MAJ vs APRIL: Gemensamma upplevelser i fokus

Market Insights

I dessa månatliga utgåvor av Nets business-barometer ger vi dig en uppdatering på hur handeln i Sverige utvecklat sig från månad till månad i olika branscher, med reservation för att detta baseras på data från Nets kunder i Sverige och därmed inte nödvändigtvis är en representation av Sverige på nationell nivå. Vi är glada att kunna ge dig en överblick över senaste månadens utveckling på den svenska marknaden, sett utifrån data från Nets kunder.

Rapporten fokuserar huvudsakligen på de enskilda branschernas utveckling i jämförelse med föregående månad. Vi är stolta att kunna ge dig ännu mer information och hoppas att detta kan vara tilll hjälp för dig och ditt företag.

MÅNATLIGT GENOMSNITT:

↑ 20,9 %

Mellan juni och juli ser vi en positiv utveckling av genomsnittlig omsättning (+20,9 %). Detta är främst pådrivet av en stigning i omsättningen med privata kort (+23 %), då företagskorten minskat med -8,8 %. Detta är naturligt då många tar ledigt för semester i juli månad.

Jämför vi dessutom utvecklingen i juni - juli mellan svenska kort (+13,9 %) och internationella kort (+67,0 %), blir det tydligt hur allt fler utländska turister njutit av sin semester i Sverige. Turisterna har spenderat mer pengar på alltifrån bagerier (+164,9 %) till underhållning och attraktioner (+146,3 %) under juli om vi jämför med juni. 

juli omsättning

Tabellen ovanför gör det tydligt hur svenskarna värdesatt att hitta på roliga saker tillsammans under juli månad. Detta då kategorin 'Underhållning och attraktioner' ökat med hela +88,0 %. Konsumenterna verkar ha föredragit att betala sin underhållning i fysisk butik (+92,9 %) då omsättningen online inte stigit lika kraftigt i denna kategori (+11,1 %). Den positiva utvecklingen i både 'Barer och vinbutiker' (+61,4 %) och 'Matställen' (+35,3 %) indikerar även de att fokus legat på gemensamma upplevelser under sommarmånaden.  

Kategorin 'Hotell' har också haft stark positiv utveckling (+68,0 %), vilket både varit pådrivet av ökad konsumtion med svenska kort (+71,8 %) såväl som internationella kort (+62,9 %). I juli har vi i Sverige framförallt haft besök av norrmän, men det är även danska, tyska och amerikanska turister som kommit hit och bott på våra hotell. 

Mellan juni och juli har kategorin 'Flyg- och resebolag' minskat (-12,7 %), och fokus verkar därmed ha gått från att boka flygresor till att åka iväg på semestrar. Jämför vi med juli 2021 däremot så har omsättningen i denna kategori stigit med 42,7 %, vilket kan tänkas bero på att denna period under föregående år präglades av pandemin. 

Under semestern verkar svenskarna velat renovera sina hem då omsättningen för 'Byggmarknader' ökat markant (+57,3 %). Jämför vi återigen med juli 2021 ser vi en ökning även här (+27,2 %), vilket tyder på ett större intresse för att fixa till sina hem. 

Dessa siffror (baserat på data från Nets kunder) kan sammantaget tolkas som att svenskarna använt sina pengar på upplevelser tillsammans såsom att gå på tivoli och konsert, eller att gå ut på restaurang och bar. Utöver detta verkar intresset för 'hemester' leva kvar bland svenskarna då omsättningen med svenska kort i hotellkategorin fortsatt att öka under juli månad. Slutligen verkar många ha tagit tillfället i akt och renoverat och fixat i hemmet under juli - kanske för att göra sina hem fina inför hösten. 

Tiles juli 2022

Vi hoppas detta var spännande läsning för dig. Vi ses igen nästa månad med nya siffor!

Matilda Hagström

Matilda Hagström

Matilda jobbar som Digital Marketing Assistant i Nets med fokus på att anpassa innehåll för Sverige. Detta innefattar allt ifrån blogginlägg och innehåll på vår hemsida, till kommunikation med kunder och partners.

Du kanske vill läsa också

Dessa inlägg om Månatlig Market Insights

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer än

Bli den första som kommenterar inlägget.