I takt med att sökmotorernas algoritmer ständigt uppdateras ställs det höga krav på SEO-arbetet. Här går Martin Sundberg från SEO-byrån Viseo, igenom fem SEO-trender som han tror kommer att prägla 2021.
Google kom i fjol med ett nytt initiativ, Core Web Vitals, vars syfte är att vägleda vilka mätetal som är viktiga att fokusera på ur ett användarvänligt perspektiv. Desto mer användarvänlig din sajt är enligt Core Web Vitals tre mätetal, desto bättre ranking kommer du att få.
I korta drag kommer din sajt belönas om du har kort laddtid på din sidas viktigaste innehåll och om det går fort att interagera med din sajts funktioner (t.ex knappar). Den tredje punkten handlar om att ha så lite oväntade förändringar på din sidas layout som möjligt, vilket ska minska läsarens benägenhet att göra feltryck.
Visste du att 50% av alla sökningar på Google resulterar i noll klick? Du har säkert varit med om det själv om du tänker efter om du sökt på till exempel “Träningstips för knä” och vips får du upp ett “utvalt utdrag” från en sajt som faktiskt ger dig svar på frågan utan att du behöver klicka in.
Med allt hårdare konkurrens på Google gäller det därför att verkligen ha koll på sina sökord.
Förr i tiden kunde man ranka på sökmotorerna genom att trycka in så många sökord som möjligt på sin aktuella sajt. Över åren har Googles algoritmer förändrats och för att skapa en bättre upplevelse för användaren blir kvalitet och relevans allt viktigare ranking-faktorer.
Google har därför tagit fram sitt nya koncept E.A.T som står för expertise, authoritativeness och thrustworthiness för att vi ska få en bild av vilka sidor man kommer belöna med högre ranking.
Tänk därför på att alltid erbjuda innehåll som kan klassas inom någon av termerna.
När du googlat, särskilt om du googlar en fråga, har du säkert lagt märke till resultaten som du hittar i en box högst upp som ofta ger dig svar direkt i form av en lista eller en kort faktabaserad text.
Sökresultaten som hamnar i rutan kallas “featured snippets” och har funnits på Google sedan 2017. Idag har marknadsförare ställt in siktet allt skarpare på att nå de attraktiva placeringarna och för att ge dig in i kampen behöver du börja skriva featured snippet-anpassat. Skriv listor, att göra-guider, fråga-svar och informativt kring dina sökord och vad din målgrupp söker efter så ökar du chansen att bli utvald.
I takt med att allt fler surfar via sina telefoner ökar också kraven på mobilanpassade hemsidor. Att se till så att din sajt är anpassad för att scrolla och swipea kommer att bli avgörande rankingfaktorer 2021.
Desto bättre din sajt fungerar på mobilen – desto bättre ranking kommer du få på Google.
Läs mer om SEO i artikeln: En snabbguide i SEO
Martin Sundberg är marknadsansvarig på SEO-byrån Viseo och hjälper företag att öka sin försäljning genom sökmotoroptimering, sökmotormarknadsföring och konverteringsoptimering.
Dessa inlägg om SEO
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.