Mobilshopping blir allt mer populärt och försäljningen av varor och tjänster via appar är big business numera. Men vad krävs egentligen för att lyckas? Hur höjer du konverteringsfrekvensen? Ofta hittar du svaret i kassan.
Om du driver en mobilapp har du förmodligen upplevt följande scenario (lite för) många gånger: Kunden fyller sin varukorg, går glatt vidare till kassan – och hoppar sedan av och försvinner. Vad gick fel? Vart tog kunden vägen? Upplevelsen kan vara förvirrande, men förklaringen är oftast enkel: Troligtvis är betalningslösningen i din app inte sömlös nog och då blir kunderna otåliga. Så vad kan du göra åt det? Här är våra bästa tips.
För att höja konverteringsgraden i din app måste du först av allt lära känna dina kunder bättre. Ta reda på hur de föredrar att betala och vilka metoder de känner sig trygga med – och utforma betalningsprocessen därefter. Bara här i Norden finns det stora skillnader när det gäller betalningspreferenser: Svenskar, norrmän och danskar föredrar att betala med kort medan finländarna hellre betalar via internetbank. Samtidigt ser vi tydligt att mobila betallösningar – som Swish, Vipps och MobilePay – blir allt populärare i alla de nordiska länderna i appar, ibland även poulärare än kort!
Så om du vill sälja mer bör du alltså börja med att kartlägga dina kunders preferenser och vanor och se till att betalningsprocessen motsvarar deras förväntningar.
Snabb och enkel registrering av kortuppgifter visar sig vara avgörande för om en kund slutför köpet eller inte. En av de främsta anledningarna till att en kund avbryter ett köp är just för att processen inte var tillräckligt effektiv eller smidig. Med hjälp av till exempel en kortskanner behöver dina kunder inte själva ange sina kortuppgifter och sparar mycket tid.
Men var också uppmärksam på följande fallgrop: Om kundens kreditkort har en speciell design (till exempel att kortnumret är uppdelat) kommer skannern inte att kunna läsa det. Därför är det viktigt att du även erbjuder manuell registrering.
En sak kunderna gillar ännu mer än snabb registrering är ingen registrering alls. Lösningar som kommer ihåg användar- och betalningsuppgifter från en gång till en annan, till exempel Apple Pay och Nets Easy, är mycket populära.
Sådana lösningar, där kunderna ofta kan betala med en enda knapptryckning, är kanske de allra snabbaste betalningsformerna som inte heller äventyrar kundernas säkerhet. Många använder fortfarande inte de här betalningsmetoderna, men vi ser tydligt att populariteten har ökat – och att den fortsätter att öka.
En sömlös betalningsprocess handlar om flera saker – bland annat automatisk navigering mellan olika appar, eller så kallad automatisk appväxling. Om dina kunder måste beställa i en app, betala i en annan och bekräfta i en tredje, ökar risken att de faller bort.
Design är också viktigt för att ge kunderna känslan av en sömlös köpupplevelse. Se till att behålla företagets visuella profil under hela processen, så att kunderna hela tiden känner igen sig och känner sig trygga med vem de handlar hos.
För att en betalningsprocess ska uppfattas som sömlös måste den också vara enkel. När du vet att dina kunder handlar på mobilen och därför bara har en fri hand, bör du också erbjuda betalningsmetoder som kan genomföras med, ja, en hand – som Swish, Vipps eller MobilePay.
Det kan låta självklart, men ändå finns det förvånansvärt många som förlorar kunder helt enkelt på grund av förvirring i kassan. Ett typiskt exempel är att fel tangentbord visas. Om du som kund ska ange ditt kortnummer men får ett tangentbord med enbart bokstäver är det inte konstigt om du tackar för dig och går vidare till en annan webbutik.
Se också till att du inte förvirrar dina kunder genom att erbjuda för många betalningsalternativ – glöm kvantitet och fokusera i stället på kvalitet. Med andra ord, se till att du vet vilka betalningsmetoder de som handlar hos dig föredrar (vilket tar oss tillbaka till den första punkten om att känna sina kunder).
Behöver du hjälp med att skräddarsy betalningsfönstret i din webbutik? Läs mer om vår enkla och flexibla betalningslösning EASY här. Om du har några andra frågor är det så klart bara att kontakta oss!
Timotée Badin arbetar som produktchef för mobil- och online shopping på Nets. Tim är en expert när det kommer till mobilbetalningar, med över åtta års erfarenhet från fältet i Norden och resten av Europa. Han arbetar dagligen med att hjälpa återförsäljare att sälja mer via mobilen.
Dessa inlägg om Svensk e-handel
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.