Nordiskt konsumentbeteende förändras ständigt. Netse-handelsexpert Patrik Müller ger en inblick i dagens såväl som framtidens konsumenttrender.
Människor är lata och rädda. Det låter tungsint och högtravande, men i själva verket förklarar det intressanta aspekter av konsumenternas beteende. Bekvämlighet är den främsta anledningen till att vi handlar på nätet och vi ställer därför höga krav på att e-handeln ska gå lätt och snabbt. Om konsumenterna möter för många hinder under köpprocessen avbryter de helt enkelt sitt köp. Det ögonblick när konsumenterna har lust och är redo att köpa är både kort och flyktigt. Samtidigt tycker vi bäst om det vi känner till och har provat förut. Det förklarar också varför konsumenter trots allt har tagit några år på sig för att anamma mobil e-handel. Nu – efter många år med smartphones – har shopping via mobilen blivit välkänt och tryggt.
Det är inte bara mobilen som har förändrat konsumenternas beteende under de senaste åren. Sociala medier har också påverkat de nordiska konsumenterna. En tydlig trend är att konsumenterna vill köpa sina varor direkt från varumärken och inte via återförsäljare. Konsumenterna vill ha direktkontakt med varumärket, och det råder inget tvivel om att det är sociala medier som har möjliggjort och lett till den nära kontakten mellan konsument och varumärke. När vi köper en produkt vill vi att hela paketet säger Acne, Fjällräven eller Sandqvist. Vi vill ha historien om produkten och varumärket. Det är en utveckling som i stor utsträckning utmanar återförsäljarna.
Om vi vänder blicken mot framtidens konsumenter, har vi mycket att vänta oss. Nordiska konsumenter kommer snart att presenteras för en ny aktör på e-handelsmarknaden: Den amerikanska mastodonten Amazon. I USA innehar Amazon 44 procent av all e-handel, medan det i Tyskland är imponerande 46 procent. Under de närmaste åren kommer Amazon också att sätta sin prägel på den nordiska marknaden, och konkurrensen kommer naturligtvis att bli tuff för de nordiska webbutikerna. Men Amazons inträde i Norden är inte nödvändigtvis något negativt. Tvärtom. I andra länder har vi sett att Amazon gör att e-handeln accelererar dramatiskt, helt enkelt eftersom de är närvarande, och eftersom de gör det enklare att handla på nätet. Samtidigt kan nordiska konsumenter se fram emot snabbare leverans, lägre priser och ett enormt produktutbud. Det finns knappast något du inte kan köpa på Amazon.
De mest populära webbplatserna för svenskar som handlar i utländska nätbutiker.
Även konsumenternas sätt att handla på kommer att ändra sig under de närmaste åren. Redan nu finns det olika lösningar med artificiell intelligens. Ett exempel är chatbotar, där konsumenterna kan skriva till en robot och få hjälp med att beställa eller returnera en vara. Ett annat exempel är bildigenkänning, där konsumenterna kan ta en bild av en fysisk vara som de vill köpa, och tjänsten letar då på nätet efter exakt samma eller liknande varor. Den typen av fantastiska tekniska genombrott kommer ännu fler företag att ta till sig i framtiden. I USA ser vi till exempel att konsumenterna börjar använda röststyrning när de handlar på nätet. Det kommer att ta tid för nordiska konsumenter att känna sig trygga med tekniken, men röststyrning är utan tvekan nästa stora milstolpe inom onlineshopping.
Den här artikeln publicerades första gången i rapporten Svensk E-handel 2018. Ladda ner rapporten för att läsa mer om e-handelns utveckling i Sverige och Norden.
Jag har jobbat med betalningar inom e-handel i 15 år och har haft många olika roller under den tiden. Nu arbetar jag som e-handelsexpert på Nets. Bland annat så föreläser jag om e-handel, modererar evenemang och deltar i paneldiskussioner. Jag gör mycket omvärldsbevakning av e-handel och delar gärna av mig av mina fynd på Twitter och LinkedIn, så följ mig gärna där. Vill du höra av dig till mig med tips, åsikter eller kritik så kommentera i bloggen eller så mejlar du mig på pmull@nets.eu. Texta eller ring på 0709-370 420.
Dessa inlägg om Svensk e-handel
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.