten inte blir så tungläst. Googles SEO-algoritmer prioriterar lättbegripligt webbplatsinnehåll. Så webbplatser med många krångliga och långa meningar blir ofta nedprioriterade på Googles SERP. Det är också bra att tänka på webbplatsens struktur. Tydlig struktur med korta stycken och rubriker är bra för SEO-vänligheten. Lägg gärna in nyckelord i H2- och H3-rubrikerna över styckena. Optimalt sett ska styckena inte ha mer än 2-3 rader.
Google har i många år prioriterat mobilvänliga webbplatser och 2021 är inte annorlunda. Detsamma gäller för andra sökmotorer som t.ex. Bing. Syftet är att ge potentiella kunder en bra användarupplevelse (UX).
Många söker idag med mobilen i sökmotorerna. Så mobilvänliga webbplatser blir prioriterade på SERP för mobilanvändare eftersom de ger bättre läsbarhet. Mobilvänliga sidor kommer även rankas högre på dator.
Mobilvänliga sidor bygger ofta på HTML5 eller liknande som anpassar sig automatiskt till skärmen. Webbsidor som inte är mobilvänliga blir svårnavigerade på mobil.
Har du t.ex. en onlinebutik, så är det avgörande att webbplatsen är mobilanpassad. Är sidan inte mobilvänlig, så kan du tappa många potentiella kunder.
Mobilvänliga webbplatser handlar om mer än bara anpassning till skärmstorleken. Mobilskärmar är oftast mycket mindre än stationära eller bärbara skärmar, så det är krävande att läsa långa texter. Här vill vi återigen lyfta fram användningen av korta stycken. Dessutom bör du använda punktlistor, korta underrubriker och matchande typsnitt. Lägger du upp många, långa texter på en och samma sida, så kan det vara smart att bara visa textsammandrag. Det ger användaren textöversikt på små mobilskärmar. Det går sedan att klicka in sig i texten för att läsa mer.
Sökmotorer som Google är också måna om att ge användarna snabba och smidiga sökningar. Undersökningar uppskattar att så många som 55% av användarna gör röstsökningar då och då. Om webbplatsen ska komma upp när användarna gör röstsökningar, så måste du bland annat lägga in specifika sökord. Tänk på att "muntliga" sökord ofta skiljer sig från skriftliga. Det är också bra att använda long-tail sökord. Skrivna sökningar på Google använder ofta short-tail-sökord. Röstsökningar använder ofta längre meningar och frågor. Det kan alltså vara smart att ha frågor i rubrikerna på webbplatsen. Ha gärna en FAQ som svarar på vanliga frågor.
2021 bör du även tänka över längden på delat innehåll. Längd är här antalet ord – t.ex. i blogginlägg eller kategoritexter. Lyckad sökmotoroptimering kan ibland kräva texter på 3 000 ord eller mer. Undersökningar visar att sådana sidor genererar upp till fyra gånger så mycket trafik som kortare texter på ca 1 000 ord. Ska du lägga ut långa texter på 3 000 ord är det jätteviktigt att tänka på textstrukturen. Använd stycken med H2- eller H3-rubriker ofta – gärna med relevanta nyckelord.
Sökmotoroptimering kan vara omfattande, men med några ganska enkla knep kan du göra webbplatsen synligare på nätet. 2021 är det väldigt viktigt att tänka på läsbarhet och mobilvänlighet. Du bör även ta höjd för att röstsökning blir allt populärare och helst lägga in FAQ och long-tail sökord. Annars är trovärdigt kvalitetsinnehåll och textlängd avgörande för webbplatsens synlighet. Kort sagt är bra texter nyckeln till lyckad SEO.
Lycka till!
Läs mer om SEO i artikeln: En snabbguide i SEO
Mathias jobbar som verksamhetschef i eget bolag som hjälper både privatpersoner och företag med innehållsproduktion.
Dessa inlägg om SEO
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.