Black Friday - följ utvecklingen här

Black Friday är en årets största shoppingdagar och vi på Nets följer för varje år utvecklingen av dagen och ser på hur mycket svenskarna shoppar i jämförelse med förra året. . 

I år kommer vi dessutom att live-blogga, så under dagen kommer vi ge er en inblick i hur mycket svenskarna handlar. Vill du följa med under dagen är det bara att klicka in på detta blogginlägg!

Se senaste Black Friday status

Här delar vi dagens siffor. 

Nets topp 100 webbutiker i detaljhandeln - timme för timme på Black Friday

Tabellen nedan visar utvecklingen i transaktioner timme för timme hos Nets topp 100 webbutiks-kunder inom detaljhandeln, i  jämförelse med förra årets Topp 100 webbutiker. 

Vi börjar mäta från torsdag kväll kl. 22:00

Tid: Förändring 2019-2020:
22-23 -18% arrow-red-down-small
23-24 -28% arrow-red-down-small
24-01 -51% arrow-red-down-small
01-02 -39% arrow-red-down-small
02-03 -46% arrow-red-down-small
03-04 -46% arrow-red-down-small
04-05 -52% arrow-red-down-small
05-06 -57% arrow-red-down-small
06-07 -50% arrow-red-down-small
07-08 -47% arrow-red-down-small
08-09 -42% arrow-red-down-small
09-10 -43% arrow-red-down-small
10-11 153% arrow-green-up-small
11-12 13% arrow-green-up-small
12-13 21% arrow-green-up-small
13-14 12% arrow-green-up-small
14-15 16% arrow-green-up-small
15-16 7% arrow-green-up-small
16-17 23% arrow-green-up-small
17-18 10% arrow-green-up-small
18-19 7% arrow-green-up-small
19-20 21% arrow-green-up-small
20-21 3% arrow-green-up-small
21-22 -7% arrow-red-down-small
22-23 1% arrow-green-up-small
23-24 9% arrow-green-up-small

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nets topp 100 webbutiker i detaljhandeln - hela Black Week 

Här jämför vi antalet transaktioner under hela Black Week för våra topp 100 webbutiks-kunder inom detaljhandeln med deras transaktioner från förra årets Black Week. 

Dag: Antal transaktioner 2019 vs 2020:
Måndag 25% arrow-green-up-small
Tisdag 18% arrow-green-up-small
Onsdag 50% arrow-green-up-small
Torsdag 16% arrow-green-up-small
Fredag -9% arrow-red-down-small
Lördag 70% arrow-green-up-small
Söndag 36% arrow-green-up-small
Cyber Monday 17% arrow-green-up-small

 

 

 

 

 

 

Uppdatering måndag kl. 14:00

Veckan avslutas med ökad försäljning under helgen

Helgen under Black Week bjöd på hög försäljning, 70% mer på lördagen jämfört med förra året. Veckan landar på plus 14% jämfört med 2019. 

Rekordsiffror för måndag, tisdag, onsdag, torsdag, lördag och söndag. Endast under själva fredagen kunde vi se ett mindre tapp på grund av minskad natthandling. Eftersom fredagen har runt tre gånger så många transaktioner som exempelvis måndagen så drar det ned veckorekordet till +14%. Nu tar Cyber Monday vid och på tisdag är det ren julhandeln som gäller. Kanske nya rekord är på ingång även där avslutar Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.
 

black-week-index

Uppdatering måndag kl. 14:00

Cyber Monday ökar med 17%

Ökning från förra årets Cyber Monday, men antagligen en förlängning av Black Week snarare än en egen dag. 

- Cyber Monday ökar visserligen med 17% jämfört med förra året men tittar man hos webbutikerna sker det väldigt lite marknadsföring. Ökningen är snarare från butiker som låter Black Week spilla över till den här veckan. Jag har också jämfört begreppen Black Week, Black Friday och Cyber Monday och bilden är tydlig. Black Friday dominerar, stark tillväxt för Black Week men Cyber Monday för en rätt undanskymd tillvaro på trendlistan säger Patrik Müller, e-handelsexpert hos Nets.
 
trend-black-friday
 

Uppdatering lördag kl. 12:00

Black Friday minskar med 9% jämfört med förra året - men hittills rekord för Black Week 

Vi har fått siffrorna från hela Black Friday-dygnet  och jämfört med förra året ser vi en minskning på 9%. Även om resten av dagen bjöd på högre siffror under nästan alla timmar kunde det inte ta igen den uteblivna natthandeln. Men ser vi på veckan hittills ligger siffrorna 9% över försäljningen från förra året. 

- Handeln på nätet under Black Friday har ökat starkt de senaste åren i Sverige med rekord efter rekord. Men trenden har varit stagnerande de senaste två åren och nu är det alltså ett tydligt trendbrott med en klar minskning. Anledningen är att handeln expanderats till en Black Week, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Uppdatering kl. 18:30

Trenden med högre siffror än förra året håller i sig

Eftermiddagen bjuder på fortsatt högre siffror jämfört med förra året. Trots det ligger försäljningen 15% lägre för samma tidsperiod 2019. Imorgon kommer de sista siffrorna för dagen.

Uppdatering kl. 15:30

Fortsatt högre siffror under tidig eftermiddag jämfört med förra året

Med ett rekord i ryggen för de första fyra dagarna på 25% går Black Week in i en svagt öppnande Black Friday. Det var först efter kl 10 som dagen visade svarta siffror. Sedan dess har varje enskild timme slagit rekord jämfört med förra året.
 
Med tanke på den svaga öppningen som gör att vi just nu ligger på -21% för dagen behövs det flera rekordtimmar till om vi ska få ett nytt fredagsrekord igen, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på betalningsföretaget Nets.
 

Uppdatering kl. 13:00

Förmiddagen inleder lugnt men klockan 10 vänder det

Som vi kan se på förmiddagens siffror fortsätter det lugna tempot under morgon och tidig förmiddag. Men klockan 10 händer något och vi kan se en ökning på 153% från förra året. Även timmen efter fortsätter på plus.

Nu kan vi se bekräftelsen på det ändrade kundbeteendet att inte längre sitta uppe och natthandla. Nu väntar de svenska konsumenterna istället in morgonen och där ser  vi istället en dramatisk ökning av antalet köp på nätet. Mellan kl 10 och 12 handlade svenskarna 57% mer än samma tid förra året säger Patrik Müller, e-handelsexpert på betalningsföretaget Nets.
 

Uppdatering kl. 08:00:

Black Week inleder rekordartat - men natten till Black Friday var lugn

Black Week kom igång starkt direkt på måndagen när vi tittar på våra topp 100 kunder i detaljhandeln.  Efter en liten nedgång under tisdagen landar sen onsdag på en rekordökning med 50% upp från föregående år. Torsdagen visar en ökning med 16% från föregående år men en minskning jämfört med tidigare dagar. 

- Vi har haft en stark öppning av Black Week med nya rekord varje dag. Men de inledande timmarna av Black Friday visar på en kraftig minskning av den traditionella uppesittarshoppingen. Det här året har bara ett fåtal webbutiker valt att släppa sina erbjudanden på natten när Black Friday formellt sett startar. Dessutom har kunderna blivit väl bearbetade av butikerna redan sen veckan innan Black Week. Handlarhögtiden blir alltså bara mer utdragen för varje år. Kommer det ändå bli ett rekord under fredagen? Ja det räknar jag med, avslutar Patrik Müller, ehandelsexpert på Nets.

 

Uppdatering kl. 06:00:

Hur stort blir Black Friday i år?

Årets Black Friday är det mest svårförutsägbara någonsin med tanke på alla påverkande faktorer. E-handeln i Sverige har slagit rekord på rekord de senaste åren, men hur blir det under detta coronadominerande år – och hur går det för fysiska butikerna? 

De två senaste åren har statistik från Nets transaktioner visat att e-handeln ökade med 14 respektive 7 procent, vilket kan jämföras med en ökning på 21 procent för tre år sedan.

Så hur kommer det gå i år? Det finns starka faktorer i båda vågskålarna. På ”nytt rekord”-sidan finns en ännu starkare ökande handel på nätet på grund av corona, liksom att svenskarna spenderar julen hemma i Sverige i år. I den andra vågskålen finns faktorer så som att många familjer kan bli tvungna att minska omfattningen av julsammankomsterna i år, en viss opinion mot överkonsumtion liksom att allt fler konsumenter känner sig lurade av de erbjudanden som ges under Black Friday. Många fysiska butiker lider också av isoleringen på grund av corona.

I vår undersökning bland hur svenskarna planerar att shoppa på Black Friday i år syns senaste tidens shoppingmönster om en ”hemmatrend” när det kommer till vilka produkter. Flest konsumenter uppger att de kommer handla heminredning (28 %), följt av julklappar för barn så som leksaker med mera (24 %), och även fysisk media (18 %).

65% uppger att de kommer att handla på Black Friday i år - en rejäl ökning sen 2017 då 44% uppgav att de planerade att shoppa. Inte helt oväntat planerar färre konsumenter handla i fysiska butiker – 7% jämfört med 10% ifjol.

När det kommer till handlarna uppger en majoritet på 62% att de inte kommer delta i Black Friday, när de svarade på vår undersökning bland svenska handlare.  Tittar man på enbart de fysiska butikerna är det hela sju av tio som avstår. Av anledningarna för att inte vara med uppger flest (42 %) att de inte vill stötta överkonsumtionen kopplad till Black Friday.

Här kan du läsa mer om resultatet från våra undersökningar, och här hittar du en artikel med resultatet på hur handlarna tänker kring Black Friday i år. 

 

Johanna Boson

Johanna Boson

Jag jobbar som marknadsansvarig för betalningar på nätet på Nets. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: jboso@nets.eu.

Följ Johanna Boson på

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer än

Bli den första som kommenterar inlägget.