Att ta sin nätbutik ut i Europa har aldrig varit enklare. Men innan du siktar in dig på nya och spännande marknader är det några viktiga saker du behöver fundera över. Om du bara litar på din magkänsla kan det nämligen stå dig dyrt.
Näthandeln ökar, och för svenska företag är det allt mindre som står i vägen för att lyckas med att nå fram till köpvilliga konsumenter även utanför Sveriges gränser. Men det finns några fällor som är lätta att gå i när du ska satsa utomlands. Följ våra tips och undvik de största fallgroparna!
Ett av de viktigaste besluten du står inför är att välja vilken marknad du ska satsa på – och det största felet många gör är att basera det här valet på magkänsla. Enligt konsultföretaget MakesYouLocal väljer nästan hälften av alla svenska butiker Norge för att ta sitt första steg utomlands. Det kan verka logiskt eftersom de båda länderna är relativt lika, men det betyder inte att det är det bästa valet. Sverige är till exempel med i EU, medan Norge inte är det – det betyder att olika regelverk gäller. Det är också lätt att tänka att man ska tjäna mycket och säkra sig en liten del på en stor marknad, som till exempel Tyskland, men det är det heller ingen garanti för.
Det handlar om att leta efter var du har bäst förutsättningar för att lyckas. Innan du bestämmer dig för vilken marknad rekommenderar Henrik Hansen, cross-border specialist i MakesYouLocal, att du kartlägger fyra viktiga saker.
Efter att du undersökt marknaden och räknat på kostnader kan det hända att Tyskland inte visar sig vara så lönsamt ändå. Kanske är marknaden för dina produkter full, frakt- och returer blir allt för kostsamma eller så är priset för marknadsföring alldeles för högt.
Undersök därför flera olika platser: i till exempel Finland har många sett att de har få konkurrenter, medan Baltikum ofta förbises eftersom det är en liten marknad med många olika språk. En liten marknad innebär dock att det vanligtvis är färre att konkurrera med och att det då kan bli billigare att köpa trafik och synlighet där. Ofta kan det vara en bra idé att titta i en helt annan riktning än alla andra, men det enda sättet att verkligen ta reda på vad som faktiskt är det smartaste valet är att göra din egen efterforskning.
När du har bestämt dig för en marknad måste du ta reda på hur du ska sälja dina produkter på den nya marknaden. För att hitta de bästa försäljningskanalerna rekommenderar MakesYouLocal att du utgår från dina efterforskningar av den nya marknaden:
Hur handlar de nya kunderna idag? Söker de flesta upp dina, och liknande produkter, på en marknadsplats som Amazon eller Zalando bör det bli en av strategin att marknadsföra dina produkter där.
Se vad som gör dina fyra-fem största konkurrenter framgångsrika, och vad du kan göra bättre. Här är det viktigt att tänka att du inte bara ska kopiera dem.
Använd den data du har från din hem-marknad: Vilken kanal genererar mest trafik och var säljer du flest produkter? Egen webbutik, marknadsplatser, andra återförsäljare eller Instagram-erbjudanden?
Om du går in på den europeiska marknaden bör du överväga att ha en marknadsplats som ett komplement till din lokala nätbutik. Även om Amazon dominerar totalt sett betyder det inte att alla produktgrupper är bäst lämpade där. Det finns många bra alternativ för olika produkttyper, som till exempel Zalando, Fruugo, Asos, Fartech och Carrefour till exempel.
När du har bestämt dig för marknad, försäljningskanaler och marknadsplatser är det klokt att överväga vilka betalningsalternativ du ska erbjuda och vem som ska ta hand om dessa. Nets lösningar för onlinebetalning har många möjligheter eftersom du enkelt kan hantera betalningar i flera olika valutor och samtidigt ha en fullständig översikt över ordrar på olika marknader - med en och samma butikslayout.
Därefter börjar arbetet med att översätta kategori- och produkttexter, få en översikt över lokala regelverk och ta fram inköpsvillkoren, få på plats distributörer, kundtjänstlösningar och säkerställa ett bra flöde mellan lager och backoffice. Innan lansering är det också bra att koppla på spårningsverktyg som kan hjälpa dig att testa och analysera vad som fungerar och inte fungerar direkt. Det gör att du slipper slösa pengar på kampanjer som inte ger resultat.
När allt är implementerat och klart för lansering är det viktigt att testa allt ordentligt. Fungerar betalningslösningen, logistiken och spårningen? Är flödet mellan processerna bra? Be gärna någon med lokal kunskap att testa alla dessa delar.
Om du behöver fler tips eller hjälp med betalningslösningar som stöder olika valutor och lokala betalningsalternativ, kontakta oss bara - vi pratar gärna!
Jag har jobbat med betalningar inom e-handel i 15 år och har haft många olika roller under den tiden. Nu arbetar jag som e-handelsexpert på Nets. Bland annat så föreläser jag om e-handel, modererar evenemang och deltar i paneldiskussioner. Jag gör mycket omvärldsbevakning av e-handel och delar gärna av mig av mina fynd på Twitter och LinkedIn, så följ mig gärna där. Vill du höra av dig till mig med tips, åsikter eller kritik så kommentera i bloggen eller så mejlar du mig på pmull@nets.eu. Texta eller ring på 0709-370 420.
Dessa inlägg om Sälja utomlands
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.