Black Friday är en årets största shoppingdagar och vi på Nets följer för varje år utvecklingen av dagen och ser på hur mycket svenskarna shoppar i jämförelse med förra året. .
I år kommer vi dessutom att live-blogga, så under dagen kommer vi ge er en inblick i hur mycket svenskarna handlar. Vill du följa med under dagen är det bara att klicka in på detta blogginlägg!
Här delar vi dagens siffor.
Tabellen nedan visar utvecklingen i transaktioner timme för timme hos Nets topp 100 webbutiks-kunder inom detaljhandeln, i jämförelse med förra årets Topp 100 webbutiker.
Vi börjar mäta från torsdag kväll kl. 22:00
Tid: | Förändring 2019-2020: |
22-23 | -18% |
23-24 | -28% |
24-01 | -51% |
01-02 | -39% |
02-03 | -46% |
03-04 | -46% |
04-05 | -52% |
05-06 | -57% |
06-07 | -50% |
07-08 | -47% |
08-09 | -42% |
09-10 | -43% |
10-11 | 153% |
11-12 | 13% |
12-13 | 21% |
13-14 | 12% |
14-15 | 16% |
15-16 | 7% |
16-17 | 23% |
17-18 | 10% |
18-19 | 7% |
19-20 | 21% |
20-21 | 3% |
21-22 | -7% |
22-23 | 1% |
23-24 | 9% |
Nets topp 100 webbutiker i detaljhandeln - hela Black Week
Här jämför vi antalet transaktioner under hela Black Week för våra topp 100 webbutiks-kunder inom detaljhandeln med deras transaktioner från förra årets Black Week.
Dag: | Antal transaktioner 2019 vs 2020: |
Måndag | 25% |
Tisdag | 18% |
Onsdag | 50% |
Torsdag | 16% |
Fredag | -9% |
Lördag | 70% |
Söndag | 36% |
Cyber Monday | 17% |
Uppdatering måndag kl. 14:00
Helgen under Black Week bjöd på hög försäljning, 70% mer på lördagen jämfört med förra året. Veckan landar på plus 14% jämfört med 2019.
Uppdatering måndag kl. 14:00
Ökning från förra årets Cyber Monday, men antagligen en förlängning av Black Week snarare än en egen dag.
Uppdatering lördag kl. 12:00
Vi har fått siffrorna från hela Black Friday-dygnet och jämfört med förra året ser vi en minskning på 9%. Även om resten av dagen bjöd på högre siffror under nästan alla timmar kunde det inte ta igen den uteblivna natthandeln. Men ser vi på veckan hittills ligger siffrorna 9% över försäljningen från förra året.
- Handeln på nätet under Black Friday har ökat starkt de senaste åren i Sverige med rekord efter rekord. Men trenden har varit stagnerande de senaste två åren och nu är det alltså ett tydligt trendbrott med en klar minskning. Anledningen är att handeln expanderats till en Black Week, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.
Uppdatering kl. 18:30
Eftermiddagen bjuder på fortsatt högre siffror jämfört med förra året. Trots det ligger försäljningen 15% lägre för samma tidsperiod 2019. Imorgon kommer de sista siffrorna för dagen.
Uppdatering kl. 15:30
Uppdatering kl. 13:00
Som vi kan se på förmiddagens siffror fortsätter det lugna tempot under morgon och tidig förmiddag. Men klockan 10 händer något och vi kan se en ökning på 153% från förra året. Även timmen efter fortsätter på plus.
Uppdatering kl. 08:00:
Black Week kom igång starkt direkt på måndagen när vi tittar på våra topp 100 kunder i detaljhandeln. Efter en liten nedgång under tisdagen landar sen onsdag på en rekordökning med 50% upp från föregående år. Torsdagen visar en ökning med 16% från föregående år men en minskning jämfört med tidigare dagar.
Uppdatering kl. 06:00:
Årets Black Friday är det mest svårförutsägbara någonsin med tanke på alla påverkande faktorer. E-handeln i Sverige har slagit rekord på rekord de senaste åren, men hur blir det under detta coronadominerande år – och hur går det för fysiska butikerna?
De två senaste åren har statistik från Nets transaktioner visat att e-handeln ökade med 14 respektive 7 procent, vilket kan jämföras med en ökning på 21 procent för tre år sedan.
Så hur kommer det gå i år? Det finns starka faktorer i båda vågskålarna. På ”nytt rekord”-sidan finns en ännu starkare ökande handel på nätet på grund av corona, liksom att svenskarna spenderar julen hemma i Sverige i år. I den andra vågskålen finns faktorer så som att många familjer kan bli tvungna att minska omfattningen av julsammankomsterna i år, en viss opinion mot överkonsumtion liksom att allt fler konsumenter känner sig lurade av de erbjudanden som ges under Black Friday. Många fysiska butiker lider också av isoleringen på grund av corona.
I vår undersökning bland hur svenskarna planerar att shoppa på Black Friday i år syns senaste tidens shoppingmönster om en ”hemmatrend” när det kommer till vilka produkter. Flest konsumenter uppger att de kommer handla heminredning (28 %), följt av julklappar för barn så som leksaker med mera (24 %), och även fysisk media (18 %).
65% uppger att de kommer att handla på Black Friday i år - en rejäl ökning sen 2017 då 44% uppgav att de planerade att shoppa. Inte helt oväntat planerar färre konsumenter handla i fysiska butiker – 7% jämfört med 10% ifjol.
När det kommer till handlarna uppger en majoritet på 62% att de inte kommer delta i Black Friday, när de svarade på vår undersökning bland svenska handlare. Tittar man på enbart de fysiska butikerna är det hela sju av tio som avstår. Av anledningarna för att inte vara med uppger flest (42 %) att de inte vill stötta överkonsumtionen kopplad till Black Friday.
Här kan du läsa mer om resultatet från våra undersökningar, och här hittar du en artikel med resultatet på hur handlarna tänker kring Black Friday i år.
Jag jobbar som marknadsansvarig för betalningar på nätet på Nets. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: jboso@nets.eu.
Dessa inlägg om Svensk e-handel
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.