För 14.e året i rad publicerar vi rapporten Svensk e-handel 2020, en rapport fylld med insikter kring hur svenskarna konsumerar på nätet. Ett annorlunda och turbulent år har satt sin prägel på e-handeln och gett oss förändrade konsumentbeteenden och nya trender. Svenskarnas konsumtion på nätet både minskade och ökade under året och faktura seglade upp som det mest föredragna betalsättet.
E-handeln har utvecklats starkt de senaste åren men aldrig förr har vi sett så stora förändringar på så kort tid. Trots att kategorin produkter ökade med 30 procent har spenderingen på nätet minskat totalt sett för första gången på ett decennium. Anledningen: de uteblivna resorna och eventen.
Att svenskarna mer eller mindra tvingades handla på nätet har accelererat utvecklingen och fått nya målgrupper att upptäcka onlineshopping. Såhär säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets:
“Konsumenternas handelsbeteende förändrades snabbt under 2020 och vi reste flera år framåt i tiden när det gäller vår digitalisering. Trots en historiskt minskad e-handelsmarknad så har framtiden för webbutiker aldrig sett bättre ut. Oavsett om man säljer produkter, resor eller tjänster. Vinnarna kommer vara de som lyckas skapa en oöverträffad kundupplevelse på nätet – eller de som lyckas kombinera fysiska butiker med e-handel på ett sömlöst sätt. “
Ladda ner rapporten här:
Jag jobbar som marknadsansvarig för betalningar på nätet på Nets. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: jboso@nets.eu.
Dessa inlägg om Svensk e-handel
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.