Coronavirusets påverkan på handeln på nätet och i butik

I veckan bjöd e-handelsexpert Patrik Müller in Jonas Arnberg från HUI Research för att diskutera vilka effekter Coronaviruset har på handeln på kort och lång sikt. Den här artikeln summerar några av de trenderna som berördes. Här kan du se en inspelad version av hela webinaret.

Hur stora kommer Coronavirusets effekter bli på handeln på nätet och i butik?

Det går förstås inte att svara på i det här läget, men Jonas menar att indikationerna just nu är oroväckande.

”De länder som blivit hårdast drabbade av viruset är också dem som är i sämst ekonomiskt skick. I den mån det här viruset går över till en lågkonjunktur kan det bli ganska tufft i Europa” säger Jonas apropå att länder som är hårt drabbade av Coronaviruset, som Italien, också har hög statsskuld.

I och med att vi lever i en värld där vi handlar kors och tvärs av varandra påverkas också vi när andra länder går in i lågkonjunktur.

Är vi på väg in i en lågkonjunktur?

Ja, åtminstone på kort sikt, säger Jonas. Däremot är det svårt att säga hur långvarig den kommer bli. Många företag kämpade med låga vinstmarginaler redan innan viruset bröt ut och då är det svårt att klara sig när efterfrågan minskar, även om det handlar om en kort period.

Hur påverkas handeln?

Tre generella trender som funnits sedan några år tillbaka accelereras nu:

  1. E-handeln växer kraftigt. Konsumenterna blir mer vana att handla från butiker i hela världen. Det gynnar konsumenterna som kan hitta bra priser på sina varor, men skapar också en hård konkurrens för handlarna. Att vi nu går in i en lågkonjunktur driver på transformationen från offline till online.

  2. Den fysiska budgethandeln växer med aktörer som till exempel Rusta och Dollarstore.

  3. Konsumenter är beredda att betala mer för sådant de verkligen bryr sig om. Det finns en tydlig trend mot att konsumenter lägger mycket tid på sina specialintressen och letar efter varumärken som uppfyller just deras krav. Ofta vänder man sig direkt till leverantören istället för att gå via en mellanhand.

Effekten av dessa tre tendenser blir att mellanaktörer utmanas. När konsumenterna söker budgetvaror förväntar de sig inte någon särskild service, utan väljer gärna outletbutiker. Aktörer som säljer varor i mellansegment har ofta byggt upp en struktur som bygger på kunnig personal och bra service, vilket kan bli kostsamt när efterfrågan viker. Leverantörer börjar i större utsträckning sälja direkt till slutkund eftersom det hjälper dem att kontrollera prissättning och hålla uppe marginaler.

Vilka gynnas av situationen vi befinner oss i?

Nets egna data visar att E-handeln går bra inom vissa sektorer, säger Patrik. Mat på nätet och apoteksvaror är två tydliga exempel på segment som går bra just nu, fyller Jonas i.

När vi kommer tillbaka till en mer normal tillvaro kan vi förvänta oss att konsumenternas beteende kommer ha ändrats permanent. I Kina kunde man till exempel se att äldre började handla mat på nätet under SARS-utbrottet, en vana som höll i sig även efteråt. Liknande tendenser kan vi se nu när äldre hittar till nätet för att köpa apoteksprodukter när de inte har samma möjligheter att gå ut för att handla. Det driver på digitaliseringen.

Den lokala handeln kan också få en boost när konsumenter kanske väljer bort shoppingcentrum till förmån för lokala alternativ.

När vi närmar oss sommaren kan man även tänka sig att produkter till hemmet kommer gå bra när vi spenderar vår hemester. Att grilla, bygga altan eller kanske passa på att fräscha upp vardagsrummet kan vara sådant som ger bygghandeln en ökning. Samtidigt spenderar vi mycket tid utomhus just nu, vilket också kan ge ett ökat behov för sport- och fritidsprodukter.

Hur kommer intresset för hållbarhet påverkas?

Just nu minskar fokuset på hållbarhet eftersom Coronaviruset tar upp det största utrymmet. I ett längre perspektiv däremot kan man tänka sig att intresset kommer öka ännu mer än tidigare. Efter finanskrisen 2008 var det till exempel en hel del som började ifrågasätta konsumtionssamhället när man såg hur snabbt ekonomin rasade.

Se hela webinaret med Jonas och Patrik här.

Ebba Edlund

Ebba Edlund

Jag jobbar som marknadsansvarig för betalningar på nätet på Nets. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: eedlu@nets.eu.

Följ Ebba Edlund på

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer än

Bli den första som kommenterar inlägget.