OKT vs SEP: Höstmys och inomhusaktiviteter

Market Insights

I dessa månatliga utgåvor av Nets business-barometer ger vi dig en uppdatering på hur handeln i Sverige utvecklat sig från månad till månad i olika branscher, med reservation för att detta baseras på data från Nets kunder i Sverige och därmed inte nödvändigtvis är en representation av Sverige på nationell nivå. Vi är glada att kunna ge dig en överblick över senaste månadens utveckling på den svenska marknaden, sett utifrån data från Nets kunder.

MÅNATLIGT GENOMSNITT

↑ 0,2 %

Från september till oktober ser vi en liten stigning i genomsnittlig omsättning (+0,2 %). Detta utgörs av en något ökad omsättning med privata kort (+0,5 %), samt minskad omsättning med företagskort (-4,4 %). 

Svenskarna verkar ha föredragit att handla i fysisk butik i oktober då dess genomsnittliga omsättning ökat något (+0,2 %), samtidigt som genomsnittlig omsättning för onlinehandeln minskat (-0,5 %). Inom fysiska butiker verkar intresset främst varit störst för 'Närbutiker och kiosker' (+32,4 %), vilket innefattar bl.a. tidningsbutiker och mindre närbutiker. Även fysiska 'Tankstationer' har ökat (+20,0 %), och främst vad gäller företagskort (+18,5 %), vilket kan tyda på en ökad användning av företagsbilar under oktober månad.

oktober2

Säsongen för höstmys är kommen, vilket kan tänkas ligga till grund för att kategorin 'Hobbybutiker, kontorsartiklar och bokhandel' ökat under oktober (+5,2 %). Större fokus verkar har legat på inomhusaktiviteter såsom att Halloween-pyssla eller att läsa en bra bok. Andra höstaktiviteter som svenskarna tycks ha sysselsatt sig med under oktober är matlagning (+7,2 %), gå på bageri (+3,2 %) och streama serier (+1,5 %).  

 

Att 'Underhållning och attraktioner' ökat under oktober (+2,4 %), och främst dess omsättning online (+12,4 %), kan indikera att fler velat gå på bio och teater, och att dessa upplevelser främst köpts online. 

Tittar vi enbart på onlinehandeln kan vi se att, trots att den överlag minskat (-0,5 %), så har vissa kategorier haft en positiv utveckling i oktober. Den kategori som haft störst positiva utveckling är 'Wellness, skönhetssalonger och barberare' (+49,5 %), vilket kan indikera att svenskarna velat boka in behandlingar och tid för avkoppling i höstmörkret. Denna wellness-kategori har dessutom ökat generellt sett om vi jämför med oktober 2021 (+13,9 %).

Vi hoppas att detta var spännande och insiktsfullt för dig och ditt företag. Vi hörs igen i nästa Market Insight, då vi gör en Black Friday special!

 

CTA banner SE

 

Matilda Hagström

Matilda Hagström

Matilda jobbar som Digital Marketing Assistant i Nets med fokus på att anpassa innehåll för Sverige. Detta innefattar allt ifrån blogginlägg och innehåll på vår hemsida, till kommunikation med kunder och partners.

Du kanske vill läsa också

Dessa inlägg om Månatlig Market Insights

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer än

Bli den första som kommenterar inlägget.